Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör jag med angoraull?  (läst 3254 gånger)

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Vad gör jag med angoraull?
« skrivet: 26 okt-04 kl 15:48 »
Jag har nyligen skaffat mig ett par angoragetter, och tanken är väl, bortsett från åtnjutning av deras trevliga sällskap, att försöka att ta tillvara på deras ull. Någon som vet mer om hur man hantera den? Skall den tex tvättas innan den kardas, och i så fall, men vad eller hur? Om jag bara vill ha den som stoppning alt som dockhår, hur rengör jag den skonsammast?

Hittade förrästen den här sidan idag, lite slumpartat. Mycket fin/bra/informativ och underhållande sida!
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vad gör jag med angoraull?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-04 kl 22:10 »
Om du vill tova så ska du inte tvätta ullen innan. Jag vet dock inte hur ren angoraull beter sig. Kanske blir det bara enormt mjukt och skönt! Jag har provat att tova fårull med ull från min hund. Kanske kan du blanda angoraullen med annan ull?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Vad gör jag med angoraull?
« Svar #2 skrivet: 25 nov-04 kl 12:33 »
 Jag vet inte hur mohairull är att tova... Den är ju väldigt "glatt"...
 Mitt tips för skonsam tvätt av ull är att använda vanligt billigt hårschampo.
                           Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tivedstroll

  • Inlägg: 28
    • -
Re:Vad gör jag med angoraull?
« Svar #3 skrivet: 26 nov-04 kl 11:16 »
om du hade tänkt handspinna ullen och t ex färga efteråt, tvätta den INTE, det är mycket enklare att spinna då och lättare att tvätta efter att du spunnit den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser