Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?  (läst 2170 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« skrivet: 10 jan-19 kl 23:41 »
Om man från 12/24 V ackumulatorer kortvarigt behöver 230 VAC och en hel del watt, plus rejäl startström därtill, krävs en riktigt rejäl inverter. Jag har svårt att tro någon annan teknik kommer i närheten av den elektroniska inverterns verkningsgrad, men de tycks vara både dyra att köpa och knepiga att bygga själv. Om driftbehovet ändå är så kortvarigt och sällsynt att verkningsgraden inte är kritisk kanske det går att slarva ihop sig en gammaldags motorgenerator av skrot? -Ett havererat elverk med synkrongenerator som drivs av en bilstartmotor, elmotorn från en hydraulpump eller kanske någon skrotad kinesisk elmoped. Mer än 50% verkningsgrad kanske man i alla fall kan hoppas på?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-19 kl 01:21 »
En inverter på 2000w ligger på 3-4000:-
Du kan lätt gå ge 7-8000:-.

Det beror på hur pass ren sinus du vill ha.

En billig där kan du inte köra äldre klockradio,  den drar sig ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #2 skrivet: 11 jan-19 kl 08:43 »
En möjlighet kan ju vara att göra en svänghjulsomformare (typ Ilgner-omformare, som användes för valsverksdrifter en gång i tiden), och låta den samarbeta med invertern.

Dvs växelströmsgenerator med ett stort svänghjul på axeln + en liten likströmsdriven hjälpmotor.
När det tillfälligt behövs stora strömuttag, kör upp generatorn i synkront varvtal med hjälpmotorn och fasa in den mot växelriktaren.  Sedan får svänghjulet leverera den energi som behövs för att t ex dra igång en besvärlig enfas asynkronmotor.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #3 skrivet: 11 jan-19 kl 10:26 »
En möjlighet kan ju vara att göra en svänghjulsomformare (typ Ilgner-omformare, som användes för valsverksdrifter en gång i tiden), och låta den samarbeta med invertern.

Dvs växelströmsgenerator med ett stort svänghjul på axeln + en liten likströmsdriven hjälpmotor.
När det tillfälligt behövs stora strömuttag, kör upp generatorn i synkront varvtal med hjälpmotorn och fasa in den mot växelriktaren.  Sedan får svänghjulet leverera den energi som behövs för att t ex dra igång en besvärlig enfas asynkronmotor.

Ganska meckigt och sannolikt halvdyrt. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #4 skrivet: 28 jan-19 kl 00:34 »
handkraft kan det fungera,, ,  När ja  levde på landet och    skaffa  utrustning till min verkstad, så köpte jag en gammal kompressor ,   det  gav 1000 liter  minut,,  och  10 hk elmotor, detta fungerar inte med 16 amp  prop, och direktstart, men om jag med ena handen  snurra ingång svänghjulet på kompresson  och samtidigt     tryckte på startknappen  så funka det,

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #5 skrivet: 28 jan-19 kl 07:53 »
handkraft kan det fungera,, ,  När ja  levde på landet och    skaffa  utrustning till min verkstad, så köpte jag en gammal kompressor ,   det  gav 1000 liter  minut,,  och  10 hk elmotor, detta fungerar inte med 16 amp  prop, och direktstart, men om jag med ena handen  snurra ingång svänghjulet på kompresson  och samtidigt     tryckte på startknappen  så funka det,

Y/D start löser det problemet, samt grövre kablar.
Jag hade tidigare en 10 hästars kompressor med Y/D start och avlastning, så den stannade aldrig.
Säkringarna gick då och då, fast jag hade 25 A säkringar.
Bytte till en 10 kvadrats kabel från mätarskåpet och in till garaget och dubbla 3x6 kvadrat mellan Y/D och kompressorn.
Då fungerade det med 16 A säkringar.
Testade med 10 A säkringar bara för att jag var nyfiken och den gick ett bra tag innan några säkringar gick.
« Senast ändrad: 28 jan-19 kl 09:27 av ensamhet »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #6 skrivet: 28 jan-19 kl 09:08 »
Har man en kompressor med avlastning, så att motorn alltid kan starta obelastad, så får man ännu mindre strömstötar med en tyristorstyrd mjukstart än med Y/D.

Vid 400/230 V räcker inte 10 A för en fullt belastad 10 hk motor ens om den skulle vara helt förlustfri och ideal beträffande verkningsgrad och effektfaktor.  Trefas 400 V och 10 A ger 6,9 kW , alltså ca 9,4 hk. I praktiken får man ju räkna med effektfaktor på ca 0,8 och verkningsgrad på kanske 80 % , så mer än 6 hk kan man knappast få ut som mekanisk effekt i längden via 10 A säkringar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #7 skrivet: 28 jan-19 kl 09:27 »
Ändrade mitt inlägg då det var lite otydligt.
Sen undrar jag vad en tyristorstyrd mjukstart är?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #8 skrivet: 28 jan-19 kl 11:49 »
T ex en sån här. http://www.sigbi.se/system/Produkter/Mjukstartare/SAS-3-11kW
Sitter bl a i så gott som alla trefasanslutna värmepumpar från de senaste 15 åren eller så.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #9 skrivet: 28 jan-19 kl 13:05 »
OT:
En mjukstartare borde väl vara utmärkt att ha till en djupbrunnspump så den inte ruskar omkring av startmomentet och skrapar ledningarna mot borrhållet? Tillverkarna av djupbrunnspumpar brukar ange ett ganska litet maximalt antal starter per timme, och då kan man väl anta det beror på att starterna ger någon form av slitage? Med en mjukstartare borde livslängden öka, oavsett om det är själva pumpen eller ledningar och rör som skonas.

EDIT: Det vi pratar om här är ju i princip att mjukstarta belastningen i stället för att se till att energikällan klarar stora stötbelastningar, och då är det ju inte längre fullt så off-topic med pumpen.  :)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Elektromekanisk inverter, d.v.s. motorgenerator?
« Svar #10 skrivet: 31 jan-19 kl 00:55 »
Nu blev det fel, först  så drev jag denna kompressor med en  gammal  Opelmotor med automatlåda, ja  det funka,, på nåt sätt fick ja   bensinmotorn att starta när trycket gick ner,, och  att  bensinmotorn stoppa när  trycket va uppe, men sedan  fatta jag att denna compressor  har avlastningsventiler , så ja skaffa en regulator som styrde  tryckströmbrytare,, och då funka det ,bara ja hjälpte igång med handkraft ,   10   hk och 16 amp  prop,,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser