Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra sätt att ge selen?  (läst 19556 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #20 skrivet: 31 jan-11 kl 10:50 »
I år tänkte jag skaffa nån form av doseringsspruta så att jag kan blanda upp ett gäng doser och sedan spruta in i munnarna. Det är snart dags nu så jag behöver skaffa en sån i veckan. Nån som har förslag på bra spruta/doseringspryl?

Jag använder dosomaten som hör till avmaskningen fungerar superbra!
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #21 skrivet: 01 feb-11 kl 21:06 »
Jag har inte haft nån sån med de avmaskningsmedel jag köpt? Andra tips?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #22 skrivet: 01 feb-11 kl 22:30 »
Jag använder Roux ingivare, i den kan du bara dra upp 50 ml och det är vad jag brukar blanda till som en dos. Visst skulle man kunna blanda till mer i en dunk med doseringspistol till, men det dumma med att slamma upp pulvret är att det sjunker så snabbt så jag vispar mellan varje tacka för att det inte ska bli feldoserat.

Jag har alltså ett mått (kanna) på fem deciliter som jag slammar upp 10 doser i (=50 ml per tacka). Jag har 25 tackor så jag får ju göra flera satser. Obs! Detta gäller Tokosel, har ju inte använt det nya Selevitan ännu som skall ha ett dosmått för TRE tackor.

Jag ser att LG inte säljer Roux ingivaren längre, men denna borde funka http://se.lgprodukter.se/product.html/elplex-50-ml?category_id=111
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Marleéne

  • Inlägg: 260
    • Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #23 skrivet: 02 feb-11 kl 10:22 »
Numera finns ju bara Selevital att köpa på apoteket då Tokosel avregistrerats.
500g burkarna av Selevital är receptfria, de större kräver recept.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #24 skrivet: 02 feb-11 kl 16:50 »
Numera finns ju bara Selevital att köpa på apoteket då Tokosel avregistrerats.
500g burkarna av Selevital är receptfria, de större kräver recept.

Önskar det vore så enkelt......  ;D

Det visar sig då först jag varit på apoteket, sedan ringt apoteket centralt och även min veterinär kontaktat dem, att den receptfria förpackningen inte lagerförs på apoteket just nu och eftersom varan står i deras dator med "Pris: 0 kr" så går den inte att beställa heller  ::)

Så jag gav upp och beställde en 1,2 kg på recept, men har inte gett av det ännu.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Marleéne

  • Inlägg: 260
    • Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #25 skrivet: 02 feb-11 kl 19:08 »
Ajdå, det var mer än jag visste. Blir till att ringa vet och få recept då med andra ord
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #26 skrivet: 04 feb-11 kl 19:43 »
Jag har bara gett mina får ( 3 st) selevitan 1 ggr. Rev lite morötter i tre skålar och hällde i pulvret över.  Fukten från morötterna sög upp pulvret så det var bara att röra runt . De glufsade i sig som vanligt. Hur smidigt som helst.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #27 skrivet: 04 feb-11 kl 21:39 »
Jag har bara gett mina får ( 3 st) selevitan 1 ggr. Rev lite morötter i tre skålar och hällde i pulvret över.  Fukten från morötterna sög upp pulvret så det var bara att röra runt . De glufsade i sig som vanligt. Hur smidigt som helst.

Det blir många morötter till 60 tackor... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #28 skrivet: 04 feb-11 kl 21:46 »
Jag blandar pulvret i ljummet vatten och ger dom med doserings-spruta i munnen. Dom gillar det och trängdes om att få :) Men det är bara 8 st så då funkar det lätt som en plätt
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #29 skrivet: 04 feb-11 kl 21:51 »
Ursäkta, men jag måste fråga.

Tål inte får spenat? Det är ju en naturlig källa.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #30 skrivet: 04 feb-11 kl 23:01 »
Spenat!
Det blir nog en h******s massa spenat som skulle ätas för att uppnå rätt mängd   ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #31 skrivet: 04 feb-11 kl 23:33 »
hur mycket behöver dom då per dag i genomsnitt?

Ibland undrar jag hur man kunde hålla djur innan företagen började producera tillskott.....

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #32 skrivet: 05 feb-11 kl 00:48 »
Du har nog räknat fel då det inte finns en sån selenkälla på jordklotet för vilda djur. 0,5 mikrogram/100gram i spenat. Någon som vet behovet per kilo hos får?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #33 skrivet: 05 feb-11 kl 10:54 »
De vilda djuren har inget med får o kor att göra.

Dagsbehovet för får o nöt är 0,2-0,3mg per kg/ts foder.

MEN denna tråd handlar om den extra höga giva man ger tackorna 6v före lammning och 2v före lammning. Man ger då vid dessa två tillfällen en dosgiva (om 4,4 mg selen+E-vitamin) till varje tacka, ett "mått" per tacka.

Om du istället för att ge Tokosel eller Selevitan, skulle ge spenat som du föreslår så skulle varje tacka behöva äta 880 kg spenat vid dom två tillfällena.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #34 skrivet: 05 feb-11 kl 12:55 »
Så vilda får har inget med sina tama släktingar att göra?  ??? ???

Tack nu vet jag, men jag fick det till "blotta" 220 kg per tacka och tillfälle. ;D

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #35 skrivet: 05 feb-11 kl 14:49 »
Tack nu vet jag, men jag fick det till "blotta" 220 kg per tacka och tillfälle. ;D

Du vill ge tackan 4,4 mg selen genom att mata henne med spenat.

Spenat innehåller 0,5 mikrogram selen per 100 gram spenat.
Varje kilo spenat innehåller då 0,005mg selen.

Dosen 4,4mg dividerat med 0,005mg (innehållet i ett kg spenat) = blir 880 kg spenat att äta

kontrollräknar 880kg x 0.005mg selen = 4,4 mg selen.
« Senast ändrad: 05 feb-11 kl 14:58 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #36 skrivet: 05 feb-11 kl 14:55 »
Har just inhandlat ngt. som heter Super E hos L-G produkter. hoppas att det skall funka.Använder avmasknings ingivare också inköpt av L-G för ngr. år sedan. Det står 3ml/dag i vattnet eller 18 ml. i dos. Ngn.som vet nåt om detta?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #37 skrivet: 05 feb-11 kl 15:08 »
Är det 18 ml till varje tacka, varje dag i 10 dagar innan lammning?
Himla bök och fånga och ge varje tacka då om man har många  :-\

Och hur vet man att tackan ska lamma om 10 dagar?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #38 skrivet: 05 feb-11 kl 16:07 »
Ja,Rosa. Det står faktiskt lite "luddigt" på förpackningen och som du skriver hur 17 vet man om tackan skall lamma om 10 dagar????? Jaha,då får man ngt. nytt att grubbla över. Jag trodde det räckte med en dos 10 dagar före lammning...så jag tänkte köra med en dos var 10 dar frånomed  mitten av mars.Hmmm, hur gör man nu? ???

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #39 skrivet: 05 feb-11 kl 16:34 »
Ni som ger Tokosel, hur mycket ska varje tacka ha?
Har Tokosel (fick av svärmor) men förpackningen är borta så jag vet inte hur mycket jag ska ge de.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser