Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar som slåss  (läst 7736 gånger)

Veronica_57

  • Inlägg: 102
    • Ångermanland
    • lomviken.se
Tuppar som slåss
« skrivet: 15 apr-12 kl 20:08 »
Har en tupp som är 4 år och som är en riktig gentleman mot sina hönor, en riktigt snäll kille. Sparade en tupp kyckling från i fjol, han blir 1 år här fram i maj. Han är större än den äldre tuppen, och jag tycker det har gått såå otroligt bra, han har fått veta sin plats tills i dag. Dom rök ihop och slogs rejält, tilloch med vår ank gubbe flög på dom och drog dom i stjärtfjädrarna. Jag kikade till dom nu och jag ser att den äldre har blodig kam och slör, nu till min undran ska dom få göra upp själva eller ska jag lägga mej i? Jag är mer rädd om gamm tuppen så måste jag välja så tar jag bort den yngre
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

TuppenRut

  • Inlägg: 106
    • Västergötland
SV: Tuppar som slåss
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 22:14 »
Risken finns ju att dom gör varandra riktigt illa. Är du väldigt rädd om din gammeltupp så ta bort ungtuppen.
Annars är väl det bästa att låta dom göra upp(om dom inte redan är klara med den delen), under förutsättning att dom sköter det snyggt och godtar att den andre ger sig. En del tuppar slutar inte veva förän den andre är död eller ligger i ett hörn och kurar och inte vågar komma fram. Sen tycker jag inte att du skall låta dom hålla på allt för länge, deras jobb är inte att slåss med varandra utan att vakta hönorna. Blir dom inte sams snart så blir det bara stökigt i flocken.
Själv är jag lite fjompig och vill inte att mina tuppar skall slåss alls. Ska det va så skall det gå fort och utan blodvite. Min Gamling är en toppentupp och den som propsar på att överta hans ämbete bör vara minst lika bra för att inte hamna i grytan (:). Så det beror även på vad du tycker om ungtuppen, risken finns ju att han blir förstetupp.

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Tuppar som slåss
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 22:23 »
Min erfarenhet är att det inte hjälper att lägga sig i. Har satt andra tuppen i bur för att de skulle lugna ner sig (ena tuppen gav sig inte fast den andra tuppen gav upp). Har satt bort tuppen ett tag då det gått flera veckor utan slut. Så som sagt ovan vissa ger sig och vissa ger sig inte. Ibland har det gått jättebra. Jag har ju haft kanske 15 tuppar ihop som mest gamla men många unga. Men Detta har varit innan slakt och försäljning. Har aldrig varit med om att någon har dödat någon, men istället har de ju fått gömma sig. Om det inte går över på kanske två veckor så får du välja vem du ska ha kvar. Annars är det vettigt att ha en andretupp som reserv och som kollar till hönorna den med.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tuppar som slåss
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 08:08 »
Har en tupp som är 4 år och som är en riktig gentleman mot sina hönor, en riktigt snäll kille. Sparade en tupp kyckling från i fjol, han blir 1 år här fram i maj. Han är större än den äldre tuppen, och jag tycker det har gått såå otroligt bra, han har fått veta sin plats tills i dag. Dom rök ihop och slogs rejält, tilloch med vår ank gubbe flög på dom och drog dom i stjärtfjädrarna. Jag kikade till dom nu och jag ser att den äldre har blodig kam och slör, nu till min undran ska dom få göra upp själva eller ska jag lägga mej i? Jag är mer rädd om gamm tuppen så måste jag välja så tar jag bort den yngre
Det bästa är att låta dem göra upp om du vill ha kvar båda tupparna. De allra flesta av alla tuppbråk resulterar i en tupp med kantstött ego som finner sig i att vara ranglåg och möjligtvis med minimala småsår som är läkta efter ett par dagar.

Att det är blod på kam och slör säger egentligen inte heller så mycket, minsta reva där kan blöda enormt!
Kolla denna tråden om min Leghorntupp.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124823.0
Kan tillägga att han så likadan ut en dag senare och ytterligare 3 dagar senare så var det helt läkt,mycket ytligt och lättläkt med andra ord....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

645:an

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Tuppar som slåss
« Svar #4 skrivet: 16 apr-12 kl 08:49 »
Har en tupp som är 4 år och som är en riktig gentleman mot sina hönor, en riktigt snäll kille. Sparade en tupp kyckling från i fjol, han blir 1 år här fram i maj. Han är större än den äldre tuppen, och jag tycker det har gått såå otroligt bra, han har fått veta sin plats tills i dag. Dom rök ihop och slogs rejält, tilloch med vår ank gubbe flög på dom och drog dom i stjärtfjädrarna. Jag kikade till dom nu och jag ser att den äldre har blodig kam och slör, nu till min undran ska dom få göra upp själva eller ska jag lägga mej i? Jag är mer rädd om gamm tuppen så måste jag välja så tar jag bort den yngre

Jag har själv 2 tuppar....men har löst det med att gå imellan när det börjar bli för mycket...då sätter jag foten imellan o "skriker" då går det för jag är trotts allt den som är den stöste i flocken...hinner det bli blod innan så sätt in den i typ en hall hos dej tills det slutar att blöda...tupparna får inte se varandra då för det retar upp dom ännu värre...för både hönerna o tuppen dras till blod o det kan typ leda till döden för din tupp..sätt ut tuppen när det slutat blöda när dom andra sover  min erfarenhet är att 3 tuppar går bättre för då konsentrerar det inte lika mycket på varandra...Jag dödar INTE en tupp i onödan...detta sett mellan 2 tuppar har funkat bra..så prova..jag tror du lyckas :)

Veronica_57

  • Inlägg: 102
    • Ångermanland
    • lomviken.se
SV: Tuppar som slåss
« Svar #5 skrivet: 16 apr-12 kl 10:41 »
Ja, nu ör det gjort! Dag är död! Iförd endast nattskjorta och gummistövlar med yxan i högsta hugg, gal han inte i vår hönsgård längre.Jag är så väldigt rädd om gammtuppen som är en hedemora, han är så trevlig både mot oss och sina damer som han verkligen pysslar om, ja en riktig gentleman. Jag trodde att det skulle gå bra med Dag, som vi sparade sen i fjol, han var en isbar blandn, jättestilig men mycket större än gammtuppen. Men nu är ordningen återställd, kanske hans ego är lite kantstött, men det ordnar sej nog. Men jag undrar varför ankgubben gjorde som han gjorde ??? Det var precis som om han skulle säja åt dom att sluta bråka, och därför flög på dom och högg med näbben.
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

 

Eva Haraldsson

  • Inlägg: 4
SV: Tuppar som slåss
« Svar #6 skrivet: 28 maj-18 kl 09:42 »
Har en tupp som föddes i höstas men köpte en till igår och ägaren sa att den var ca 1 1/2 år gammal.
Min yngsta tupp flyger på den gamla och slåss hela tiden och ger inte upp. Satte den yngsta i en annat skjul men det värsta var att han flög igenom rutan för att komma ut. Vad gör jag?
Tacksam för svar snarast

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Tuppar som slåss
« Svar #7 skrivet: 28 maj-18 kl 15:04 »
Har en tupp som föddes i höstas men köpte en till igår och ägaren sa att den var ca 1 1/2 år gammal.
Min yngsta tupp flyger på den gamla och slåss hela tiden och ger inte upp. Satte den yngsta i en annat skjul men det värsta var att han flög igenom rutan för att komma ut. Vad gör jag?
Tacksam för svar snarast
Antingen nackar du den ena eller så börjar du om och försöker du att introducera dem till varandra försiktigt. Det senare kan nog bli betydligt svårare nu. Du har ett alternativ till och det är att splitta upp dem på två olika flockar som inte har kontakt.
Genbank för Gotlandshöns

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tuppar som slåss
« Svar #8 skrivet: 28 maj-18 kl 20:30 »
Det är helt mot naturen att tvinga tuppar att dela samma utrymme. Det är så illa att jag vill kalla det djurplågeri. Det tillhör deras natur att den starkaste ska ta hand om hönsflocken och bli far till kycklingarna. Slåss dom inte så är den rangslägste kuvad och far rysligt illa.
kretslopp

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Tuppar som slåss
« Svar #9 skrivet: 30 maj-18 kl 06:44 »
Det är helt mot naturen att tvinga tuppar att dela samma utrymme. Det är så illa att jag vill kalla det djurplågeri. Det tillhör deras natur att den starkaste ska ta hand om hönsflocken och bli far till kycklingarna. Slåss dom inte så är den rangslägste kuvad och far rysligt illa.
Det där är en sanning med mycket modifikation. I en naturlig hönsflock finns det vanligen mer än en tupp. Att kalla de lägre rangade tupparna för "kuvads som far rysligt illa" blir väldigt fel. Givetivs måste man se till att tupparna funkar tillsammans. Det enklaste sättet är att se till att de växer upp tillsammans. Att föra in en tupp i efterhand är mycket svårt och kräver rigorös planering och massor av tur.
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser