Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkgetter  (läst 1350 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Mjölkgetter
« skrivet: 09 feb-07 kl 10:37 »
Ja alltså jag har läst på en del om getter och nu är min fråga till er som är hemma på detta området riktigt, vilken ras ska man ha som ger mkt mjölk?

Har kikat på allmogegetens hemsida men finns det någon ras som mjölkar mer?

Sen så har vi ju det där med att vi bor i västerbotten och har ganska så kallt på vintern och vi har ju får på lösdrift och tänkte att det kanske funkar att ha getter så också? På halmbädd alltså som man tar ut en gång om året. Dvärggeten funkar det tydligen för men funkar det för alla? Eller ska man ha trallgolv istället?

Getter och får tillsammans? Inte på betet har jag läst/hört pga parasittryck, men det går ju att orda att ha dem på olika bete. Kanske tillsammans med nötdjur?
Sen så ska det finnas ngt program där man har sina djur CAE fria eller vad nu förkortningen var. Fåren vi har är M3 status på, alltså Maide Visna fria. Kan de smitta varandra på något sätt om man tar in getter som inte är med i programmet? Dum fråga kanske men ja alla dumma frågor kräver ju ändå ett svar.

Målet med getterna ska vara att jag ska kunna göra ost och mese för att kunna sälja. Hur många getter kan man behöva? Ja det beror ju förstås på hur mkt ost och mese man ska göra. Men hur mkt mjölkar en "mjölkget"?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
Re:Mjölkgetter
« Svar #1 skrivet: 09 feb-07 kl 11:08 »
Hejsan Dollar,jag tycker du ska satsa på svensk förädlad lantras, mina getter ger 5-8liter per dag.Alla vi här i norr som är med i bockringen har getterna på kall lösdrift, med ströbädd.Om du har maide vissla fri får besättning så tappar du statusen på fåren om du inte har cae fria getter, ett tips passa på o köp cae fria killingar nu då det finns en hel del nu då getterna killar för fullt bla Tor på skärvångens bymejeri eller Christer o Eva på Häggsjövik dom sparar inte alla killingar, själv så sparar jag alla i år.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Mjölkgetter
« Svar #2 skrivet: 09 feb-07 kl 12:27 »
5-8 liter per dag, hur många getter har du då? Vart bor du? Tänkte om det inte var alltför långt borta så kunde man kanske få göra ett studiebesök?

Hur kommer man i kontakt med ovanstående personer?
« Senast ändrad: 09 feb-07 kl 14:03 av Dollar »
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
sayerbýr, Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser