Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Armeringsjärn som fågel skydd?  (läst 5336 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Armeringsjärn som fågel skydd?
« skrivet: 29 jun-18 kl 07:39 »
Jag har sett folk som bygger bågväxthus från ameringsjärn samt andra trädgårdskonstruktioner och jag började fundera om man kunde använda samma teknik till att skydda jordgubbarna? Vi har en skruttig och ful träkonstruktion som jag lade ihop förra året och skäms lite för hafsverket. Den brakade ihop förra oktober då det kom ett överaskningslass med snö.

Vi lade grönt nät över ramen, nu saknas det nätet dock, överlevde inte kollapsen:


Jag har ganska mycket med armeringsnät som inte används till något och bara ligger och skräpar, nu funderar jag om jag skulle bygga ett nytt fågelskydd av det nätet, men man undrar om det är för öppet, ifall fåglarna kan ta sig rakt igenom nätet? Jag har inga exakta mått hur stort det är, men det är ju typ som de vanliga näten man ser i sånahära applikationer, här är en bild som kanske kan ge lite hum om storleken på nätet, samma sort som jag nyttjade här:

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-18 kl 08:38 »
Småfåglar tar sig igenom allt utom kycklingnät.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #2 skrivet: 29 jun-18 kl 09:05 »
Äter dom jordgubbar? tycker det är mest skator och kajor och större fåglar jag sett runt jordgubbslandet, men är inte säker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #3 skrivet: 29 jun-18 kl 09:16 »
Armeringsnätet kan ju bli en stadig grund för ett billigt nät, men ensamt så kommer det att fungera som landningsplats innan skator och björktrast tar dina jordgubbar. Tänk på att alla holkboende fåglar kommer igenom ett litet hål. Skator boar inte i holk, men de kommer in överallt om det finns något de vill ha.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #4 skrivet: 29 jun-18 kl 09:22 »
Jo det kanske blir att göra så, lite tårta på tårta känsla dock.
« Senast ändrad: 29 jun-18 kl 09:37 av DennisCA »

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-18 kl 09:42 »
Jo det kanske blir att göra så, lite tårta på tårta känsla dock.

Jag fick lära mig av min gamla mormor att fåglarna är ute efter vattnet i frukt o bär
Så enligt henne skulle man sätta ut vatten då tog fåglarna mycket minsta bär


Postat med Alternativ.nu´s app

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #6 skrivet: 29 jun-18 kl 10:59 »
Fåglarna gillar nog bären ändå. Jag har satt ett vanligt staket med ganska stora maskor runt hela jordgubbslandet och spänt fiberduk från marken och nån meter upp oxå runt hela landet. Över alltihop har jag ett vanligt billigt fågelnät, inte speciellt snyggt men det är inte så många veckor på året. Det enda fasta är det grovmaskiga staketet. En ska inte odla jordgubbar så många år i sträck på samma plats så att jobba med och kosta på en massa avspärrningar och hinder som ändå får göras om på annan plats känns inte så lockande.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #7 skrivet: 30 jun-18 kl 08:30 »
Kanske det är bäst man gör något enkelt ändå. Jag grävde nu fram det här landet för hand och det var inte trevligt, gör inte om det... Sandbäddsodling låter intressant dock.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #8 skrivet: 30 jun-18 kl 09:20 »
Jag fick lära mig av min gamla mormor att fåglarna är ute efter vattnet i frukt o bär
Så enligt henne skulle man sätta ut vatten då tog fåglarna mycket minsta bär


Postat med Alternativ.nu´s app


Det gäller inte här. Jag har damm på 18 kubik som de kan dricka av som de vill. Ändå rensar skatorna jordgubbslandet om jag inte skyddar.

Mvh
Magnus

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #9 skrivet: 25 feb-19 kl 14:51 »
Dennis, sandbäddar funkar bra. Jag har mina jordgubbar i en av sandbäddarna sen ett par år, den har en enkel träställning över där jag hängt upp kompostgaller. Stoppar fåglar, rådjur och svärmor. Det är lite bökigt att komma åt med gräsklipp och vattenkanna men det är det värt :)

Funderar på armeringsnät som rådjursskydd på andra ställen. Det är ju ett ögonblicksverk för dem att knipsa av allt jag lagt månader på att odla.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #10 skrivet: 19 maj-19 kl 19:24 »
Vi lade inget förra sommaren och har inget ännu. Men fåglarna lät nog gubbarna vara tyckte vi.

Planen nu är att köpa sånadära böjbara grejor istället som man kan göra ett sorts växthus av, ska vara så stort man kan gå inne i det är nu kravet. Det kan vi väl återanvända sen då vi anlägger nytt jordgubbsland nån gång.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Armeringsjärn som fågel skydd?
« Svar #11 skrivet: 20 maj-19 kl 01:06 »
 :D...Går man efter din bild så är det motortrafikled in till jordgubbslandet....Köp bärnät...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser