Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är minst dåligt? Måla sent på dagen eller i sol?  (läst 2907 gånger)

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Hej,
snabb fråga. På grund av tekniska problem med skyliften kom vi igång sent med målningen av Ö sidan på mangårdsbyggnaden. Vi måste alltså hyra en dag till och har börjat titta på S sidan. Mitt i solen och inte ett träd som skuggar. Vi slammar med falu.
Vad är nu minst dåligt - måla sent på dagen (ikväll, hyggligt fuktigt) eller mitt i solen under morgondagen?

Alla svar emottages tacksamt.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Vad är minst dåligt? Måla sent på dagen eller i sol?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-18 kl 15:25 »
Jag tänker att tidpunkten för målning beror på temperatur och luftfuktighet. Om jag skulle måla mitt i högsommaren skulle jag välja tiden då det är  mest fuktigt och svalast, om det är på kvällen skulle jag välja det. Fundera på om du ska blanda i mer vatten i färgen. Då hinner du kanhända arbeta in färgen i trät innan den torkar. Det kan vara bra att måla en planka i taget, för att den snabba torktiden inte ska synas alltför mycket.

Jag är amatörmålare, mina råd är utifrån det. Jag har ett torp målat med falu slamfärg. Jag målar när jag hinner och får ibland välja en mindre lämplig årstid eftersom jag har tid just då. Jag ser det som en klar fördel att jobba med falu slamfärg, det går alltid att måla en gång till om man är missnöjd med resultatet.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vad är minst dåligt? Måla sent på dagen eller i sol?
« Svar #2 skrivet: 10 jul-18 kl 15:43 »
Jag instämmer i att det definitivt är bättre att måla på kvällen. Slamfärger är ju inte känsliga för om det blir hög luftfuktighet och daggutfällning innan det har torkat. Och frågan är väl om det överhuvudtaget blir någon dagg för tillfället.
När det nu är frågan om en södervägg som har blivit rejält soluppvärmd under dagen så ska man nog inte bara vänta tills den just så pass har hamnat i skugga, utan avvakta någon timme till så att väggen hinner kallna litegrann innan ni börjar måla.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vad är minst dåligt? Måla sent på dagen eller i sol?
« Svar #3 skrivet: 10 jul-18 kl 18:23 »
instämmer med föregående talare...

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Vad är minst dåligt? Måla sent på dagen eller i sol?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-18 kl 19:05 »
Tack för bra svar. Vi påbörjar borstning av väggen snart och sedan får vi se om det blir kvällspass eller tidig morgon med applicering. Ganska fuktiga kvällar här i norra Roslagen. [emoji1303]


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

 

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Vad är minst dåligt? Måla sent på dagen eller i sol?
« Svar #5 skrivet: 10 jul-18 kl 23:43 »
Kvällsskiftet klart. Nu har vi tagit fram till den höjd vår byggnadsställning klarar av så vi inte är beroende av skylift. Fantastiskt mysig kväll på lite höjd och gott om mygg.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser