Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mat ska jag ge min katt?  (läst 19229 gånger)

segsäter

  • Inlägg: 45
Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« skrivet: 11 feb-08 kl 10:13 »
Detta ämne har kanske varit uppe innan, länka gärna dit då.  ;)

Jag ger min lilla kise på fem månader endast torrfoder, som hon knaprar i sig väldigt gärna. Jag bara undrar om det finns några riktlinjer till hur mycket jag ska ge henne? Just nu ser jag bara till att hon har torrfoder i skålen och hon går och äter ganska ofta (och bajsar därefter). Bör jag hålla igen lite på det? Vatten har hon såklart alltid, t.om mineralvatten (!) för vattnet här i polen innehåller så mycket klor, och det är säkert inte bra för katter heller.  :)

Och hur är det med råa ägg till katten? Min mor brukade alltid ge ägg till våra kisar för hon trodde att det skulle ge finare päls, och de verkade alltid tycka att det var gott och så.

Tack på förhand!

Maria1xx

  • Inlägg: 392
  • En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-08 kl 09:48 »
Samma här.
De får äta så mycket de vill ;D
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #2 skrivet: 13 feb-08 kl 13:15 »
På foderförpackningen brukar det stå riktilinjer på hur mkt katten ska ha.  Du kan ju kolla m det stämmer ngt så när med det den verkligen äter.
Till en kattunge skulle jag ha fri tillgång, men äldre katter brukar ha en tendens att bli överviktiga om de har fri tillång till torrfoder.
VAd ger du kissen för sort?

segsäter

  • Inlägg: 45
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #3 skrivet: 13 feb-08 kl 17:57 »
Men jag tror att min kise har mask och det är därför hon äter så mycket.
Hon har även diarre och svullen och hård buk och hennes "blinkhinnor" syns hela tiden.
Mamma kommer imorgon med maskmedel från Sverige! Håll ut lilla Elsa!

caka

  • Inlägg: 6
    • Tegen Gård & IT
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 00:20 »
Hej kan inte låta bli med ett inlägg :-)

Har perser, huskatt och orientaler samt korsningar oriental/huskatt (ja det blev en olycka..)
De har fri tillgång på Royal Canins torrfoder Outdoor eller Fit - på 7 katter går det åt ca 10 kg i månaden till en kostnad av 499 kr inkl moms. Katterna går både ute o inne o tar mycket möss och råttor(!) i omgivningarna o stallet. En av katterna är tyvärr fet de övriga är alldeles lagoma...

Avmaskar regelbundet mot bandmask på vuxna katter ca var 4-6e månad. Kattungar avmaskas mot spolmask vid 6 och  8 veckors ålder samt vid 3 månader. Alla mina katter är vaccinerade, hanarna kastrerade.

Vanligt torrfoder från enkla märken har oftast för lite protein och fett för växande katter... De äter mycket av det och skiter därefter.

Foder av högre kvalitet lönar sig ofta i längden och ger även mindre mängd avföring och mindre lukt...

Avmaska du din kisse o lycka till! /caka
Föder upp Nordsvensk brukshäst och Shetlandsponnier. Har även genbank med Gotlandskaniner. Orientalisk katt samt vanliga musfångande katter på liten gård med höga ambitioner.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #5 skrivet: 14 feb-08 kl 13:24 »
fit 32
inne o ute foder

jag gillar stora katter o de är inte smällfeta
men mina kissar är trinda ..o fina
Jag undrade inte vad du gav din katt för foder utan frågeställare, eftersom katten var mager  ;)
Men RC Fit är bra mat

segsäter

  • Inlägg: 45
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #6 skrivet: 17 feb-08 kl 09:47 »

Avmaskar regelbundet mot bandmask på vuxna katter ca var 4-6e månad. Kattungar avmaskas mot spolmask vid 6 och  8 veckors ålder samt vid 3 månader. Alla mina katter är vaccinerade, hanarna kastrerade.

Vanligt torrfoder från enkla märken har oftast för lite protein och fett för växande katter... De äter mycket av det och skiter därefter.

Foder av högre kvalitet lönar sig ofta i längden och ger även mindre mängd avföring och mindre lukt...

Avmaska du din kisse o lycka till! /caka

Tack för ditt inlägg!
Grejen är ju att hon kom till mig ganska sent och har säkert aldrig blivit avmaskad innan, verkar inte vara praxis direkt i Polen.

Hur vet jag om torrfodret är av hög kvalité? Det är så svårt då allt är på Polska! Kan jag se det på något sätt?


BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #7 skrivet: 17 feb-08 kl 18:54 »
Tack för ditt inlägg!
Grejen är ju att hon kom till mig ganska sent och har säkert aldrig blivit avmaskad innan, verkar inte vara praxis direkt i Polen.

Hur vet jag om torrfodret är av hög kvalité? Det är så svårt då allt är på Polska! Kan jag se det på något sätt?


Så du bor i Polen. Här i Sverige kan man väl säga att de sorter som finns att köpa i vanligamatvaruaffärer inte är av så hög kvalite, medan de flesta som man kan köpa i zoo affärer är bra.

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #8 skrivet: 18 feb-08 kl 09:59 »
Så du bor i Polen. Här i Sverige kan man väl säga att de sorter som finns att köpa i vanligamatvaruaffärer inte är av så hög kvalite, medan de flesta som man kan köpa i zoo affärer är bra.
Jo, dom vill gärna få oss att tro det i alla fall...

Håller på och testar att gå över till en billigare sort från affären nu, och jag måste säga att jag hittills efter ca 2 månader inte märker någon skillnad på vare sig avföring, päls, aptit eller allmänt välmående. Plånboken däremot är rund och trind.

segsäter

  • Inlägg: 45
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #9 skrivet: 22 feb-08 kl 12:16 »
Det verkar vara ganska mycket buffel och båg över lag.  Men ska försöka hitta något vettigt.
hon fiser så förfärligt illa!  :)

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #10 skrivet: 22 feb-08 kl 20:31 »
Jo, dom vill gärna få oss att tro det i alla fall...

Håller på och testar att gå över till en billigare sort från affären nu, och jag måste säga att jag hittills efter ca 2 månader inte märker någon skillnad på vare sig avföring, päls, aptit eller allmänt välmående. Plånboken däremot är rund och trind.

Vilket  foder? Kan du ge tips?

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #11 skrivet: 23 feb-08 kl 00:11 »
Vilket  foder? Kan du ge tips?
Det handlar om de onämnbaras (tysk kedja på fyra bokstäver och en för oss svenskar konstig konsonantkombination på slutet) "fina" linje djurmat. Kör den både åt hunden och katterna för tillfället. Vi är mycket nöjda med maten. Abret är ju bara att vi inte gillar butiken...

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #12 skrivet: 23 feb-08 kl 11:04 »
Det handlar om de onämnbaras (tysk kedja på fyra bokstäver och en för oss svenskar konstig konsonantkombination på slutet) "fina" linje djurmat.

Ouch! Vi hade problem med att katterna fick diarré, men efter att ha gått över till mat från den onämnbara kedjan gick det över. Sammanträffande? Kanske, men de får fortfarande den maten och mår bra av den.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #13 skrivet: 25 feb-08 kl 13:58 »
Granngårdens torrmat: Kattys nyttiga bitar är bra. Det innehåller för det första mycket kött, och för det
andra är det svensktillverkat. Sedan skadar det ju inte att det är billigt, fast jag har bara en kisse så det blir inga stora summor oavsett.

De flesta honor kan ha fri tillgång utan att bli för tjocka. För dom samma halvtråkiga torrmat hela tiden
så reglerar dom det själva. Sedan gör det ju inget om dom får godbitar från kylen då och då...
Hanar har generellt bättre aptit vare sig de är kastrerade eller inte, men de okastrerade är ju ute och
ränner och springer fläsket av sig mellan varven...

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #14 skrivet: 26 feb-08 kl 16:50 »
Granngårdens torrmat: Kattys nyttiga bitar är bra. Det innehåller för det första mycket kött, och för det
andra är det svensktillverkat.

Om man håller sig till Doggys sortiment (Katty kommer från Doggy) så är Mjau ett bättre torrfoder. Innehåller mera kött. (Jag harmailat dem och frågat). De håller också ett lågt pris. Man kan köpa 4 kg på Willys för ca 65 kronor.

Alore

  • Gäst
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #15 skrivet: 10 mar-08 kl 17:08 »
Bra kattmat ska innehålla en hög halt animaliskt protein. Om maten har spannmål (eller andra vegetabilier) som första eller andra ingrediens är det dåligt, punkt slut. Ett bra och billigt torrfoder är Mjau, som dessutom är svenskt. Bilanx och Purina One är också okej mat som säljs i vanliga mataffärer. Friskies och Pussi däremot, samt likaså typ Eldorado eller Europshjopper, är helt värdelöst.

En kattunge behöver dessutom mycket fett och protein. En fetthalt på minst 20% är önskvärd, och proteinhalten ska vara över 30%. Och eftersom kattungar mycket sällan blir överviktiga kan de utan problem ha fri tillgång. Om katten är fem månader nu är det snart dags att kastrera den, och efter det blir en del katter lite runda - men absolut inte alla! Jag har två vuxna kastrerade hankatter som fortfarande äter kattungemat eftersom det är ett mycket bättre näringsinnehåll i det, och de är lagom i hullet. Lycka till!

Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #16 skrivet: 10 mar-08 kl 18:02 »
Jag ger min Gaia fri tillgång till torrfoder och det äter hon lagom av.

Har alltid tyckt att katter även ska ha mjukismat  så jag brukar ge henne lite (två teskedar) mjukismat, anledningen till att jag inte ger mer är att även det mesta av denna lilla mängd ligger orörd. Har provat olika sorter men hon ratar dem alla, köpte nu senast en sort med småbitar som ligger i sås och där gillar hon såsen medan bitarna ligger kvar orörda nästa dag (möjligen saknas en eller två). Tror att jag provar en sort till och sedan slutar jag köpa burkmat.
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Kattamor

  • Inlägg: 45
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #17 skrivet: 11 mar-08 kl 02:37 »
Det ska vara 0,01% magnesium eller mindre, 0,1% kalcium eller mindre, 0,1% fosfor eller mindre. Det är det viktigaste att tänka på när det gäller kastrerade katter. Både honkatter och hankatter. Hills, Royal Canin och Specific är de bästa märkena på marknaden men även Mjau som man köper i vanlig affär är bra. Tänk bara på att kastrerade katter måste ha låg magnesium, kalcium och fosforhalt i sin torrmat. I blötmaten är det så mycket vatten att det kvittar.
Ägg (först och främst äggvita) ska du aldrig ge till katt eftersom det innehåller ämnen som bland annat gör att kattens kropp har svårare att ta upp B-vitaminer. Kattens behov av B6 är ungafär 5 ggr så stort som hundens.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #18 skrivet: 11 mar-08 kl 06:34 »
Håller med att fri tillgång fungerar för det mesta.

Har haft problem med en överviktig katt och ransonering ledde till att hon blev matfixerad - smaskade i sig hela ransonen så fort det serverades... och det smittade av sig till den andra som jag hade då.

Så jag tror att det är väldigt bra att låta katten lära sig portionera själv genom att ha fri tillgång.

Och min erfarenhet är att blötmat gör mest att avföringen luktar illa.
(Eventuellt med undantag för Juniormat i gelé).
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hur mycket mat ska jag ge min katt?
« Svar #19 skrivet: 11 mar-08 kl 12:16 »
Har alltid tyckt att katter även ska ha mjukismat  så jag brukar ge henne lite (två teskedar) mjukismat, anledningen till att jag inte ger mer är att även det mesta av denna lilla mängd ligger orörd. Har provat olika sorter men hon ratar dem alla, köpte nu senast en sort med småbitar som ligger i sås och där gillar hon såsen medan bitarna ligger kvar orörda nästa dag (möjligen saknas en eller två). Tror att jag provar en sort till och sedan slutar jag köpa burkmat.

Jag gav mina katter burkmat nån gång i veckan, men slutade med det eftersom de knappt rörde maten. De verkade vara helt nöjda med sitt torrfoder.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser