Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örter  (läst 14452 gånger)

Ingela

  • Gäst
Örter
« skrivet: 27 jun-04 kl 21:24 »
Hejsan
jag vill gärna ha kontakt med andra som är intresserade av örter och tillverkning av teer, salvor med mera samt odling och plockning med mera som har att göra med detta.
Kunniga eller nybörjare spelar ingen roll. Tillsammans kan vi lära oss och dela med oss av varandras kunskaper eller misstag...! ;D
Mvh
/Ingela


anca

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #1 skrivet: 29 jun-04 kl 12:23 »
Jag med! Min önskan är oxå att göra ett egentillverkat shampo som är så naturligt som möjligt! Har kollat in sidan shenet, men jag vill hitta något som är ännu mer naturligt för håret än dom recept som shenet föreslår!

Ingela

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #2 skrivet: 29 jun-04 kl 14:41 »
Det är min tanke också att börja göra salvor, oljor och sådant.
I dag har jag varit och hämtat två gamla vangshjul som jag ska måla och sen göra örtaland av. Måste ju börja med att odla det jag ska använda mig av.... Mycket spännande!!
/Ingela

Medicinkvinnan

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #3 skrivet: 30 jun-04 kl 13:37 »
 :) Kul att fler än jag har samma intresse!
Jag ska oxå göra lite i sommar o har planterat ringblomma först o främst för antibakteriell salva. Finns oxå recept på shenet.
Jag gör min på bara olivolja. för att få den tjockare kan man ju blanda 1:3 med bivax t ex. Om man inte vill ha salv bas ( o det vill inte jag)
Må väl!
/Lena

peppci

  • Inlägg: 61
Re:Örter
« Svar #4 skrivet: 08 jul-04 kl 13:27 »
Jag är oxå intresserad av detta. Salvor och liknande. Har faktiskt fuskat i början och köpt från crearom men letar nu efter naturligare saker.
Älskar att plocka i naturen och att tillverka. Är nyfiken på teer men vågar inte test när jag är gravid. Någon som har lite goda recept att dela med sig av??

Malinowska

  • Inlägg: 19
    • Neostoric
Re:Örter
« Svar #5 skrivet: 18 jul-04 kl 18:30 »
Jag är väldigt inne på örter!!!
Har precis börjat odla själv och gör teer.
Är det någon som vill med ut och plocka och torka osv?Jag bor i Stockholmsområdet och är väldigt grön på detta bara så ni vet.

Jag vet ungefär hur man ska göra preparat men har inte haft råd att köpa alla tillbehören ännu.

Det är många örter man inte ska använda när man är gravid så var försiktig!

Ska kolla upp vilka som går bra.

Sanna

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #6 skrivet: 17 nov-04 kl 09:56 »
Hej!

Jag är också väldigt, vääääldigt intresserad av örter! Hur blev det? Fick ni igång någon kontakt, som Ingela föreslog i början av denna tråd?

Har både samlat och odlat örter denna sommar och skåpet är nu fyllt av små burkar! :)
Mest använder jag "förkylningstéerna" som t ex älggräs, fläderblom, lindblom, backtimjan och kamomill.
Citronmelliss dricker jag ibland om kvällarna ifall jag vill varva ned. Nästa sommar måste jag samla in ännu mer, för jag inser redan nu i november att mina örttéer inte kommer att räcka vintern ut! Har dock hittat en affär som säljer alla möjliga slags vilda örter, men de tar 32 kr hektot!  :'( Är inte det ganska dyrt?

Tipsa mig gärna om fler bra förkylningsörter!

Hälsningar Sanna

Eulalia

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #7 skrivet: 17 nov-04 kl 15:17 »
Jag är också väldigt örtintresserad, men inte speciellt kunnig än, så jag hänger gärna med om några ska ut på en ört-tur nästa vår..
vore kul att vara några stycken!

Bor i Stockholm


Monica

  • Inlägg: 535
Re:Örter
« Svar #8 skrivet: 17 nov-04 kl 21:04 »
Kul  ;D Det verkar som att intresset blir större och större för örter varje dag  ;D

Jag har pysslat med örter i hela mitt liv och efterlyste just något sånt här "samarbete" i en annan tråd.......kul att det finns fler intresserade.

Jag har gjort det mesta som kan göras med örter, men inte lyckats med schampoo, balsam och tvål från "början". Det vill jag, och testar konstant nya sätt.

Vi kan väl starta en grupp där vi delar och lär? Vet inte om admin här tycker att det är intressant?

Jag har hållt en hel del kurser genom åren, både om plantering och användning. Blev inga i somras pga för lite tid, men jag funderar på att hålla ett antal i vår och sommar. Men det fungerar ju även över datorn....

Jag är öppen för alla förslag...

Sanna

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #9 skrivet: 18 nov-04 kl 13:14 »
Vad kul!
Då är vi några stycken: en Stockholmsavdelning och några representanter för sydsverige.  ;)

En gemensam samlartur vore väl kul i vår!

Undrar hur man lägger upp en liten "samtalsgrupp" på nätet? Någon som vet? Annars kan jag lägga upp en liten gratissajt med forum. Låt oss fundera på saken!
Vore kul med en nätkurs, Monica!!!  :D

Ha det gott i snörusket!
(Nu blir det inte så mycket mer samlande i år....)


Monica

  • Inlägg: 535
Re:Örter
« Svar #10 skrivet: 18 nov-04 kl 13:28 »
Kul  ;D

Jag skickar pm till admin och frågar om vi kan ha kursen här kanske? Om intresse finns alltså som gagnar alternativ.nu.

Snö??? vad är det?? hihi  ::)

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:Örter
« Svar #11 skrivet: 18 nov-04 kl 22:46 »
hejsan, hittade precis tråden. finns det plats för fler örtiga?!

jag bor också i stockholmsområdet och vill jättegärna vara med på en nätkurs, och kanske en öga mot öga kurs i vår!!!!
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Sanna

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #12 skrivet: 20 nov-04 kl 15:29 »
Klart du ska vara med och örta dig!

Just nu känns dock gröna örter oerhört avlägset i den vita vintervärld som Stockholm utgör, eller hur? Hoppas därför att Monica kan få till en liten kurs på något sätt!!!

« Senast ändrad: 20 nov-04 kl 15:30 av Sanna »

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:Örter
« Svar #13 skrivet: 20 nov-04 kl 18:05 »
ja, hoppas hon listar ut ur det ska gå till! det skulle kännas bra att samla på sig lite kunskaper inför våren! jag kan nästan inget alls...det där har alltid min pappa skött.

jag blir alldeles lycklig i magen när det är sånthär väder! allt är så fantastiskt vackert, känns som man är i ett alvrike! naturen...jag säger då det!

vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Örter
« Svar #14 skrivet: 20 nov-04 kl 21:00 »
Jag har "pratat" med admin och hon tycker att det är en jättekul idé. Frågan är bara hur man ska lösa det, dvs hur vi ska lägga upp det...

Kom med förslag om hur vi ska kunna lägga upp det!!

Jag föreslog olika avdelningar
odling, användning, tips osv

Vad tycker ni/vill ni ha? Ska vi ta en grupp örter som hör samman utifrån var de växer, eller verksamhetsområde, eller årstid???

Passa på att tycka till

Sanna

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #15 skrivet: 21 nov-04 kl 10:38 »
Vad otroligt schysst av dig, Monica!!!

Ja, personligen är jag nog mest inne på medicinalväxter, även om jag tycker det här med att göra egen tvål, schampo och krämer verkar vara intressant.

Fast om jag ska ge dig min egen önskelista så kommer "medicinalväxter" högst upp - alltså örter ur ett hälsoperspektiv. Gärna vilda örter som man kan samla in i naturen själv. Användningsområden, tillredning, hur man torkar bäst, hur man förvarar, dosering, kanske lite historia - vad har man använt det till förr? Egna erfarenheter från gruppen, om det finns några.
Men även odlade örter: tips på medicinalväxter man kan odla. Vilka växter tycker du själv är "oundgängliga"? Vilka örter har du i ditt "husapotek"? Hur ofta kan man dricka örtéer? Vilka örter är bra för immunförsvaret? Vilka är bra vid förkylningar? Vilka hjälper mot ditten och vilka hjälper mot datten?

Så för att försöka besvara din fråga: örter utifrån verksamhetsområde, tycker jag. Men kanske även utrymme för "erfarenhetssamlande" från deltagarna.

Jag har inga idéer just nu kring hur man skulle kunna lägga upp det. Är admin med på att ge oss en liten egen avdelning?  :-*
Alltså här under forum? Eller ska det bli en kurs på något annat ställe på sajten? Eller ska vi hålla det i form av ett samtal? Eller ska vi ställa frågor och du svarar?  Hmmm...eftersom det är du som ska ge oss av dina kunskaper, Monica, kanske det är bäst att du känner efter vad som blir bäst för dig?

Jag är bara så oerhört tacksam att du tar dig an detta! Och att alternativ.nu ställer upp! Hoppas vi blir fler.

Må så gott!

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:Örter
« Svar #16 skrivet: 21 nov-04 kl 17:57 »
va' glad jag blir att det går att fixa på nåt sätt!
jag ka  nästan ingenting, men vet ju att det finns massor att göra av örter!

låter bra det du sa Sanna, någon slags rubrik för verksamhetsområden samt en erfarenhetsbank!

jag är också jättenyfiken på salvor och teer! kan man fixa ihop nåt som tar upp lite av varje och kanske fördjupar sig när det verkar uppstå extra stort intresse på et speciellt område?!

hur det ska vara uppbyggt...oj...vet inte riktig. dels pågrund av att jag inte är så vansinningt haj på sajtuppbyggnad och dels för att jag inte har någon känsla för vad som skulle funka bäst!
   en tanke är att Monica (eller någon annan kunnig person!) lägger ut något nytt varje vecka, varje månad eller vad som nyu passar...och att man sedan kan mötas "Live" på nätet och snacka...ta upp frågor och så vidare...men det kanske inte räcker!?

lite tankar från mig i allafall!

ska bli jättekul det här! tack monica för att du ordnar och står i!
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Medicinkvinnan

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #17 skrivet: 22 nov-04 kl 10:08 »
 :)
Jättekul att det finns så mkt intresse!
Jag är nyfiken på tvål o schampo o sånt...är mer erfaren själv på tinkturer o salvor, som jag änvänder i behandlingar.

Det senaste jag använt är tex en helt vanlig vitlökstinktur tillen patient mot tandlossning och mag/tarmkatarr

VITLÖKSTINKTUR
1 hel vitlök (inte bara klyfta alltså)
2 dl ren sprit
1/4 krm timjan (väldigt lite alltså-kan ge leverskador annars)
1 krm torkad ringblomma
Låt dra i 2-3 veckor. Sila av sedan o använd tinkturen.

Tandlossning el infl. - droppa på en liten kompress och badda tanköttet morgon o kväll

Magkatarr - 10 dr morgon o kväll ihop med nån enklare mat...tex gröt, välling i början iaf, om magen är känslig, kan svida annars i början.

Kan med fördel användas i förebyggande syfte oxå mot vinterns åkommor!  :D

Hälsningar Lena

Sanna

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #18 skrivet: 22 nov-04 kl 18:45 »
Hej medicinkvinnan!

Tack för tips! Ska man skala vitlöksklyftorna? Ska man i så fall krossa dem eller lägger man i dem hela?

Undrar också över timjan...jag har gjort backtimjantinktur, som något slags "förkylningsdroppar" ungefär som echinacean, doserar väl ungefär som med echinaceatinktur - en 20 - 30 droppar åt gången. Vad tror du om det? Det är nog alldeles för mycket, eller hur? Backtimjanen fick ligga och dra i några veckor i spriten. Påverkar det styrkan (alltså inte alkholens styrka naturligtvis... ;) menar tinkturens potens, alltså...)

Snälla, berätta mer om hur man bör handskas med timjan! Jag antar att samma gäller för "kryddtimjan" resp. backtimjan?

Smått orolig Sanna  :-\

Medicinkvinnan

  • Gäst
Re:Örter
« Svar #19 skrivet: 22 nov-04 kl 22:37 »
Vitlöken brukar jag skala o skiva. Man utvinner de bästa eteriska oljorna om man hackar eller skivar. Även i matlagning. Krossa får fram en fränare smak tex...

När det gäller timjan, har jag inte hittat nån direkt dosering som är lättläst, men 10-15 dr per dag i en vecka, kan väl inte skada direkt, men jag brukar hålla mig till 5-10. Vad jag vet har det inte betydelse vilken sorts timjan...

De dropparna är oxå bra mot hosta. Både som intag genom munnen o inhalera. Värm en kopp kokande vatten, häll i 10 droppar o andas in, under en handduk...

Lena
 ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser