Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar eller hönor (Brahma)  (läst 14618 gånger)

MiaPia99

  • Inlägg: 143
  • Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
Tuppar eller hönor (Brahma)
« skrivet: 22 okt-10 kl 10:58 »
Hej
Ny här på forumet och efter att jag läst lite så ser jag att det finns mycket kunniga personer här.

Är ägare till 6 st Brahmakycklingar som nu är 12 veckor. Är så nyfiken på om det är hönor eller tuppar.
Har tyvärr ännu inget kort men någon kanske kan ge nåt tips.

Tacksam för hjälp.

Mvh MiaPia99
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #1 skrivet: 22 okt-10 kl 12:28 »

Tuppkycklingar utvecklar röd kam och slör snabbare än hönskycklingar (de får oftast inte kam och slör förrän de börjar närma sig könsmognad), fötterna hos tupparna brukar vara kraftigare, kolla efter sadelbehäng i sadeln på djuren. Tupparna utvecklar med tiden (och de flesta brukar ha börjat utvecklat mer eller mindre runt 12 veckor) smalare, spetiga, skimrande fjädrar i sadeln. Lika i nacken och på övre delen av vingarna. Jag har många bilder på min hemsida på hur man kan jämföra tupp och höna.

Här har du att läsa och titta/jämföra med dina:

http://honsitrunsby.webs.com/avelochklckning.htm#618696297

Brahmatuppar brukar vara senare i befjädringen än hönskycklingarna också sägs det men... Här har du en bild på en tuppkyckling jag kläckte fram förra sommaren. Han befjädrades jättensnabbt, var väldigt liten mot de andra... Ah, höna tänkte man... Nej, det var en tupp visade det sig ändå. Så det verkade inte alltid stämma. :P



Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Turnit

  • Inlägg: 290
    • Västergötland
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #2 skrivet: 24 okt-10 kl 06:43 »
På Brahma kan man se på fjädrarna om det är tupp eller höna...Mina silver svartbandade skiljer sig. Tupparna är mer randiga i fjädrarna och hönorna mer fläckiga.....fortfarande själv ny på detta. Bifogar bild på en av mina brahma hönor, född 31juli.

På min hemsida finns fler bilder

www.vastergarden155.se
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #3 skrivet: 24 okt-10 kl 11:43 »
Tupparna är mer randiga i fjädrarna och hönorna mer fläckiga.....fortfarande själv ny på detta.
Du menar väl tvärtom, tupparna är fläckiga och hönorna randiga  ;D
//Torry

ORCA

  • Gäst
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #4 skrivet: 24 okt-10 kl 11:45 »
Du menar väl tvärtom, tupparna är fläckiga och hönorna randiga  ;D
//Torry
Precis ;)

Turnit

  • Inlägg: 290
    • Västergötland
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #5 skrivet: 24 okt-10 kl 21:18 »
Säkert jag menar så....är inte hemma i färgbenämningen ännu.....Tack....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

MiaPia99

  • Inlägg: 143
  • Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #6 skrivet: 27 okt-10 kl 18:44 »
Tack Ni som svarat mej, det här var inte lätt.

Har nu ett kort på 3 av mina kycklingar.
Kanske inte det lättaste att se men vad har Ni för gissningar.

Mvh MiaPia
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #7 skrivet: 27 okt-10 kl 21:26 »
Om jag skulle chansa så chansar jag på tuppar... men det kan vara helt galet så nån annan får berätta istället  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #8 skrivet: 21 apr-18 kl 19:39 »
Jag har hållit på med Brahma några år. Går det inte att se på färgen eller fjädrarna så funkar det att kolla hållningen på kycklingen. När kyckling står högt med kroppen (med framdel) när den tittar på något (på dig till ex.) Så är den tupp. Hönskycklingar är lågtbyggda och reser inte upp sin framdel. Matar du de och du märker att någon/några har koll på dig och andra äter som du inte finns så är det tuppar som håller koll.
Kolla gärna på mina underbara brahmor på  prasthyttanskennel.se
« Senast ändrad: 21 apr-18 kl 21:04 av Koaala »

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #9 skrivet: 22 apr-18 kl 07:18 »
Från bilden skulle jag gissa tupp till vänster. Han är huvudet högre än andra på grund av att han har rest hållning och andra två som syns kan vara hönor. Dock om du ser att de andra gör samma någon gång som han till vänster så har du flera tuppar.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Tuppar eller hönor (Brahma)
« Svar #10 skrivet: 22 apr-18 kl 10:39 »
Nu kan inte jag Brahma men den till vänster tycker jag ser ut som en tupp, den till höger som en höna och den i mitten tyder kam och slör på tupp men något med ögat ser mer hönslikt ut.
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser