Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra sätt att ge selen?  (läst 19559 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Bra sätt att ge selen?
« skrivet: 27 jan-10 kl 11:10 »
Det är snart dags att ge tackorna selen och jag klurar på hur jag skall göra...

Tidigare år har alla får fått lite havre under dräktigheten och då har jag blandat selevitan i havren. Det har väl egentligen inte fungerat så bra och i år vill jag göra på annat sätt. En av anledningarna är också att ena gruppen inte har en foderränna utan bara ensilage-foderhäck utomhus.

Hur gör ni? Skall jag boxa upp dem o ge var o en i munnen? Eller vänta och ge lammen istället?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-10 kl 11:37 »
Jag ger varje tacka Tokosel individuellt då vet jag att alla har fått sin dos.

Det tar inte lång stund att göra när man bara har ett 30 tal får.
Sen ger jag alla nyfödda lamm en dos också. :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #2 skrivet: 27 jan-10 kl 11:39 »
Hej! Eftersom selenbrist blir så påtaglig och kostsam på lammen så vågar jag inte lita på att varje tacka får i sig det de behöver genom att blanda i fodret. Jag boxar upp dem och slammar upp Tokosel-pulvret i vatten så att ett mått blir färdigblandat 50 ml. Om jag ex ska ge 10 tackor så slammar jag alltså upp 10 mått till totalt 5 dl. Jag har investerat i en sådan där ingivarpistol med munstycke, så att jag drar upp 50 ml i den och pumpar i tackan i munnen. Den ingivaren är värd sin vikt i guld kan jag säga!!!

Eftersom jag vaccinerar mot gasbrand så brukar det lämpa sig att göra detta samtidigt, dvs typ 7-8 v samt 3-4 innan lamning.

På finullen är det inte alltid att det selenet ändå räcker, så jag ger alltid lammen en välkomstcocktail med 2-4 ml selen och 2 ml ADE-vitamin. Det ger susen!
Då har jag slammat upp ett mått selen till 70ml där då lammet ska ha en ml per kg kroppsvikt (dvs 2-4 ml). Denna fantastiska matematiska beräkning av en som gick humanistisk grundar sig på uppgiften om att ett dosmått skall vara till 70 kg tacka.... ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #3 skrivet: 27 jan-10 kl 13:03 »
Tack för svaren!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #4 skrivet: 27 jan-10 kl 13:38 »
Annars kan det ju vara lätt att ge flytande selentillskott i vattnet. Jag gjorde det förra våren innan lammning o ett tag efter. Kommer inte ihåg vad det heter, men köpte på Granngården i en vit liten 1-2 l dunk.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #5 skrivet: 27 jan-10 kl 13:51 »
Har gett pulver direkt i munnen. Kanske mindre lämpligt?  :o

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #6 skrivet: 28 jan-10 kl 03:15 »
Annars kan det ju vara lätt att ge flytande selentillskott i vattnet.
Fast det är ju rätt bökigt att ge det i vattnet varje dag i 6 veckor innan lammning, välter dom ut hinken t.ex så vet man ju inte om alla hunnit dricka..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #7 skrivet: 28 jan-10 kl 10:03 »
De jag köpte mina får av brukade "krydda" höet med selenpulver. Är det så viktigt att det blir exakt - att de får något är väl att komma en bra bit på vägen?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #8 skrivet: 28 jan-10 kl 10:44 »
De jag köpte mina får av brukade "krydda" höet med selenpulver. Är det så viktigt att det blir exakt - att de får något är väl att komma en bra bit på vägen?

Dels finns en risk att någon tacka får för mycket, och för mycket selen är direkt skadligt.

Troligast är dock att de inte får i sig tillräckligt, och har man slitit med krokiga lamm, svaga lamm, lamm som bara dör efter några dagar osv så ser man gladeligen till att dosera ordentligt och då med Tokosel från apoteket. Lantmännens preparat har inte alls samma effekt.

Hälsningar från en mörbultat men nöjd Svekhult-ia som vaccinerade och gav selen igårkväll.... ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #9 skrivet: 28 jan-10 kl 10:57 »
Det låter bra det där med att "slamma upp ett mått" Tokosel...men vad är ett mått? Förut fanns esselen flytande. Det var toppen och vi gav med ingivare till tackorna. Sedan fick lammen med pipett vid märkningen i boxen. Nu har vi Tokosel men frågan är.Vad är ett mått? ???

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #10 skrivet: 28 jan-10 kl 10:59 »
det ligger med ett dosmått i Tokoselförpackningen som skall vara till 70kg tacka. hur mycket det är kan jag kolla ikväll om du behöver ha reda på det?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #11 skrivet: 28 jan-10 kl 15:45 »
Tack. Jag hittade faktiskt ett mått i Tokoselhinken. Inser att pulvret inte räcker i år så jag får köpa mer. Vår ingivare tar bara max 12ml. så jag undrar om det inte går att "slamma" lite mer koncentrerat? 50 ml. blir ett fasans pumpande. Nja, 4 tryck är inte så farligt. Bra tips.

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #12 skrivet: 28 jan-10 kl 22:48 »
Hej
Tycker bara att det är förbaskat konstikt att det inte finns Tokosel flytande!
Borde ju gå att fixa. Brukar ge det torrt med avkapad spruta, men en del spill blir det.
Ger även flytande selen och e -vitamin i dricksvattnet. Det går ganska lätt att ge i hink - enda sättet dom får vatten på, köpt på granngården och heter Protect Vitamin E-Selen.
En har det som en förtjänar!

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #13 skrivet: 29 jan-10 kl 01:04 »
Tänkte bara säga att jag just köpt en burk Tokosel och den delar jag gärna med någon då jag inte behöver så mycket. Finns i Enköping.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #14 skrivet: 29 jan-10 kl 23:09 »
Visst är Tokosel receptbelagt? Eller kan man köpa det på apoteket.

Sara

Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #15 skrivet: 29 jan-10 kl 23:13 »
Visst är Tokosel receptbelagt? Eller kan man köpa det på apoteket.

Sara

Det har blivit receptfritt, men med recept är det några tior billigare. Men det kostar ju att få vet att skriva ut.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #16 skrivet: 29 jan-10 kl 23:16 »
Vad bra, skulle ringt vet idag om recept men missade tel. tiden. Då ordnar det sig ändå.
Visst ger men 6 veckor före beräknad lammning och 2 veckor före?

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #17 skrivet: 29 jan-10 kl 23:24 »
Ja, det stämmer.

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #18 skrivet: 04 feb-10 kl 12:02 »
Är det viktigt att ge innan tackan lammar, räcker det inte att ge lammet?
När ger ni lammen, samma dag som de är födda eller?
Ska hämta mina absolut första får nu till helgen av rasen Klövsjöfår och eftersom de ska lamma längre fram mot våren kan det ju vara bra att veta.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Bra sätt att ge selen?
« Svar #19 skrivet: 31 jan-11 kl 10:42 »
Friskar upp den här gamla tråden eftersom jag har samma fråga i år igen...:) I fjol gav jag alla tackor pulver var och en, det kan inte rekommenderas. Bök o stök + stressigt för tackorna.

I år tänkte jag skaffa nån form av doseringsspruta så att jag kan blanda upp ett gäng doser och sedan spruta in i munnarna. Det är snart dags nu så jag behöver skaffa en sån i veckan. Nån som har förslag på bra spruta/doseringspryl? Min tackor står i grupper om drygt 20, så det hade varit smidigt att kunna ha en hysat stor dos åt gången.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser