Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Lära getter att hålla sig borta från grannar?  (läst 2011 gånger)

JonathanW

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
Lära getter att hålla sig borta från grannar?
« skrivet: 12 sep-15 kl 13:02 »
Hej gott folk!

Vi har två getter och en bock på vår gård. Vi har haft dem här i 4 månader och de har kunnat gå helt och hållet fritt då vi bor långt ute i skogen. Vi har dock en nära granne som numera plågas allt mer av att getterna traskar över till dem. Vi hade jättegärna kunnat fortsätta att ha dem frigående och undrar om det finns något sätt att träna getterna att hålla sig borta från grannarna eller att dem håller sig närmre vår gård. Jag inser att jag förmodligen kommer behöva hägna in dem, men tänker iaf slänga ut frågon och se om någon har någon idé?
« Senast ändrad: 12 sep-15 kl 13:49 av JonathanW »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lära getter att hålla sig borta från grannar?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-15 kl 05:00 »
Välkommen, kul att ha er här!  :D Och kul att det finns folk som ger sina djur maximal frihet.  :D :D Ert problem är nog svårt, eftersom grannen tydligen är mycket trevlig - ur getternas synpunkt.  Getter är vanedjur, så det är bra om deras traskande motverkas snabbt.  Hösten är en besvärlig tid.  Betet blir allt sämre, och djuren förbereder sig för ännu sämre tider på vintern.  Dessutom är det så här års getter kan få för sig att söka upp en obesläktad sexpartner.

  Ge getterna så mycket trevligt ni kan hitta på hemma.  Locka hem dem så ofta ni kan med godis, så att de får intrycket att "det är bäst att hålla sig i närheten, för man vet aldrig när det kan finnas nytt godis".  I småportioner förstås, så att de inte får magproblem.  Löv är gott utan att vara laxerande, men det hittar de ju själva i skogen ...

  Jag hoppas att ni har ett gott förhållande till denna enda nära granne, och kan prata om problemet.  Hör med dem om de kan låna en hund som skäller på getterna, och göra det så otrevligt som möjligt för de rara trädgårdsmarodörerna att komma och hälsa på.  Jag antar att grannen inte är hemma jämt, men om getterna kan få intrycket att det "alltid regnar hos grannen", så kan det vara en idé.  Om de kommer promenerande, och  :o :o  slås en bevattningsanläggning på ...

  Hur har ni det förresten med stora rovdjur i trakten?  Getter är fiffiga nog att inse att folk, även en granne, är ett gott skydd mot ond bråd död i skogen.  Om jag vore get, skulle jag antagligen även knalla fram till bär- och svamplockare!  (Undrar vad en hitrest thailändare skulle tro?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lära getter att hålla sig borta från grannar?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-15 kl 09:06 »
Mitt svar är kort och tråkigt: Stängsla in dem :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Lära getter att hålla sig borta från grannar?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-15 kl 20:51 »
Med en sån stor gård borde du kunna göra en riktigt stor inhägnad? :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Lära getter att hålla sig borta från grannar?
« Svar #4 skrivet: 14 sep-15 kl 13:56 »
Fixa stängsel åt grannen som håller getterna ute?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lära getter att hålla sig borta från grannar?
« Svar #5 skrivet: 15 sep-15 kl 12:50 »
Hihi, då är vi inne på sedvanerätt, man stängar ut både vilda och tama djur från odlilngarna.  Låt oss få veta hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser