Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Temperatur i jordkällare  (läst 1067 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
Temperatur i jordkällare
« skrivet: 29 sep-23 kl 10:02 »
Hållbarheten för frukt och grönsaker beror mycket på temperaturn i jordkällaren.
Jag är intreserad av sambandet mellan jordkällarens byggnadssätt samt var i Sverige den är belägen och temperaturen i jordkällaren.
Frågor till Er:
*1. Vad har Ni för temperatur i början av följande månader: December, Feb., April ?
*2. Är jordkällaren helt medgrävd i marken eller sticker överdelen upp ?
*3. Består taket av sten, plast, betong eller något annat ?
*4. Hur långt under markytan är golvet beläget ?
*5. I vilket län bor Ni ?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Temperatur i jordkällare
« Svar #1 skrivet: 29 sep-23 kl 14:56 »
Jag ser till att hålla mera än 4 plusgrader eftersom potatisen blir dålig vid lägre temperatur. Källaren har en isolerad ytterdörr och innanför ett lite utrymme precis lagom stort för att man ska kunna stänga ytterdörren och ha plats att öppna innerdörren (oisolerad) då det är kallt. Jag brukar planera besöken utifrån väderrapporten och undvika besök då det är riktigt kallt. Måste jag hämta något så brukar jag tända ett gäng värmeljus då det är kallt. Jag brukar också skotta snö framför ytterdörren som extra isolering.
Källaren är delvis nedgrävd i en sluttning. Framför dörren lutar marken bort från källaren genom att ett dike grävts. Detta för att undvika att vatten blir stående framför dörren eller kan rinna in i källaren.
Taket och väggar är ett stenvalv och golvet är gjutet.  Ovanpå taket ligger ett metertjockt jordlager som kontinuerligt fylls på med gammalt ensilage, potatisblast, sågspån mm.
Golvet är cirka 60 cm under markytan men eftersom man går i "diket" så blir det lite högre än marken utanför när man kliver över tröskeln.
Tiomilaskogen ligger i Västerdalarna och det kallaste vi uppmätt här var minus 38 några dagar för 20 år sen.
I grannskapet finns ödetorp med rester av källare som haft trätak med jord ovanpå. Enligt en äldre herre så var livslängden på dessa källartak ca 25 år. Det finns också en källare där hela taket är en stor stenhäll. Den användes fram till 1850 då torpet övergavs.
Nu vimsade jag bort från din frågeställning men det är kul att dela med sig av diverse erfarenheter.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Temperatur i jordkällare
« Svar #2 skrivet: 29 sep-23 kl 22:08 »
Jag har två jordkällare, en hemma och en vid stugan. Båda belägna i Västernorrlands län och sannolikt byggda under 1930-talet.
Överdelen når upp över marknivå på båda två och är övertäckt med jord, uppskattningsvis 30 cm på den ena och mer än 50 cm på den andra.  Taket består av betongvalv på båda källarna.
Båda källarna är byggda i sluttning och golvet har ursprungligen varit i höjd med marknivån utanför dörren på båda två, vid den ena har man dock fyllt på jordmassor på senare år så marknivån är idag en knapp meter över golvnivån.
Jag har tänkt länge på att börja mäta och logga temperatur i källarna men det har inte blivit av än.
Den ena källaren är extremt fuktig pga en källåder som tydligen går i dagen strax bakom den. Jag provade vid ett tillfälle att ställa in en kraftig avfuktare där, när den hade varit igång några veckor levererade den fortfarande 15 liter vatten per dygn och den lyckades få ner luftfuktigheten från 100 % till 85 %. Provet gjordes under höst, bör ha varit september eller möjligen oktober.
Den andra källaren är oanvändbar pga sönderruttnade dörrkarmar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14462
    • Östergötland
SV: Temperatur i jordkällare
« Svar #3 skrivet: 29 sep-23 kl 23:48 »
Min är i betong med golvet i markplan och en dryg meter jord på sidorna och lite drygt en halv meter jord uppepå. Har tagit bort inre dörren. Har den inte som förvar av rotfrukter utan mest till frysar, så det blir ett tillskott av ca 270 W i den. Varierar mellan 3 och 17 grader över året och bortsett från de senaste vintrarna brukar den långa kalla perioden ligga på 5-15 minusgrader med en vecka kring 20-25. Jordkällaren i grannhuset ligger lite djupare, i en slänt, och där var det lite varmare på vintern och kallare på sommaren. Där var innerdörren kvar och det ligger ett tegeltak över kullen.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Temperatur i jordkällare
« Svar #4 skrivet: 30 sep-23 kl 13:33 »
Vi har inte jordkällare, men vi har ett källarutrymme under altanen. Det finns en dörrsluss dvs först ytterdörr och sen en dörr till innan man kommer in i matkällaren. Det är jord nästan upp till taket på ena yttersidan, den andra ligger mot en, en meter tjock grundmur av gråsten.
 Trossbotten upp mot altanen har en 30 cm tjock issolering av gullfiber.
 December till april håller vi tempraturen kring 7 grader. Det får inte gå över 10 och inte under 5 grader.
 Ingången är i markplan.
 Det är Kronobergs län.
 Vi förvarar mest rotsaker och potatis där som håller sig bra. I förrummet, som iband har frysgrader förvarar vi äpplen och vitkål.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 4 användare
Enkelt liv, alternaiv, ÖsterFröken, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser