Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kina minipress  (läst 4668 gånger)

thjo

  • Inlägg: 13
    • Uppland
Kina minipress
« skrivet: 18 dec-18 kl 21:00 »
Efter årets jakt på foder så tänker jag mig försöka ta eget foder i stället till våra Får.
Har en liten modern traktor på ca 35 hk (en sån där grön/gul JD)

Tänker mig göra balar av torrhö i stället för ensilage som vi köper dyrt idag...

Har hittat en drös med minipressar från Kina som man kan få till Göteborg för ca 25000:-

Någon som har erfarenhet av dom ?
Dom kan ju inte vara lika bra (eller dåliga) som dom italienska som finns här men dom kanske är värda sitt pris ?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Kina minipress
« Svar #1 skrivet: 18 dec-18 kl 22:35 »
Varför inte köpa en välskött gammal löspress för 3, 4 000 istället? Köpte en sån för 17 år sen för 3 500 då. Pressat i snitt knappt 1 000 balar/ år. Byttade en "växellåda" på den för 10 år sen. Kostade 1 500 på skrot inkl frakt osv. I övrigt funkat klanderfritt med normalt underhåll

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

thjo

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Kina minipress
« Svar #2 skrivet: 18 dec-18 kl 23:14 »
Har funderat på det, även självlastarvagn men det finns följande skäl
- En löspress/vagn är bred, jag bor på en skärgårdsö och med väldigt smala vägar och små grindhål
- En minipress kan jag hämta på vanligt släp då den är lätt och kan få lastad på min egen båt, med en löspress eller lastarvagn
måste jag leja in transporten, fick ett pris på 10.000 från södra Sverige till Stockholm.....

Frågan kvarstår...någon som har någon erfarenhet av en press från Kina ?


Hls
Thomas

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Kina minipress
« Svar #3 skrivet: 19 dec-18 kl 09:31 »
Jag är nyfiken på vad det är för minipressar du tittar på?

Jag har själv en minipress, men en italiensk. Det är lite småfix men i huvudsak fungerar den bra. Den har räddat mitt foder i år. Jag har alltså en liten rundbalspress med fristående plastare. Plastaren fick jag byta växellåda på i år, så nu är den som ny. Finns det att få tag på reservdelar till kinapressarna? Jag rekommenderar att köpa en plastare också för det är ovärderligt när inte hövädret samarbetar eller när man vill ha mer högvärdigt foder (tidigt skördat).
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kina minipress
« Svar #4 skrivet: 19 dec-18 kl 10:33 »
Hänger på i den här tråden fastän jag inte har någon press. Har hört att de är ganska känsliga, men inget mer. Storlek och funktion tilltalar en småbrukare :)

Ylven, blir det bra ensilage i en liten boll? Måste du lägga fler varv plast för att kompensera för den lilla volymen?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kina minipress
« Svar #5 skrivet: 19 dec-18 kl 12:32 »
Jag är nyfiken på vad det är för minipressar du tittar på?

Jag har själv en minipress, men en italiensk. Det är lite småfix men i huvudsak fungerar den bra. Den har räddat mitt foder i år. Jag har alltså en liten rundbalspress med fristående plastare. Plastaren fick jag byta växellåda på i år, så nu är den som ny. Finns det att få tag på reservdelar till kinapressarna? Jag rekommenderar att köpa en plastare också för det är ovärderligt när inte hövädret samarbetar eller när man vill ha mer högvärdigt foder (tidigt skördat).

Jag har ingen erfarenhet av just "egenimporterad" Kina-balpress, men av en "egenimporterad" Kina-slagklippare.

Jag trodde att jag gjort ett klipp, då inköpspriset var lågt, men kvaliteten var katastrofal.

Det började med att den gick riktigt ojämnt från första början, axeln, där slagorna sitter, var inte rak, utan hade en lätt "bananform".

Det gick att få tag i reservdelar, men tog närmare sex månader innan jag fått en ny axel. D.v.s. ingen mer klippning med den maskinen, den säsongen.

Sedermera så har det mesta på maskinen fått lagas, skruvas, svetsas och förstärkas gång på gång.

Det mesta är "vekt", klent tilltaget och har dålig passform.

Den maskinen har kostat betydligt mer i stillastående och ansträngningar att få fram reservdelar och laga, än vad som skulle kunna ses som vettigt.

Till kommande säsong, så får det bli en "märkesmaskin" från ett svensktföretag, som kan tillhandahålla reservdelar och service istället.


Till TS:

Kina-prylar är per definition inte alltid dåliga, många märkesprylar görs i Kina, och håller kvalitet. Men "egenimporterat" eller prylar från någon förmedlare, är att köpa grisen i säcken. Kan bli elände som för mig, eller kanske riktigt bra.

Om du ska köpa en "Kina-pryl", se till att det finns någon etablerad kontakt  i Sverige som kan ta jobbet med att få fram reservdelar!

thjo

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Kina minipress
« Svar #6 skrivet: 19 dec-18 kl 14:30 »
Hej och tack !
Förstår och håller med till fullo, det finns många tillverkare av maskiner vilket gör det svårt
att veta vilka som är ok och vilka som är dåliga...dom ser likadana ut och därför min fråga !
Här är en drös....
https://www.made-in-china.com/products-search/hot-china-products/Mini_Hay_Baler.html
Ofta tillverkar dom åt "märkestillverkarna " men det kan bli ett lotteri ?

Här en tillverkare som "kanske" är bättre ?
http://www.guoan-baler.com/baler/mini-baler/star-mini-baler.html

Dom har ju problem med att dom kopierar varandra !!!

/Thomas




ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kina minipress
« Svar #7 skrivet: 19 dec-18 kl 20:56 »
En bekant köpte en billyft för halva priset i Kina, men när han fått betala importavgifter och frakt från Malmö till Öland så blev det samma pris som att köpa en i Sverige fraktfritt.
Inge fel på lyften, men kolla upp alla kostnader som kan tillkomma.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kina minipress
« Svar #8 skrivet: 19 dec-18 kl 21:34 »
Ja, de som tar in en hel kontainer får ju ned fraktpriset per enhet. Och de får oftast ett bättre pris i Kina också. Har grejerna kommit in i EU så blir det lättare.


thjo

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Kina minipress
« Svar #9 skrivet: 20 dec-18 kl 06:55 »
På just jordbruksmaskiner tillkommer inga avgifter vid införsel, ingen moms,skatt,tull etc så
man betalar faktiskt bara det som leverantören begär.( man redovisar den sedan i firman som momsfritt inköp)

En balpress heter Star, som säljs bl.a i England. Den framstås tillverkas i Japan men då man skrapar på ytan så står den "japans kvalitet"
tillverkad i China. Den mesta görs ju där, men med olika kvalitet.

Som jag ser det gäller det hitta rätt maskin :), kan ju vara så att man inte ska köpa dom billigaste som finns för priserna varierar

Thomas

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kina minipress
« Svar #10 skrivet: 20 dec-18 kl 13:38 »
Jag återkommer gärna till det där med reservdelar!

Om man köper en balpress, eller för den delen någon annan jordbruksmaskin, som har en rimligt stabil svensk, eller åtminstone europeisk (inom EU) återförsäljare, så finns en bra möjlighet att denne kan få fram reservdelar när maskinen börjar gå sönder, även om det är efter 2-3-5-8-10 år.

Med tanke på hur företagen i den kinesiska tillverkningen verkar köpas, säljas och/eller byta namn, så är risken väldigt stor, att man sitter med en maskin där det ens blir svårt att identifiera vilket kinesiskt företag (om något), som har reservdelar som passar, när man behöver grejer.

Det finns europeiska och USA företag som har minirundbalspressar i sitt sortiment idag. Sannolikt betydligt dyrare, men antagligen oerhört mycket säkrare vad avser reservdelar.

Det vore ju urtråkigt, att ta in en maskin "privat", som går sönder efter en säsong, och så inte kunna få hem delar till den?

Några exempel på "europeiskt" och amerikanskt (antagligen tillverkat i Kina, men marknadsfört under egna varumärke)

http://www.abbriata.it/en/Mini-round-balers-Mini-wrappers/mini-round-balers-m50-miniroto.html
http://tractortoolsdirect.com/showroom/tx31-mini-round-baler-by-ibex/
http://www.dcmitalia.it/Products/Mini_Round_Baler_HRB57MINI.html

...Och det finns många fler...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kina minipress
« Svar #11 skrivet: 20 dec-18 kl 15:47 »
En hel del går ju att laga själv, men det vore ju synd att satsa på en maskin som inte går att få tag i viktiga slitdelar till. Har aldrig skruvat med rundbalare men kan tänka mig att man vill kunna få tag i en ny matta t ex. Och de finns förresten i olika kvalitet på de stora balarna, så det är ju bra om kvalitetsgummitillverkarna har den dimension som man skaffar balare i.

Men annars så är det ju skillnad på en maskin för 2-3 000 dollar och en på 7 000 dollar. Man kan byta mycket skruv och lager för de pengarna...

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kina minipress
« Svar #12 skrivet: 20 dec-18 kl 17:01 »
En hel del går ju att laga själv, men det vore ju synd att satsa på en maskin som inte går att få tag i viktiga slitdelar till. Har aldrig skruvat med rundbalare men kan tänka mig att man vill kunna få tag i en ny matta t ex. Och de finns förresten i olika kvalitet på de stora balarna, så det är ju bra om kvalitetsgummitillverkarna har den dimension som man skaffar balare i.

Men annars så är det ju skillnad på en maskin för 2-3 000 dollar och en på 7 000 dollar. Man kan byta mycket skruv och lager för de pengarna...

...Eller så står skiten stilla när man behöver den som bäst, mitt i höskörden,  p.g.a. brist på reservdelar....

Skruvar och muttrar är en sak, men om man behöver en väldigt viktig del, som är special för just den pressen, det är då man får problem med tillgången på reservdelar.

Den där axeln till min usla Kina-slaghack, var ju inte något jag kunde gå och hämta från hyllan hos Lantmännen precis, utan den fick beställas från Kina...

thjo

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Kina minipress
« Svar #13 skrivet: 25 dec-18 kl 15:08 »
Ska begära pris på några från Europa också, jag hittar bara maskiner från Italien ?

Verkar ändå så att det finns lite olika kvaliteter från Kina, jag lockas av att kunna hitta "rätt" maskin ska göra lite försök hur det nu ska gå till ?
ÄR ju inte helt säker på att en Italienare är så mkt bättre även om det är närmre till reservdelarna.


T.e.x så finns det en maskin som heter STAR, den är från början en Japansk maskin, sälj ganska mkt i England och jag har en bekant i Skärgården
som köpte en sådan för ett par år sedan. (är nöjd men kör inte så väldigt mkt med den)
Då jag googlar så verkar den numera tillverkas i Kina (manufacter Kina), men marknadsförs fortfarande av en Japansk tillverkare IHL Star.

Som jag ser det är kvalitén olika i Kina och att dom kopierar varandra, men det finns hyffsade maskiner om man hittar rätt och
man kanske inte ska välja den allra billigaste maskinen.(T.e.x lär det finnas ca 2500 olika tillverkare av mopeder i Kina)

Jag har tidigare haft en traktor från Kina (Jinma) och även om min JD känns mkt bättre så funkade faktiskt Jinman
utan större problem men var ju tekniskt sett från stenåldern. (osynkad växellåda)

Hls
Thomas





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kina minipress
« Svar #14 skrivet: 25 dec-18 kl 20:23 »
Det finns en kille på forumet som inte skriver så ofta, men han importerar japanska minitraktorer och borde kunna ge något mer direkt råd.

Tror det är den här http://traktortema.se/index.html

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kina minipress
« Svar #15 skrivet: 26 dec-18 kl 11:40 »
Varför kan du inte köpa en begagnad balpress? Jag var och tittade på en gallignani MB 60, i somras, som kostade ca 20 tusen och var kanske 15 år.
Jag köpte den inte för jag gissar att den behöver repareras men reservdelar lär ju finnas till en sån maskin som är rätt vanlig.

Har gjort bilden i dålig kvalité för det skall gå ladda upp den.

 

thjo

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Kina minipress
« Svar #16 skrivet: 28 dec-18 kl 12:36 »
Hej igen !
Det är inte lätt att hitta en beg. liten balpress och jag är inte övertygad om att Italienarna gör bättre maskiner
än vad Kineserna (kan) göra. Som jag ser det handlar det om att undvika dåliga företag som gör dåliga kopior, dom flesta är dock seriösa numera.
(dessutom kan delarna tillverkas i Kina men monteras i Italien ??)

Dom 2 jag nu valt ut skickar reservdelar direkt och lovar att dom är här med DHL inom 5-7 dgr.
Är det ett garantifel kostar det mig ingenting = fraktfritt den ena i 18 månader och den andra 24 månader.

Väntar fortfarande på priser på EU maskiner...dom är inte lika snabba som Kineserna....

Hls
Thomas




 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser