Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Filmjölk  (läst 1469 gånger)

Emma Hermansson

  • Inlägg: 2
Filmjölk
« skrivet: 24 aug-23 kl 13:56 »
Jag är ganska ny på att göra min egen fil. Det går oftast hur bra som helst. Men igår satte jag 5 liter och idag ser det mer ut som blask med små gryn i inte alls som den brukar. Vad kan blivit fel?

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Filmjölk
« Svar #1 skrivet: 24 aug-23 kl 16:50 »
Hur har vädret varit hos dig? Åska och blixt väder, tryckande kvavt, rötmånad mm orsakerna kan vara flera. //doc

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Filmjölk
« Svar #2 skrivet: 24 aug-23 kl 18:12 »
Det är inte särskilt många år sedan det var fullt normalt att filmjölken även från stora industriella mejerier blev blaskig och konstig i samband med åskväder eller rötmånad.

Emma Hermansson

  • Inlägg: 2
SV: Filmjölk
« Svar #3 skrivet: 24 aug-23 kl 20:06 »
Det kan alltså hänga på att det var så kvavt igår mot förra veckan? Jag brukar ta mjölken direkt när vi hämtat ca 30-32 grader och lägga i fil och det går hur bra som helst. Nu har jag testat värma till 70 och ska låta svalna. Bör jag ha rumstemp eller räcker ner till 35?

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Filmjölk
« Svar #4 skrivet: 26 aug-23 kl 18:48 »
Ja, där har du sannolikt svaret. Av det lilla jag vet så är det är hur snabbt du värmer upp och kyler ner mjölken som har betydelse. Temperatur efter vilken produkt du gör, finns tabeller för det. //doc

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Filmjölk
« Svar #5 skrivet: 27 aug-23 kl 08:01 »
Vad kul att du gör egen fil. Det har vi gjort i min familj så länge jag minns men jag håller med de som svarat, det blir inte bra om det är lågtryck eller åska på gång. Men vi gör inte filmjölk utan en tjockare variant. Om du inte har testat att göra färdiga portionsskålar (som vi kallar filbytta) vill jag rekommendera det. Då lägger du en matsked färdig fil i en portionsskål och fyller på med mjölk, ca 2 dl. Låt stå övertäckta i rumstemperatur ett dygn eller två. Alla skålar får då en mjuk, tjock fil med ett tjockt, gräddigt "skal" som anses vara det godaste av allt.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Filmjölk
« Svar #6 skrivet: 29 aug-23 kl 15:24 »
Tångräkan:

Funkar ditt recept /tips med köpemjölk?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Filmjölk
« Svar #7 skrivet: 29 aug-23 kl 17:47 »
Jadå. Nu vet jag inte riktigt vad ni har för varianter i Sverige men jag har gjort det både på åländsk helmjölk (största fetthalten), vilket blir bäst och på vår lättmjölk som är lite magrare mjölk. Jag brukar också ha fet fil (hög fetthalt) som jag rör i. Vet inte om det går med svensk filmjölk men testa! Kuriosa: förr i världen använde man tätört för att få filen att tjockna men den hade knappast någon effekt, det funkade nog ändå då de gjorde detta på färsk, oskummad mjölk. Det finns flera recept om du söker på Filbunke.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Filmjölk
« Svar #8 skrivet: 29 aug-23 kl 21:18 »
Jodå, tätörten använde min mormor. Vi åt egentligen bara långfil som för övrigt är väldigt gott. Undrar hur olikt din ”filbytta” det är? Låter som som man må prova på, återkommer.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Filmjölk
« Svar #9 skrivet: 24 mar-24 kl 14:06 »
Lånar tråden lite. Jag försökte göra långfil, filtäta, Men den blev inte nå vidare tjock. Men jag värmde den bara till 20 grader. Hur varm är mjölken när den kommer från spenarna?
Jag har läst om folk som kokar upp till 90 grader men min kära mamma säger att det gjorde aldrig dom. Utan de tog komjölken, la i en klick filtäta och rörde om och sedan fick den stå varmt, ovanpå kylskåpet över dagen.
Nu har jag tyvärr ingen komjölk, utan får köra på arlas lantmjölk som är lågpastöriserad men inte homogeniserad.
Är det att mjölken var för kall som gjorde att det inte blev bra? Det var ingen åska här iallafall, det pratade min mamma också om, men mulet väder.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Filmjölk
« Svar #10 skrivet: 24 mar-24 kl 16:51 »
Mjölken direkt från spenen håller kroppstemperatur, alltså 38-39 grader.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Filmjölk
« Svar #11 skrivet: 24 mar-24 kl 18:27 »
Mjölken direkt från spenen håller kroppstemperatur, alltså 38-39 grader.
Då är det nog det som är felet, i mitt fall att jag hade för kall mjölk från början.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser