Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor höbal till få får, tips?  (läst 7596 gånger)

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
Stor höbal till få får, tips?
« skrivet: 29 mar-10 kl 23:31 »
Min leverantör av småbalar fick givetvis slut mitt under denna vargavinter. Så nu köper jag 225-kilosbalar som jag tar hem på pickupen. Jag knuffar och bökar av balen av flaket, sen rullar jag den dit jag vill ha den.

Första gången skar jag upp den (nät runt) och hivade in det som löshö i ett utrymme i uthuset. Bökigt och mycket merjobb, samt dammiga lungor.

Andra gången rullade jag in balen i hagen och ställde den på ett par lastpallar, lade på en presenning och skar upp hål i nätet på sidorna. Det funkade bra tills kanske en fjärdedel återstod, då kollapsade den och välte ut och så gick de omkring i det där och vill inte äta av det längre. Plus att det har regnat på det.

Nu funderar jag på hur jag ska göra med nya balen jag har på flaket. En tanke är att rulla in den, ställa den på lastpallarna. Sen tar jag stolp och ställer runt, kanske 8 stycken, som jag sedan tar spännband runt. På så vis kan jag spänna då och då och balen krymper, fast upprätt hela tiden med stolparna runt. Någon form av tak på så att det inte blir blött.

Vad tror ni? Jag har begränsad ekonomi för tillfället och kan inte fixa med några större byggnationer.

Smarta lösningar mottages tacksamt!

Vi har 5 får för övrigt. Så de äter en sådan där bal på kanske en månad eller så.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-10 kl 10:05 »
Tycker det sista förslaget, "plan B" låter rätt bra. Om det funkar bra och höet håller sig bra över en månad (torrt) blir det ju mycket billigare än småbalarna. Viktigt ställa på en lastpall, så det blir en luftspalt inunder.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-10 kl 10:59 »
Var bor du Troy? Här i södra Sverige är det tveksamt om en storbale håller sig fräsch i en hel månad nu i april. Mest för att temperaturen går från någon minusgrad och upp över 25 plus. När det är så varmt börjar balen bränna ganska snabbt. Jag hade ställt balen på pall utanför hagen. Tagit bort plasten i ett stycke (används som regnskydd sen) och nätet och sedan tagit den mat som djuren behöver varje dag och fodrat. Man tar liksom bort lager för lager. På så vis kommer det syre jämnt in i balen och du ser ifall den blir varm eller börjar mögla.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-10 kl 11:03 »
Det är ingen plast runt. Det är torrt hö med nät runt. Bor i Bergslagen, och det lär inte bli någon värme än på några veckor. Men det kanske är en bra idé ändå. Får klura lite.

Existens?

  • Gäst
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-10 kl 11:05 »
Hö tar ju ingen värme. Bara om det blir rejält blött och tar värme av det, så nåt slags tak bör du ha

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #5 skrivet: 30 mar-10 kl 11:24 »
Aha, fattade inte att det var torrhö. Jag hade nog gjort samma ändå och lagt en presenning över. Men, viktigt att det kommer in luft under presenningen så du inte stänger inne fukt. Om det är hö är det viktiga att det hålls torrt
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #6 skrivet: 30 mar-10 kl 18:54 »
Såhär fick det bli:

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #7 skrivet: 16 nov-17 kl 09:44 »
Ni som har skurit ut rutor i plasten liknande fönster hur har det fungerat?
Har prövat med stolpar och spännband men det blev mycket spill.
Gäller sex tackor.
Tack för smarta tips utan alltför stor kostnad och ingenjörskonst.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #8 skrivet: 16 nov-17 kl 12:03 »
Jag brukar (ställa den på högkant) skär tre-fyra trianglar, med spetsen nedåt, kanske 40-50 cm breda i toppen (men så att plasten håller samman väl).

Dra ur alla snören och annat de kan fastna i när ni skär de första trianglarna.

Sedan brukar jag ta ett par grova spännband, tex gamla lastband och dra åt runt botten när den börjar bli nednött.

I början håller den dock ganska väl ändå om den är plastad.

Var noga med att städa bort snören, nätrester, plast, mm så de inte trampar fast i klövar eller äter av det sedan.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #9 skrivet: 16 nov-17 kl 12:15 »
Att skära rutor i plasten är inget att rekommendera.

Nätet sitter ju kvar, så det finns stor skaderisk de kan få i sig delar av nätet eller trassla in sig, förutom att det är svårt att hålla kontrollen över om balen har börjat gå varm. Dessutom så "kollapsar" balen efter ett tag, så då funkar det inte längre.
Och du kommer att få massor med spill i alla fall.

Billigaste lösningen, som dessutom  kan hanteras utan traktor, där balen hålls torr från nederbörd, är antagligen en balkupa (typ sheep haybell) eller Siltbergs runbalsgrindar, och ett presseningstak. I båda fallen kostar foderhäcken 3000-4000 kr ungefär.
Haybell ger enligt de bekanta som har en sådan, mindre spill än Siltbergs rundbalshäck.

Kan du bygga själv i trä, och har traktor för lyfta in balen, så kan du bygga ett eget foderbord att ha utomhus, med nackbom och enkelt tak. Men det är svårt att bygga om tjälen redan gått i jorden.
Nackboms lösningar ger minst spill av de lösningar som är lätta att bygga själv.

Tänk så här ungefär vid egenbygge: en stadig plattform (ska klara balens vikt) ca 1.30x1.30 som håller balen en bit upp från marken (20-40 cm), minst fyra rejäla stolpar (nedslagna i marken) i hörnen, skruva en grov stående bräda i nederkant, sätt en bräda till en bit upp där fåren kan kan sticka in huvudet och äta, om de vrider lite på huvudet, och så en bräda i överkant, där det går att fästa en presenning eller en plywood skiva (gör några hål, fäst med spännband).

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #10 skrivet: 16 nov-17 kl 12:28 »
Bygge egen av plank förut, i form av ett slags vagga men lade balen i.

Jag brukar kontrollera den dagligen om man kan så att den hållit sig frech, eller om man behöver vidta andra åtgärder.

Nät+ plast är bökigt att få bort dock...
Just nät kan de äta bitar av av misstag så det är viktigt att inga småbitar blir kvar i fodret.

Snören går bra att dra ut under plasten.

Brukat mest köra triangelmetoden på halvtorra balar med hö.
Här uppe fungerar det fint vintertid, men den tar slut efter några dagar här.
har aldrig haft den ute öppnad så lång tid som en månad så jag vet inte hur den står sig över tid.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #11 skrivet: 16 nov-17 kl 15:20 »
Vi gjorde så något och skar rutor, men oj så mycket spill. Med facit i hand hade det lönat sig att köpa Siltbergs rutiga foderhäck direkt. Vi har dem nu och det blir betydligt mindre spill. Kostnaden för dem sparades in på det minskade foderspillett.  Det kunde vara så mycket som en tredjedel av balen som ratades så det blir snabbt pengar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #12 skrivet: 16 nov-17 kl 16:46 »
Intressant att det blir så olika resultat...

Men jag ställer den alltid på ren snö och hård is (där de inte halkar eller är hård skare de trampar igenom mot knäna, brukar trampa sönder skaren eller köra några gånger med traktorn om de har problem med skarsnön vid foderplatsen), så länge det håller sig torrt och frecht äter våra av det, däremot ratar de alltid foder som är för grovt, eller som får inte kan äta av andra orsaker, oavsett. Man kan som ni säkert vet inte ge får kofoder då kor skall ha rakt motsatt sammansättning på fodret när det gäller stråtjocklek och sådant så det blir väldigt mycket spill om man ger det till får.. Jag misstänker att ert problem beror på att fodret blivit vått och kontaminerat med lera.

Kan säkert vara detdär med snölager, utetemperatur, mm som gör skillnaden mellan när en metod är användbar eller ej.

Foderhäcken jag byggde stod på en träplatta som påminde litet om en lastpall, så att den kom upp någon decimeter.
Gjorde ett utrullningsbart tak av en presenningsbit ovanpå det.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #13 skrivet: 17 nov-17 kl 11:11 »
Här är det sällan snö, skare eller ens fruset i marken på vinterhalvåret. Även om man håller rent runt foderplatsen så innebär regn, fukt och lera att det inte håller sig lika fräscht som om det var fruset. De vintrar vi har ett par minusgrader är ju rena drömmen för fårhållningen även om foderkonsumtionen ökar för att de ska hålla värmen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #14 skrivet: 17 nov-17 kl 11:54 »
The pink sheep;

Tänker pröva triangelmetoden. Ställa balen på en pall eftersom klimatet är ett mellanting på Hälsingland och Blekinge.

Hur långt ner skär du triangeln? Hur många spännband använder du?

Tak behövs i princip inte eftersom plasten finns kvar, eller hur? Ligghall finns men balen ska stå ute.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #15 skrivet: 17 nov-17 kl 13:12 »
Kanske ned till 2/3 av balen, överdelen sparas en smal kan så att den blir en fin hatt för regnvatten.

Går nog med ett brett spännband om du sätter det nära basen på triangeln, men två eller tre är enklare.

Kan inte svara på om de kommer att brinna eller ej i varmare klimat, men det verkar ju här som att det inte är helt pålitligt i det avseendet med ensilagebalar söderöver.
Så jag skulle nog hålla koll på den.

Är det lerigt och vått behöver den ett torrt underlag, en lastpall borde fungera (se till bara att de inte kan fastna med klövarna i den, tex mellan brädorna så att de vrickar eller bryter ben och leder), men
man behöver kunna rotera foderplatsen relativt ofta om där är vått, då det annars kan bli grogrund för parasiter som djuren får i sig, samt att det rent allmänt inte är hälsosamt för dem i längden om de dagligen trampar runt i våt lera (grisar tål det, men får behöver torrare ytor).

Var som sagt noga med att dra bort alla lösa småbitar av plast, dra ut alla snören, ta bort allt eventuellt nät de kan komma åt, osv.
För det mesta brukar mindre plastbitar av denna typ av plast passera igenom, men det är dumt att chansa, nät och plastsjok kan orsaka otäcka skador eller dödsfall om man har extrem otur.
Aluminiumflisor från burkar och skit måste ovillkorligen bort i allt djurfoder oavsett hur små de är om man fått med sådant, sådant hö bör man kassera om oturen varit framme då man slåtter nära nedsvinade motorvägar och liknande. Trist med folk som svinar ned i naturen av ren lathet...

Ta bort all plast när balen är nedäten så att man kan manövrera den för hand, man kan även luckra den litet med en höttjuga då och lägga upp fodret bättre, jag brukar skotta om det då för hand så att det inte blir skitigt eller vått när de drar ut det.













Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #16 skrivet: 17 nov-17 kl 14:31 »
Tack för alla goda råd!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #17 skrivet: 17 nov-17 kl 15:37 »
Tänk på att får kommer att försöka krypa under samt hoppa på allt som går att klättra och hoppa på och haka fast i allt som går att fastna i eller under om ni har lantraser eller andra lätta sorter...  ::)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #18 skrivet: 18 okt-20 kl 02:42 »
Jag hade köpt kompostgaller på Jula och ställt på en pall, rymmer 450L och kostar 99:-. Så får du spara lite av balen i presenning för jag tvivlar på att du får i den mängden löshö. Du lär även få göra hål i gallret åt fåren.
Det finns även stor vedsäck för 199:-, dom kan man nog göra utfodrings hål i.
.Du kan även ta två pallar som du ställer 2 meter från varandra och lägger ett transportnät över så att du får en vagga av transportnät där hö ligger i. Sen måste du givetvis lösa förankring av pallarna så att dom inte ramlar men det borde inte vara så svårt, bästa är väl till att börja med ett stöd mot den sidan pallen faller emot.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stor höbal till få får, tips?
« Svar #19 skrivet: 18 okt-20 kl 09:26 »
Kompostgaller eller transportnät låter inte som någon bra idé då det är lätt för fåren att fastna i dessa om de klättrar på dem. Kompostgaller är för tunna och blir lätt derformerade.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser