Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda hönskvalster  (läst 1405 gånger)

Linjerat

  • Inlägg: 20
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
Röda hönskvalster
« skrivet: 23 jul-23 kl 22:31 »
Hej!

Jag skulle behöva lite råd… Har fått röda hönskvalster i hönshuset. Upptäckte idag och har spenderat tre trimmar med att riva ut allt som går att riva ut och bränna. Har dammsugit och våttorkat samt öst på med kilselgur. Hittade kvalster under sittpinnar och dess fästen vilket jag förstått är en klassiker. Kände mig riktigt nöjd…

Tills jag kikade in för att se hur damerna installerade sig.. Då såg jag löss på några ställen (dödade dem och smetade febrilt med kiselgur) MEN! Ovanvåningen i hönshuset är ju fast och när jag kikade under den (som två nivåer med en trappa) då hade det krupit fram nya där :( Får panik. Täck alla sprickor och håligheter - mitt hönshus är ju bara sprickor och håligheter eftersom att det är av trä. Har någon fått rätt på problemet med hjälp av kiselgur?

Imorgon ringer jag veterinär och får Exzolt utskrivet. Har ni någon erfarenhet av detta?

Tacksam för lite trygghetstankande….


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #1 skrivet: 24 jul-23 kl 14:45 »
förebyggande: sittpinnekonstruktion som inte har kontakt med väggen, kisel, släta ytor som går att göra rent, storstädning minst 2 ggr om året, kiselgur och släckt kalk kan också blandas in i ett särskilt sandbad . akut: upprepade attacker med ångtvätt i springorna, kisel + släcktkalk

Skogsvilde

  • Inlägg: 16957
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #2 skrivet: 24 jul-23 kl 22:40 »
Utgå från att dom röda djävlarna gömmer sig bakom eller i väggar, golv och tak.
Dit tar dom sig genom minsta lilla springa.

Jag har haft lamparmsturer fulla av dom mm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #3 skrivet: 14 okt-23 kl 00:07 »
Jag tänker att du kommer aldrig bli av med dem. Gäller att hålla det på en rimlig nivå. Även om du skulle bli av med det kan du få in det när som från vilda fåglar. Jag kalkar och städar hönshuset 2 gånger om året. Tvättar av sittpinnar meg högtryckstvätt med jämna mellanrum osv.

Har läst trådar där folk har ihjäl sina höns för att de använder så mycket medel mot lössen.

Så jag tänker att man får nog leva med att ha dem men de får ju inte bli för många...
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #4 skrivet: 14 okt-23 kl 13:44 »
Ja, gör man det lätt att få bort 99% av kvalstrena så är det bara att gå över husen med lagom intervall.

Här lyckades jag nog knäcka kvalstren förra året genom att värma det drabbade huset till ca 70 grader ett par timmar, för i år har jag inte sett några. Det är ju en fördel med kvalstren att de bor i hönshuset och bara äter på hönsen när de sitter där på natten.

En granne har hela hönshuset bara i plast, och hon har inga kvalster. Hon har läst att de inte gillar plast. Men det kan ju vara slumpen också, för vi hade inga kvalster på många år. Det året kvalstrena kom så satte jag bland annat fällor av wellpapp. Fick massor av kvalster där, och det kändes bra att elda upp dem, men det löste inte problemet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Ebbe W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser