Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Starta" vedspisen??  (läst 5237 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
"Starta" vedspisen??
« skrivet: 08 sep-08 kl 20:19 »
Tänkte försöka få eld i vedspisen för första gången men det är ta mig f--n fullständigt omöjligt!! Är det någon där ute som har några tips?
Det ryker in så det står härliga till nu, sikten i köket är sämre än i Lützen 1632!

Någon sotlucka eller dylikt kan jag dessvärre inte hitta, det brukar ju annars fungera att slänga in ett papper där..

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 20:52 »
kall luft är tyngre än varm - du har till att börja med en tung kall luftpelare i skorstenen - den måste först lyftas ur - mycket värme snabbt - elda papper poröst - eller fina kvistar som tar sig fort.
Tabben många nybörjare gör är att de startar för klent - lyfter upp den kalla luftpelaren en bit för att den sedan ramlar ner igen och skjuter röken framför sig nedåt.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #2 skrivet: 08 sep-08 kl 21:23 »
Puh.. Nu har jag försökt 1 timme snart! Nu är det så rökigt här inne att det knappt går att se handen framför sig..  >:(
Jäkla skit-system! Spisen i vårt förra hus kunde vara lite tjurig att få igång men inte på långa vägar så här jobbig!

Nu ger jag upp för dagen..

sama

  • Inlägg: 71
    • Renovering av trähus
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #3 skrivet: 08 sep-08 kl 21:26 »

Prova att värma upp med något som inte ger rök om den är så tjurig (om du är säker på att det inte är stopp i pipan förstås).
Spritkök, hårtork, värmefläkt eller nåt sånt. Bara tills draget kommit igång.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #4 skrivet: 08 sep-08 kl 21:32 »
Kolla så det är fritt blås, eventuellt stoppa ett papper med fyr på i en sotlucka.

Vanligen löser sig problemet när man "lärt sig elda".
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #5 skrivet: 08 sep-08 kl 21:44 »
Morsning!
Någon sotlucka existerar tyvärr inte..

Vi hade en kille här idag och satte in ett rör i skorstenspipan ned till spisen så det borde ju rimligtvis vara fritt i "rök-kanalen"...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 21:46 »
Vet inte hur fackmannamässigt det är gjort, jag skulle be installatören elda för att få det bekräftat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #7 skrivet: 08 sep-08 kl 21:49 »
Jag var dessvärre inte hemma när han satte in röret, men å andra sidan har jag inte betalat än heller. Ska prata med honom i morgon men jag har lite svår att se hur man kan misslyckas med en slang..

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #8 skrivet: 08 sep-08 kl 21:54 »
Är du säker på att spjället är öppet?
Brukar finnas ett handtag på spisen eller/och på skorstenmuren i köket eller i rummet brevid/mittmot.
Annars är ett tips att öppna ugnsluckan för att få in mer syre just när man ska tända en vedspis som varit oeldat ett tag.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Margit

  • Gäst
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #9 skrivet: 08 sep-08 kl 21:56 »
Öppna ugnsluckan, ibland sitter sotluckan under ugnen som en smal öppning med gjutjärnslock...jag menar inte att dumförklara dig men det tog mig ett bra tag innan jag hittade den  :-[

Lägg i lite tidningspapper och tänd på, då blir det fart på draget  ;D

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #10 skrivet: 08 sep-08 kl 22:22 »
Morsning!
Tackar för tipset men någon sådan lucka hittar jag tyvärr inte...

Det var vad jag satt och skrev, men så tänkte jag att jag tar en titt till trots att jag redan kollat 3 ggr.. Tor du inte att luckf--n satt där 3:e gången jag tittade!  ;D

Så det där med dumförklaringen klarar jag bra på egen hand.. Såg dessutom att det var helt bysst med sot där i så jag måste röja ur en himla massa bös innan jag kan testa att elda igen.

Stort tack Margit för tipset!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #11 skrivet: 08 sep-08 kl 22:36 »
Nu så! Nu tog det fyr direkt utan att ryka in!  Tack alla för tipsen och åter igen, tack Margit för instruktionen vart sotluckan satt!  ;D

Förvisso verkar hela spisen vara lite otät, det kommer puffar med rök lite här och var ifrån den ibland, men det vår bli ett senare projekt att byta ut den.

Margit

  • Gäst
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #12 skrivet: 09 sep-08 kl 10:23 »
 ;D Varsågod!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #13 skrivet: 09 sep-08 kl 10:32 »
Vedspisen kommer inte att fungera riktigt bra förrän din skorsten blir varm och go och torr. Skorstenen kommer då att se till att du har ventilation även när du inte eldar. Rumsvärmen kommer att hålla skorstenen varmare än uteluften. Och draget blir bättre redan när du skall till att tända. Så länge skorstenen är fuktig så kommer den att snabbt bli nedkyld. Förr eldade man varje dag, fler ggr eller kontinuerligt, och skorstenen blev värmeelement på andra våningen. Idag eldar man kanske en eller två gånger i veckan och undrar om det är något konstruktionsfel när det inte blir drag med en gång...

A.

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #14 skrivet: 09 sep-08 kl 10:37 »
Svärmor köpte ett gammalt hus med gjutjärnspis och fick ta dit sin mor för att få igång den första gångerna..
Men som folk sa så är det ett beprövat sätt att elda en massa papper först för att få igång draget..
Nu var det ju löst vid detta tillfälle men det är värt för oss andra att komma ihåg det :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #15 skrivet: 09 sep-08 kl 12:24 »
...och det kan vara bra att lyfta på plattorna och raka bort eventuellt sot som ligger uppe på ugnen och stoppar röken från att komma vidare, det kan bli ett rätt tjockt lager vad det lider.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: "Starta" vedspisen??
« Svar #16 skrivet: 13 sep-08 kl 07:22 »
..i min gamla härliga vedspis (som jag saknar) fick man först sota varje vecka, in med rakan under ugnen ( i den berömde luckan  ;D ), rensa ovanpå ugnen under plattorna, elda i luckan en stund.. in med stickor och elände.. sen brassa på.. och baka.. laga mat, what ever.. har till o med lagat wienerbröd i denna.. fantastisk sak.. saknar den oerhört mkt..  :-\ till höger i bild..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser