Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna  (läst 2369 gånger)

nillisfink

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna
« skrivet: 01 sep-19 kl 12:57 »
har en fundering kring mina störbönor,,,,någon som har erfarenhet eller vet om det går att använda själva bönorna om man låter de torka,,,är ju inte avsedda för just detta utan ska ju ätas innan de sväller upp och då hela baljan ,,,,någon som torkar och använt på samma sätt som kokbönor ,,och då med vilket resultat??

 

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna
« Svar #1 skrivet: 01 sep-19 kl 14:56 »
 Undrar samma sak men med harikuvärt bönor. Fick riklig skörd, Äter och förväller,kyler ner o så i frysen. men nu frysen full. Hur göra för att få frön (?) till nästa år?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

nillisfink

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna
« Svar #2 skrivet: 01 sep-19 kl 16:23 »
att spara till utsäde nästa år är relativt enkelt,,låt bara några st sitta kvar tills de blir riktigt fullmatade ,,,torka hela baljan,,,,,sen har du de små däri,,

hildegard

  • Moderator
  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna
« Svar #3 skrivet: 01 sep-19 kl 17:05 »
Det är bara att låta bönorna bli mogna så kan man äta själva kärnan på alla sorter. Haricot vert eller vaxbönor brukar inte bli så stora frön, men visst kan man äta dem. Likadan kan man äta kokbönor som små, innan de blir trådiga, som hela bönor.
Om bönorna inte hinner mogna klart innan frosten kommer, så kan man dra upp hela plantan och hänga den upp och ner på skyddat plats, så eftermognar fröna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna
« Svar #4 skrivet: 01 sep-19 kl 18:03 »
Undrar samma sak men med harikuvärt bönor. Fick riklig skörd, Äter och förväller,kyler ner o så i frysen. men nu frysen full. Hur göra för att få frön (?) till nästa år?

Andra sätt att ta hand om det är att konservera och som i mitt fall syrar jag dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna
« Svar #5 skrivet: 01 sep-19 kl 18:10 »
Jo. Har tänkt på det men tiden är inte riktigt där. Men de metoderna, när man funnit rutiner i att göra det,är bra. Skulle nu elen gå så står man sig slätt. Den ende som jublar är komposten. Vet inte vad resten av familjen säger om konservering o mjölksyrning. Är glad att funnit något som alla tar för sej av.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna
« Svar #6 skrivet: 01 sep-19 kl 18:12 »
 Hur skulle det vara att torka, hacka / mala o sen göra nån typ av biffar som typ görs med sojabönor?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

nillisfink

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna
« Svar #7 skrivet: 01 sep-19 kl 19:08 »
jag tänkte mig nog att enbart ta och använda själva bönorna, inte baljorna,,skulle vara bra om det gick att använda dessa  (torkade) ,,,ser ju ut som små vita bönor om man låter dom sitta kvar och förväxa sig (störbönor/vaxbönor),,,fast jag har ingen erfarenhet utav hur de då blir när de kokas,,,, blir ju sådana mängder .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: störbönor,vaxbönor,,,,torka bönorna
« Svar #8 skrivet: 01 sep-19 kl 19:12 »
Jo. Har tänkt på det men tiden är inte riktigt där. Men de metoderna, när man funnit rutiner i att göra det,är bra. Skulle nu elen gå så står man sig slätt. Den ende som jublar är komposten. Vet inte vad resten av familjen säger om konservering o mjölksyrning. Är glad att funnit något som alla tar för sej av.

Jag kan hålla med om att mjölksyrat är en smak som en del kan ha problem med.
Jag hade det sannerligen i början.
Tidsmässigt så lägger man faktiskt mindre tid på mjöksyrningen än när man förväller och fryser in.
Och man behöver verkligen inte bara äta sina bönor utan dom kan gå med i en sallad.
Man kan hacke ner och ha i köttfärs eller steka med potatis. 
Jag experimenterar friskt med olika smaker och förvånansvärt nog så äter vår matkritiker och tycker att det är gott trots att jag har fyllt rätten med allt som han vägrar i de flesta fallen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser