Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta fåren?  (läst 6626 gånger)

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
Tvätta fåren?
« skrivet: 19 maj-10 kl 20:35 »
Undrar om de tär någon här som tvättar sina får och vad ni använder och hur ni gör då i sådana fall.

Norna

  • Inlägg: 242
    • Blekinge
SV: Tvätta fåren?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-10 kl 20:45 »
Jag tvättar inte mina får, men tror att de förr i tiden brukade bada fåren i sjöar på sommaren. Det bildas väl någon form av såpa naturligt när ullen kommer  i kontakt med vatten. Varför vill du tvätta dina får?  :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.


Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Tvätta fåren?
« Svar #3 skrivet: 19 maj-10 kl 21:15 »
Varför vill du tvätta dina får?  :)

jag har inga får en men ska skaffa om två år och försöker lära mig så mycket som möjligt och har för mig att jag läste att man ska hålla fåren rena.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Tvätta fåren?
« Svar #4 skrivet: 19 maj-10 kl 21:30 »
jag har inga får en men ska skaffa om två år och försöker lära mig så mycket som möjligt och har för mig att jag läste att man ska hålla fåren rena.
Man håller fåren rena genom att se till att dom har en torr och ren liggplats.
Deras ull är ganska smutsavstötande naturligt tycker jag och regnar det på sommaren blir dom skinande vita och fina :)
                                                  Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Tvätta fåren?
« Svar #5 skrivet: 19 maj-10 kl 21:35 »
Den enda gång jag hört att får tvättats var i samband med nån sjukdom/parasit. Kommer inte ihåg vad det var.  Vi tvättar inte våra, klipper dem snarare för att hålla ullen ren och kort. Sedan sköter regnet tvätten som Charlotte skrev.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Tvätta fåren?
« Svar #6 skrivet: 19 maj-10 kl 22:01 »
använd såpa .. och gnugga noga ..så får du färdiga filttofflor  ;) ;D
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Tvätta fåren?
« Svar #7 skrivet: 20 maj-10 kl 06:56 »
Det har funnits en viss tradition på att tvätta/bada får här i norden. Men det har främst berott på att man tog tillvara på vårullen och då på vissa platser badades fåren på våren för att ullen efter  vintern inomhus blev väldigt smutsig.
Precis som man inte ska tvätta ullkläder i onödan, ska man heller inte tvätta fåren. Deras ull, är som flera nämnt, självrengörande. Precis som de flesta behårade djur. Vid tvätt stör man fettbalansen i pälsen och då kan inte pälsen fungera riktigt ute vid vädrets växlingar.

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Tvätta fåren?
« Svar #8 skrivet: 20 maj-10 kl 08:50 »
När jag fick hem mina tackor med lamm i fjol så var det tre lamm som fick diarre. De fick genomgå en tvättning av bakdelen efter ett tag. Jag tog ljummet vatten som  jag öste, gnuggade och sköljde med. Det gick säkert 20 liter till varje lamm innan de var rena och utan bajs i pälsen. De tyckte det var skönt och stod still tillslut. Eftersom det var varmt ute så torkade pälsen snabbt. Sedan var det ett av lammen som inte klarde sig men det är en annan historia. Det blev inga flugangrepp iallafall.
/Annelie

Hinke

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
SV: Tvätta fåren?
« Svar #9 skrivet: 20 maj-10 kl 10:00 »
Tror inte det finns någon anledning att tvätta får såvida dom inte trillat ner i en gödselbrunn eller någon sjukdom. Dock fick jag igår praktisera tvättning av avelsbaggen som hade fått extremt mkt svamp eller mjäll i hårbottnen vilket upptäcktes vid klippning.

Använde mig av hästschampo och en ryktborste samt slang med kallvatten.

Han avskydde kallvattnet så tempurerat vatten är nog att föredra. Men fin som tusan blev både han och hårbottnen.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Tvätta fåren?
« Svar #10 skrivet: 20 maj-10 kl 10:51 »
Dett lär ju vara preskiberat vid detta laget... I min ljuva ungdom fick jag en sommar låna två lamm från farmor & farfar.. De transporterades bak i kombin, där även jag satt.. De badades ( äppelschampoo 1 liter 9.90 H&M ) och borstades ( givetvis!  ;D ) och såg ut som två ulliga moln! De följde med på hundpromenad, och stod och bräkte utanför mitt fönster vid 4 på morron..
Ljuva ungdom! Ljuva minnen! Tack Määärit & Määärta!


ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Tvätta fåren?
« Svar #11 skrivet: 20 maj-10 kl 11:00 »
Har tvättat juvret vid tillfälle när det varit för skitigt. Bara ljummet vatten och blaska av. Säkert helt i onödan. Efter några gånger lammen har diat så är det ju så rent!  :P

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Tvätta fåren?
« Svar #12 skrivet: 10 jun-15 kl 09:52 »
För fårens skull är det bara anledning att tvätta om dom har diarré, men inför stortvätten på sommaren tvättade man tidigare sina får i en balja för att skaffa lanolin. Om fåren samtidig i skräck över den ovana behandling kissade (kisset är alkalisk) i vattnet hade man färdig såpvatten att tvätta i. Ju fler får i baljan desto bättre såpvatten och de får som tvättades sist blev renast ;D
Alternativt  till kisset tillsattes aska till tvättvattnet.

//Exilbonde
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tvätta fåren?
« Svar #13 skrivet: 11 jun-15 kl 00:21 »
För fårens skull är det bara anledning att tvätta om dom har diarré, men inför stortvätten på sommaren tvättade man tidigare sina får i en balja för att skaffa lanolin. Om fåren samtidig i skräck över den ovana behandling kissade (kisset är alkalisk) i vattnet hade man färdig såpvatten att tvätta i. Ju fler får i baljan desto bättre såpvatten och de får som tvättades sist blev renast ;D
Alternativt  till kisset tillsattes aska till tvättvattnet.

//Exilbonde

 :-X  Tack för intressant info. Även om nu tvätten blev ren efter att ha tvättats i det vattnet känns det sådär.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Tvätta fåren?
« Svar #14 skrivet: 15 jun-16 kl 22:37 »
För fårens skull är det bara anledning att tvätta om dom har diarré, men inför stortvätten på sommaren tvättade man tidigare sina får i en balja för att skaffa lanolin. Om fåren samtidig i skräck över den ovana behandling kissade (kisset är alkalisk) i vattnet hade man färdig såpvatten att tvätta i. Ju fler får i baljan desto bättre såpvatten och de får som tvättades sist blev renast ;D
Alternativt  till kisset tillsattes aska till tvättvattnet.

//Exilbonde

Jag har funderingar på att tvätta mina tre damer men efter att ha läst detta så kommer jag nog bara att rykta dom ordentligt.
Och tvättmedel har jag hemma så jag tror inte jag bryr mig om den proceduren för att tvätta lite lasar.  ;D

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tvätta fåren?
« Svar #15 skrivet: 16 jun-16 kl 02:01 »
Man brukar inte pälsvårda får alls, förutom vid sjukdom då. Klippningen är den enda pälsvården som behövs.

Gilbert

  • Gäst
SV: Tvätta fåren?
« Svar #16 skrivet: 16 jun-16 kl 06:09 »
Instämmer helt, får går ju ute större delen av året i ur och skur. Enda gången vi tar in är klippning före lammning och sedan ut igen efter lammningen vid lamsläpp.

Lanolinet i fårullen skall man inte tvätta bort.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Tvätta fåren?
« Svar #17 skrivet: 24 aug-16 kl 13:27 »
Jag anser nog att tvätta får är elakt och inte alls bra för fåret. Förutom då som behandling vid sjukdom.
Men man ser ju ofta får som går toviga och skitiga även mitt i sommaren. Då tänker jag att det fåret kanske skulle uppskatta att få bli ren.

Klippning vid rätt tid och rena flugfria torra bäddar året om och friska magar. Då mår får bra.
//Luff

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tvätta fåren?
« Svar #18 skrivet: 24 aug-16 kl 18:17 »
Nej, man behöver som regel inte tvätta dem, om det inte behöver göras av medicinska skäl eller liknande.

(De ruskar av sig som en hund om ullen blir blöt så de blir inte skadade av det heller (huruvida de tycker om det låter jag dock vara osagt...), men däremot kan som sagt ullen filta ihop till kakor om man gnuggar en massa tror jag.)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser