Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tretaktsmotor! (medelvärdet av två- och fyrtakt)  (läst 2135 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Tretaktsmotor! (medelvärdet av två- och fyrtakt)
« skrivet: 13 apr-12 kl 17:43 »
Vid det här laget har väl de flesta på detta forum vant sig vid att jag ständigt försöker utmana våra traditionella tekniska lösningar och att ursäkten för detta oftare är "bara för att" än att bli ihågkommen som en av årtusendets stora uppfinnare.  ;D

På Youtube finns en rad filmer från en kille som gillar att göra vilda experiment med enkla gräsklipparmotorer. Ett av de mer intressanta är att konvertera en fyrtaktsmotor till tvåtaktare genom att istället för portar i cylindern använda insugs- och avgasventilen. Ventilerna styrs av en kamaxel som roterar synkront med vevaxeln.

En trevlig sak med tvåtaktaren är att den kan ge förhållandevis hög effekt i förhållande till sin cylindervolym, inte sällan det dubbla mot en fyrtaktare. Fyrtaktaren är å andra sidan överlägsen tvåtaktaren i verkningsgrad och avgasemissioner. Så varför inte kombinera dessa två till en? (naturligtvis krångligare och dyrare konstruktion, det är här mitt "bara för att" kommer in  ;D)

Jag utgår från en tvåcylindrig fyrtaktare som med knapp marginal räcker till för lugn körning. Onödig cylindervolym, kolvfriktion, hästkraftresurser m.m. kostar att ha "på tomgång", en motor som nätt och jämnt räcker till är ofta effektivare. (jag bortser från det banala faktum att variabla kamtider ihop med fler växlar förmodligen fixar biffen rätt bra)

I de lägen mer effekt behövs sker en omkoppling mellan två separata kamaxlar och en luftkompressor kopplas in som spolpump. Sedan vill det förstås till att man kan få en hyfsat effektiv spolning via två ventiler i topplocket. Eftersom man relativt sällan behöver denna extraknuff behöver inte verkningsgraden vara hög utan det är hästkrafter och vridmoment som ska prioriteras. Omkopplingen mellan de två kamaxlarna sköts nog lämpligast via hydrauliska lyftare och magnetventiler för oljetrycket.

Att jag valt just en tvåcylindrig motor beror på att den ger det minsta antalet kolvar som om de är motgående åtminstone får en liten chans att inte vibrera allt för illa. (en encylindrig fyrtaktare med balansaxlar eller liknande mekanism är sannolikt lika bra) Dessutom blev jag lite förälskad i 180-graders tvåstånka efter mina 4000 mil i min kolvlobotomerade fiat!  ;)

Någon som känner sig road av att analysera (ihjäl) mitt 3-taktskoncept? Vi kan ju låtsas att det inte bara är en vild idé för sakens skull.  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 5 användare (1 dolda)
Radar, Daniel-S, Anders Flix, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser