Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativt kylskåp.  (läst 5969 gånger)

CHEMAS

  • Inlägg: 18
Alternativt kylskåp.
« skrivet: 21 feb-07 kl 18:44 »
Borde man inte kunna använda sej av uteluften till kylskåpet när det är kallt ute. Låt säga att högsta tempen är 8-10 grader ute. Termostatstyrda fläktar används att att inte få stora temperatursvängningar i skåpet. Några idéer?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #1 skrivet: 21 feb-07 kl 18:46 »
Grattis !! Du har uppfunnit skafferiet !!  :o ;)

CHEMAS

  • Inlägg: 18
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #2 skrivet: 21 feb-07 kl 18:47 »
Wow!

Men fatt nått. Jag vill att det ska va och se ut som ett kylskåp. =D

martijn

  • Inlägg: 52
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #3 skrivet: 05 mar-07 kl 16:45 »
vadå tycker du kylskåp är vackra å se på ? du kan väl bygga ett fläktrör ut från ditt kylskåp med fläkt i ,termostat och vips du har ett skafferi som ser ut som ett kylskåp ( de flesta gör tvärtom nuförtiden så mitt stöd har du) själv ska vi till att bygga ett skafferi med ventil till husgrunden eftersom det är kallare där på sommaren än ute kanske få utnyttja lite jordkällareffekt..

vilde

  • Inlägg: 140
    • Skåne
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #4 skrivet: 17 mar-07 kl 23:15 »
@ martijn

Citera
själv ska vi till att bygga ett skafferi med ventil till husgrunden eftersom det är kallare där på sommaren än ute kanske få utnyttja lite jordkällareffekt..

Jag skulle nog tänka mig för en gång till innan jag gör så, du kommer att dra in sommarluft som innehåller mycket vatten i husgrunden. Du kommer att få en ökad risk för fukt-mögelproblem i husgrunden.

Det är mycket bättre att gräva ner ett rör i marken  och ta in luft till skafferiet den vägen, luften kyls ner av marken men du bör se upp med mögel i skafferiet också ifall du gör det.

CHEMAS

  • Inlägg: 18
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #5 skrivet: 18 mar-07 kl 09:21 »
Skafferi och skafferi. Jag kallar allt som jag ställt mina flingor och resten av matgrejjerna för skafferi. Vad är ett skafferi? Hur svalt kan man få ner det? =D

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #6 skrivet: 18 mar-07 kl 09:26 »
Ett skafferi brukar vara på nordsidan av huset och ha ventilation. Mer vet jag inte heller.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #7 skrivet: 18 mar-07 kl 16:36 »
Orkar ni lyfta brunnslocket flera gånger, så kan man förvara svalt där strax över vattenytan. Jag samlade kläckägg när det var för varmt och förvarade dem hängande i brunnen i fem dygn innan jag satte dem i kläckaren.  Svalen är överst och kylen längre ner.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

FoxTox

  • Gäst
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #8 skrivet: 27 maj-07 kl 10:41 »
Kanske lite vid sidan om den goda idén med kyldrivet kylskåp: När jag var liten höll vi mjölken okay på sommaren vid ett litet, litet källsprång. Vi hade anordnat lagom för mjölkkrukan och lät den omspolas av vattnet som kom ur jordens inre. Vattnet var +7° året om.

Annars är ursprungsidén i denna diskussion mycket bra. Betänk att väldigt många bor i lägenheter och att det inte är så lätt att i efterhand anordna skafferi med god funktion där. En isolerad slang från uteluften till ett specialkylskåp som bara hade en eller två små fläktar på ett par Watt. Ja, låt oss tänka vidare!

Fox, the Tox

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #9 skrivet: 09 jun-07 kl 15:47 »
Såg häromdagen en kyl som var utvecklad i Indien;Den var av något keramiskt material,och hade en vatten -behållare längst upp o längst ner.Den fyllde man med kallt vatten,och det höll kylan i en 5dagar!
Borde ju gå att fixa...en tegelstens-konstruktion,med inlagda hyllor,och vatten uppe o nere,som man byter ut,då o då?isolering runtom...
Ja bara en tanke...Brist på kallt vatten har vi ju inte i Sverige...ännu...
(ska leta om jag hittar länken...)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #10 skrivet: 09 jun-07 kl 15:57 »
Hej!

Iden bakom sådana konstruktioner är ju att när vatten avdunstar går det åt värme. Har man ett poröst material, så ökas ju ytan varifrån vattnet avdunstar och mer vatten kan avdunsta.

Principen är densamma som om man när det är varmt ute, kan man blöta sin tröja med vatten, ta på sig den igen och den kyler ner dig tills den torkat.

Isolering torde vara besvärligt runt ett sådant kylskåp som Sivan48 skissar, eftersom man då minskar avdunstningen.

Edgar



sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #11 skrivet: 09 jun-07 kl 16:17 »
ja,nu menade jag inte att isoleringen skulle vara utanpå...
utan inuti,kanske?
- kondensen,måste man ju samla-är väl självklart?
Det problemet fixar jag i mitt gamla kylskåp oxå...
-men som sagt,ska söka efter länken,för dom hade tydligen löst problemen...

Hasse

  • Gäst
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #12 skrivet: 09 jun-07 kl 17:28 »
Avdunstning av vatten fungerar bra om luftfuktigheten är tillräckligt låg eller om det blåser kraftigt. I Sverige skulle det fungera på våren. Efter midsommar ungefär blir det alltför mycket fukt i luften. Kanske man kan sätta en liten soldriven fläkt som blåser så vattnet förångas fortare.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #13 skrivet: 09 jun-07 kl 18:34 »
Halaj!

När jag jobbade på NovaBus i Roswell, New Mexico så hade mexarna på planten en slags ”fattigmans AC”. Den bestod av en låda med en en stor fläkt i. På botten låg en balja med vatten. I överkant hängde en massa ulltrådar vars ände var nerdoppad i vattenbaljan. Vattnet sögs upp i trådarna som fläkten blåste på. Principen bygger på att man utnyttjar vattnets ångbildningsentalpi.
Man kan vara tveksam till funktionen, men de var faktiskt väldigt effektiva!
Många trailers (alltså hus på hjul) hade sådana som AC-anläggning.
Men precis som hasse skriver så funkar det nog bra i the southwest men sämre på ostkusten i mississippi, alabama och florida.
Det måste vara torrt i luften.

//T

Hasse

  • Gäst
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #14 skrivet: 09 jun-07 kl 23:25 »
Om man har rätt klimat kan man göra is mitt i sommaren. Man häller vatten i grunda fat, skålar eller liknande, sätter dem på ett isolerande material och låter vattnets värme stråla ut i universum. Det går att sänka temperaturen med upp till tio grader på det sättet, så om nattemperaturen går ner under +10 kan det bli is.
Det är viktigt att skålarna är isolerade runtom mot luftens värme. En oisolerad kant leder in värme till vattnet. Hmm, jag ska prova att gröpa ur en bit frigolit och hälla vatten i.

CHEMAS

  • Inlägg: 18
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #15 skrivet: 12 nov-07 kl 19:11 »
Vintern kommer, börjar tänka och kan tyvärr inte sluta tänka på det här.
Jag vill ha kvar mitt kylskåp för att jag har en sambo som vill ha ett kylskåp och utgår då ifrån det. Som det är idag så står kylskåpet i köket där det är 20-21 grader.

Vad kan man göra nu då?

Det första jag tänker på är ju givetvis att isolera bättre för att bevara kylan.

Nummer 2 är att använda sej av kylan ute. Springa med nerkylda/frysta isklampar känns inte som att jag kommer orka hålla på med så länge. Visst...10 liter nerkylt/fryst stor klamp som byts varje eller varannan dag är ju inte så farligt. MEN jag vill ju att det ska vara lika bekvämt som det är nu! Ett vattenburet system med en "oljekylare" i kylskåpet och en "oljekylare" ute i kylan med en cirkulationspump som startar av en termostat? När det blir för varmt ute så stänger man helt enkelt systemet.
Man kan ju ha hela kylskåpet utanför huset och bara dörren innanför. Tyvärr blir det knas när det blir varmare ute än inne.

Hur långt ner i marken bör man komma om man är ute efter en jämn årstemp? Hur många grader är det en bit ner? Ni vet vad jag menar. Har ingen sjö i närheten så sån kyla är utesluten.

Idéer nu. :)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #16 skrivet: 12 nov-07 kl 19:16 »
Ställ kylen i ett kyligt rum som du gärna vill ha lite varmare.
Då drar inte kylen så mycket ström som i det varma köket, och värmen som avges från skåpet kommer till nytta.
Kylskåpets verkningsgrad förbättras alltså avsevärt.
Flyttar man ut frysen från köket blir det förstås ännu större effekt.

Och/eller skaffa jordkällare.
« Senast ändrad: 12 nov-07 kl 19:21 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

CHEMAS

  • Inlägg: 18
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #17 skrivet: 12 nov-07 kl 19:19 »
Kylen ska vara kvar i köket. ;D

Hasse

  • Gäst
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #18 skrivet: 12 nov-07 kl 19:34 »
Du kan räkna med en marktemperatur från +3 i norra Norrland till +10 i sydvästra Skåne.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #19 skrivet: 12 nov-07 kl 20:03 »
Det absolut enklaste sättet att utnyttja utetemperaturen är att inte ha så varmt i köket. Om du har 20-21 grader i köket och 8 i kylskåpet måste kylskåpet upprätthålla en temperaturskillnad på 12-13 grader. Har du istället 15 grader i köket är skillnaden bara 7 grader. Driften av kylskåpet blir billigare och uppvärmningen av köket likaså.

CHEMAS

  • Inlägg: 18
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #20 skrivet: 13 nov-07 kl 18:09 »
Inte så varmt i köket? Bor ju här och så är köket en passage mellan vardagsrum och hall.

Hasse: Hur långt ner i marken då?

sprallemaja

  • Inlägg: 136
    • Uppland
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #21 skrivet: 13 nov-07 kl 18:14 »
Det absolut enklaste sättet att utnyttja utetemperaturen är att inte ha så varmt i köket. Om du har 20-21 grader i köket och 8 i kylskåpet måste kylskåpet upprätthålla en temperaturskillnad på 12-13 grader. Har du istället 15 grader i köket är skillnaden bara 7 grader. Driften av kylskåpet blir billigare och uppvärmningen av köket likaså.

Tack Ulric! ;D Nu skall jag sluta knorra över att jordkällaren ligger under mitt kök och gör det till husets kallaste rum!
« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 18:19 av sprallemaja »

Hasse

  • Gäst
Re:Alternativt kylskåp.
« Svar #22 skrivet: 13 nov-07 kl 18:33 »
Hasse: Hur långt ner i marken då?

Bor du på lera så räcker det med en meter, bor du på sand kanske två meter. Här är en länk som visar variationer i temperaturen över året på olika djup, diagrammet längst ner:
http://www-vaxten.slu.se/marken/marktemperatur.htm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser