Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till dräktig get  (läst 1826 gånger)

camedriz

  • Inlägg: 12
    • Skåne
Foder till dräktig get
« skrivet: 04 jan-21 kl 12:55 »
Hej!

Jag blev lycklig getägare i augusti och sedan dess har mina två getter gått tillsamman med en bock född mars-2020. Nu misstänker jag att de både är dräktiga. De får hö och morötter + saltsten men jag funderar på att de även behöver kraftfoder? Vilket kraftfoder ska jag köpa? Det som är anpassat till kor eller det som är anpassat till får?
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Foder till dräktig get
« Svar #1 skrivet: 05 jan-21 kl 11:59 »
Hej.

Om du vill ge kraftfoder är det enklast att köpa spannmål, exempelvis korn, av nån granne som är bonde.
Köper du färdigfoder åt getter brukar man säga att man ska köpa samma sak som till nötdjur men det går bra att även köpa åt tackor. Skillnaden är att det är mer koppar åt nöt.

Förutom saltsten är det bra om du köper mineralfoder och gärna selevitan på apoteket.
Risken är annars att de killingarna som föds är svaga, pga selenbrist, och kanske inte ens orkar dia. Det är även viktigt att växande killingar har tillgång till mineraler när de växer upp för att inte få bristsjukdomar.
Mineralfoder köper du på samma ställe som du köper saltstenar.

Om ditt grovfoder har bra näringsvärden ska de inte behöva så mycket kraftfoder egentligen förutom om du ska mjölka själv sen, och vill att varje get skall ge mjölk åt både dig och killingen.
Men jag gissar ju att du inte vet vad ditt grovfoder innehåller så då är det kanske bäst att ge lite kraftfoder ändå.
Tänk på att öka givan långsamt. Du kan inte ge varje get helt plötsligt 1kg kraffoder från att inte ha fått något alls förrut, för då blir de troligtvis sjuka. Kraftfoder är inte bra för deras våmme så man måste vara försiktig vid utfodring.
Man brukar säga att man kan öka givan med 1hg per vecka. Totalt skulle jag säg att du inte ska ge mer än 5hg per dag och get fram till killingarna föds. Sen kan du öka på beronde på hur många killingar varje get får samt hur mkt mjölk du tänker ta själv.

 

camedriz

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Foder till dräktig get
« Svar #2 skrivet: 15 jan-21 kl 11:19 »
Tusen tack för hjälpen! Nu har jag inhandlat det som behövs för en bra foderstat. :)
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser