Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kirskål!!!  (läst 2194 gånger)

Myrja

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
    • Lädergods
kirskål!!!
« skrivet: 05 nov-11 kl 18:52 »
Hej
Jag skulle så gärna vilja odla något på en plätt här hemma, den är på cirka 10x15 meter fylld av kirskål!!! Vad gör man ??? ? Kväva? Odla i lådor. Snälla har ni några snygga tips. Det blåser mycket såvindkyddtips mottages tacksamt  ;D!
Sadelmakarn på landet

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: kirskål!!!
« Svar #1 skrivet: 06 nov-11 kl 10:44 »
Första förslag: Låt kirskålen hållas där och odla nån annan stans om du har annat alternativ.

Andra förslag: försök förstå varför kirskålen trivs där. Jag tycker kirskål verkar trivas på näringsrik, lerig och fuktig jord. Kanske är det så hos dig också? Näringsrik är bra för grönsaker, och lerig kan vara bra men fuktig är inte så bra. Upphöjda bäddar kan vara till hjälp. Även om kirskålen fortsätter växa så blir den lättare att rensa ur. Ska du göra upphöjda bäddar så kan det vara bäst att först kväva ut kirskålen. Sen finns olika vägar att gå.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: kirskål!!!
« Svar #2 skrivet: 06 nov-11 kl 10:55 »
Kirskål är mat  8) Kan användas hela våren och försommaren innan de frösatta grönsakerna ens kommit upp  ;)
Men om du inte vill ha den på en yta så får du, om du har bråttom, försöka gräva upp dom och se till att alla rötter tas bort - de går lätt av men syns rätt bra. Sedan får du rensa mycket och ofta för dom tar sig lätt tillbaka. Har du inte bråttom kan du täcka kirsen med en tät presenning, låta den ligga minst ett år och sedan odla potatis som första gröda.
Har du ännu mindre bråttom kan du klippa den med gräsklippare några år (på lägsta nivån) - och sedan gräva och odla.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: kirskål!!!
« Svar #3 skrivet: 06 nov-11 kl 11:44 »
Min bästa potatisskörd fick jag på ett ca 3 m2 stor bit kirskålsäng. Eldade lite ris, grävde bort sten djupt (kanske 30 cm ner) och tog bort de kirskålsrötter jag såg, men absolut inte nitiskt. Satte potatis på våren och tog upp 4 överfyllda hinkar på hösten utan någon skötsel.

Myrja

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
    • Lädergods
SV: kirskål!!!
« Svar #4 skrivet: 09 nov-11 kl 15:10 »
Tack för svar. Det blir nog täckning....Jordmånen är sandig mycket kalkhaltig jord så gräva är inte svårt, rensa är lätt men kirskålens rötter tycker det samma finns otroligt snårigt många ev dem. Har inte plats att byta ställe tyvärr och vill jag äta, kaninerna älskar kirskål, så finns det ändå  8)
Täckning och upphöjda bäddar och rensa, gräva runt.... ;D
Sadelmakarn på landet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser