Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galläplen  (läst 2486 gånger)

Ludvig G

  • Inlägg: 7
Galläplen
« skrivet: 06 jun-07 kl 21:23 »
Jag har hittat en massa galläplen på Ekar i Linköping och vill ta tillvara på dem. Det är bara så att jag inte vet när man ska plocka dem och om man ska dela galläpplena innan man torkar dom. Är det någon här som sitter inne med den kunskapen så skulle jag bli väldigt glad för svar.

Mvh Ludvig

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Galläplen
« Svar #1 skrivet: 18 jun-07 kl 12:01 »
Hur ser galläpplen ut? Jag har sett mysko saker på ett par ekar häromkring. Men de sitter inte på bladen, utan längst ut på kvistarna...  ???
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ludvig G

  • Inlägg: 7
Re:Galläplen
« Svar #2 skrivet: 18 jun-07 kl 12:34 »
Galläpplen behöver inte sitta på bladen utan kann även sitta på kvistar.

Ludvig

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Galläplen
« Svar #3 skrivet: 19 jun-07 kl 12:35 »
Tack! Då är jag övertygad!
« Senast ändrad: 19 jun-07 kl 12:37 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

gråkråka

  • Inlägg: 174
    • Blekinge
Re:Galläplen
« Svar #4 skrivet: 30 jul-07 kl 12:53 »
Jag har för mig att det är bäst att plocka galläpplen cirkus i mitten av augusti. Eller helt enkelt när man ser ett hål i äpplet, för då har ju stekeln lämnat bygget, så att säga.
Att dela eller inte borde inte spela nån större roll förutom för hur fort det torkar. Man kan ju låta dem dra i sprit också för att få ut garvämnena.
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Galläplen
« Svar #5 skrivet: 31 jul-07 kl 21:09 »
Jag har plockat litervis med galläpplen nu. Det gjorde jag när de börjat skrumpna ihop på trädet - då var det hål i dom så stekeln fanns inte kvar. Nu har jag sett att galläpplena håller på att dimpa i backen för fullt, vet inte när man helst ska plocka dom...  :-\  Men jag har provat att mala i mortel och fått ett pulver som man tydligen ska använda. Men jag har läst i en växtfärgningsbok att de inhemska galläpplena äör mindre effektiva än dom man kan köpa, som kommer från Asien....
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Turid

  • Inlägg: 45
Re:Galläplen
« Svar #6 skrivet: 08 aug-07 kl 19:40 »
Får man fråga vad man använder galläpplen till? ???

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Galläplen
« Svar #7 skrivet: 09 aug-07 kl 11:58 »
Det används vid växtfärgning. Man kan "dunkla" garnet efter färgningen, så det får en mörkare ton. Vill man färga bomull underlättar det att gallera garnet vid alunbetningen, då fäster färgen bättre.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

863 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser