Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!  (läst 3079 gånger)

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« skrivet: 28 jul-12 kl 11:31 »
Behöver akut hjälp med tips på hur man kan göra eftersök på en flock bortsprungna getter! Vilka kan hjälpa oss?
Vi har varit i kontakt med jaktlag men deras hundar är tränade på att INTE spåra boskap utan bara vilt.
Det är ett 20-tal unggetter tillhörande Krogersbo Getgård i Gusum, Valdermarsvik, som rymde från sin hage i torsdags eftermiddag. Vi har under massor av timmar sökt i skogarna runt omkring men inte ett spår av dom. Ägaren Katarina har försökt hitta hjälp runt trakten med att leta och har även kontaktat polisen. Finns det någon speciell organisation eller liknade som man kan kontakta när det gäller eftersök av boskapsdjur???ALLA TIPS OCH RÅD VÄLKOMNAS!!!!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 28 jul-12 kl 11:45 »
Sätt upp lappar på anslagstavlorna i närheten om att getterna har rymt, med nummer m.m Folk lär hålla ögonen öppna då och om de ser en get, så hör de av sig.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #2 skrivet: 28 jul-12 kl 11:54 »
Tack för tipset! Dock ligger gården mitt i skogen så det är ont om anslagstavlor. :(
Tänkte det kanske finns nån klubb eller nåt som håller på med eftersök, men av boskapsdjur istället för vilt eller nåt?!?!

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #3 skrivet: 28 jul-12 kl 11:58 »
 :( Kan de ha blivit stulna? Kolla med polisen. Polisen i sin tur har kanske tips också om hur man gör? Hade jag hittat massa getter på rymmen så hade jag nog ringt dit. och som tidigare skribent skrev upp med lappar i närliggande områden. T ex affärer och liknande, då de kan ha setts av folk när de är ute och åker. Hoppas det ordnar sig! ring jordbruksverket och fråga om de har tips. Hoppas det ordnar sig Vendela
Grangården

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #4 skrivet: 28 jul-12 kl 12:29 »
Vi är också oroliga för att de blivit stulna. :( Har hört rykten om att andra getter i området blivit det. Polisen är redan kontaktad som sagt. Jordbruksverket är ett bra tips! Ska genast ringa dom. Tack!

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #5 skrivet: 28 jul-12 kl 13:18 »
Getterna återfunna välbehållna! :)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #6 skrivet: 28 jul-12 kl 14:23 »
Getterna återfunna välbehållna! :)
Alla 20? På samma ställe? Rymt? Stulna?
Berätta!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #7 skrivet: 29 jul-12 kl 11:00 »
Alla 20 hittades tillsammans på en mosse. Vi hade letat i den delen av skogen innan, men inte sett dom då de var ytterligare längre in i svårtillgänglig mark. Men när en behjälplig person gick in från andra hållet fann han dom. :) Behövdes ingen större övertalning att få hem din då de glatt sprang i förväg. Hade kanske blivit skrämda eller nåt och inte vågat lämna platsen men kände sig trygga igen med välbekanta personer. Lättnaden är stor på gården nu! :) Får stärka den biten av stängslet ytterligare och dra in sly så att dom hellre stannar inne i hagen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #8 skrivet: 30 jul-12 kl 23:56 »
Låter mera som om de blivit skrämda av något, kanske en hund.  Om de går ut för att de är hungriga kommer de mestadels tillbaka hem på kvällen.

  Nu är de ju tillbaka, men angående den ursprungliga frågan, om det finns folk som tränar sina hundar till att söka efter tamdjur i stället för vilt:  Javisst finns det!  Vallhundsfolk!  Slå upp SVaK i Hitta.se eller eniro.  Här på alternativ finns dom mest på tavlorna Arbetshundar och Får.

  För övrigt kan man ibland ha lika god hjälp av gårdens egen hund även om den inte är tränad.  Om hund och getter är goda vänner så tar dom kontakt om dom träffas ute i skogen.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #9 skrivet: 31 jul-12 kl 22:08 »
Tack Trollmor! :D Som alltid med lika goda råd att spara för framtiden.  ;)

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #10 skrivet: 01 aug-12 kl 17:07 »
Åh vad skönt att alla mådde bra och är hemma igen!

Har själv 3st getter, men de går lösa den mesta av tiden. De håller sig alltid här i närheten.
Tror att något måste skrämt dessa getter, verkar annars konstigt att de inte var i närheten eller kom tbx av sig själva.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #11 skrivet: 03 aug-12 kl 16:25 »
Oj, tack!  :-[  Sånt värmer, och just idag behövde jag det, så:  Tack!!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #12 skrivet: 03 aug-12 kl 16:37 »
Nu är dom ju hemma men det kan aldrig skada att träna just getter och får med skrammelhink. Ljudet av skrammlig hink med kraftfoder når långt. Våra får kom alltid vid ljudet av lövruska också - fast det funkar ju inget vidare en blåsig dag.

På jobbet så lockade vi med ett kulningsliknande läte - högt och gällt; komkomkom. Jag fick hem förrymda får på avstånd av 1 km med det ljudet. Vi använde det alltid vid fodringsdags och dom var så präglade på att springa i 120 knyck mot det ljudet så det var aldrig något problem att locka till sig dom ens om dom stod i en havreåker.
//Luff

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT HJÄLP!!!Bortsprungna getter!!!!!!
« Svar #13 skrivet: 03 aug-12 kl 16:48 »
Ja, jag lyckades lika bra med en "trumma" av ett järnrör mot ett plåttak.  Fast inte från havreåkern, så korkade var dom inte!

  Då var det vallhund som gällde.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser