Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Batteri: Lysfotogen contra dest.vatten  (läst 2571 gånger)

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Batteri: Lysfotogen contra dest.vatten
« skrivet: 14 jun-06 kl 15:40 »
Hej å hallå!

En kompis ringde igårkväll. Han tyckte det var dax att kolla batterivattnet så han tog sin flarra vatten och sin dåliga ficklampa och gick ner i källaren. väl där han han fylla på lite vatten i 2 av 6 batterier. Helt plötsligt inser han att det luktar fotogen ur flaskan, och minns med fasa att han hade hällt i det under vintern för att ha som tändvätska till en trilskande vedkamin....

Jag lyckdes hålla mej från att skratta, men det var inte lätt!!

Han frågade om jag visste vad lysfotogen gör med ett batteri, men inte vet jag, jag är ju inte kemist.

Tydligen hade det bubblat/fräst svagt när han slog i fotogenen.

Dom är inkopplade till solcellsregulatorn för jag tyckte det kanske skulle vara bäst så..

Fråga:
Nån som vet nått om sånt? *fniss* (Är väl ingen _normal_ fråga precis, men....)

Högaktningsfullt:
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Batteri: Lysfotogen contra dest.vatten
« Svar #1 skrivet: 14 jun-06 kl 19:18 »
Fotogen blandar sig dåligt med vatten och är betydligt lättare så jag kan tänka mig att det inte händer så värst mycket. Så smångingom försvinner fotogenet eller han kan hjälpa naturens gång med att suga upp så mycket som möjligt med en slang på en plastflaska som kan klämmas ihop. Om han suger upp elektrolyt så kan han hällas tillbaka om han låter det skiktas i ett provrör eller likande.

En syraprovare kan fungera bra till att suga och skikta vätskorna med.

Man bör inte ha för fina kläder på sig kanske bör sägas. Det kan bli hål lite här och där.
« Senast ändrad: 14 jun-06 kl 19:19 av ollebolle »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Batteri: Lysfotogen contra dest.vatten
« Svar #2 skrivet: 14 jun-06 kl 20:17 »
Fotogenet borde ligga överst i batterivätskan.
Fyll på destvatten upp till öppningen, låt stå ett tag, sug upp till nivån är strax över elementen.
Ev upprepa proceduren.
Häll i vatten till normal nivå.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Batteri: Lysfotogen contra dest.vatten
« Svar #3 skrivet: 15 jun-06 kl 19:59 »
Tack till er båda!

Ska meddela vännen er visdom!

Ha det gott i sommarnatten.... *klapp* (förtviiivlade mygg!!!)
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Batteri: Lysfotogen contra dest.vatten
« Svar #4 skrivet: 15 jun-06 kl 23:32 »
Jo tänk på att inte hälla bort något av den sura batterivätskan. Då förändrar man batteriegenskaperna. Allt det sura av vätskan måste tillbaka till battericellen den tagits upp ifrån. Man får alltså ta cell för cell så man vet precis hur mycket vätska från cellen man fått upp tillsammans med fotogenet skikta bort fotogenet och hälla tillbaka. Eller enklast - låt det dunsta bort av sig själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 3 användare
addebadde, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser