Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 120028 gånger)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #160 skrivet: 05 feb-20 kl 17:21 »
Bäst av allt är ju att använda rena ägg, ägg som inte är nedsmutsade utav tex bajs eller fekalier eller så behöver inte tvättas, behöver de tvättas så förespråkar jag Rotosan, finns på Högberga.

Jag hade en covatutto tidigare och i den hade jag två olika hygrometrar och 3 olika termometrar, först maskinens egen termometer, sedan en som låg löst liggande inuti och sedan en termometer med hög noggrannhet som jag då och då kontrollerade genom att sticka in den i ett hål i kläckaren.

Jag förespråkar också att du tillsätter 0 vatten tom dag 17-18, alltså ruvar äggen torrt, sedan så succesivt ökar du fuktigheten så den kommer upp ordentligt, gärna över 70% fuktighet.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #161 skrivet: 05 feb-20 kl 23:32 »
Nu vet jag inte med säkerhet, och jag har inget kläckeri eller kontakter med de som har, utan försöker bara se logiskt på det. De kläck vi gjort här styrker i och för sig mina tankebanor, men det rör sig bara om hundratal. Eller fler ::) När allt stämmer så får vi 100%, men det har varit betydligt sämre i en del kläck, speciellt när vi hade för fuktigt från början, inte tvättade och hade ojämn värme i kläckaren. Nuförtiden är det oftast en usel tupp som är orsaken till problemen, och det är tråkigast när vi stoppar äggen under en surhöna. I maskinen har vi ju koll och den blir inte trött i onödan.

Hönan lämnar ju en hinna på ägget som har en skyddande effekt, men den hindrar ju också syret att komma in och fukten att komma ut. När hönan väl lägger sig på sina ägg tvättar hon bort den här hinnan med sin kropp vartefter dagarna går. Ägget skall minska i vikt i rätt takt, vilket man kan hålla koll på för att trimma in det hela.

Vi använder bara en fuktig trasa med rent vatten. Har använt scotts bright och även svag syra, men vatten verkar fungera lika bra, och så lever vi ju inte på det så att det spelar någon större roll om det inte blir fullträff.

Jenkenstein

  • Inlägg: 3
    • Gotland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #162 skrivet: 15 maj-20 kl 09:36 »
Jag har nyss flyttat till gård och vill såklart ha höns i det färdiga hönshuset. Men har inte hittat någon som säljer vuxna hönor eller kycklingar på min ort.
Så jag har köpt avelsägg för att kläcka fram egna kycklingar.

Frågan är behöver kycklingarna ha en hönsmamma som de lär sig av? Eller blir de kloka höns ändå?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #163 skrivet: 15 maj-20 kl 10:27 »
de blir bra höns av de också. jag brukar maskinkläcka mina främst för de blir lite tamare.   

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #164 skrivet: 18 jan-22 kl 19:26 »


Kom en äggkläckare från Willab idag, väldigt snabb leverans då den beställdes i torsdag.
Tyvärr sitter jag här som ett nollat fån.
Maskinen är dansk och bruksanvisningen heter BRUGSANVISNING och är på danska utan översättning. Den heter "America" och tillverkaren finns på www.america-thisted.dk
Jag hade i min naiva fantasi inbillat mig att den skulle vara ungefär som en brödrost, anslutas med en sladd och trycka på play. :)
Jag förstår verkligen ingenting av bruksanvisningen och Willabs produktanvisning är för mig, som aldrig sett en äggkläckare i verkligheten förrän idag, för bristfällig för att jag ska förstå vad jag ger mig in på.
Någon som kan förklara detaljerat lite steg för steg hur jag ska göra?

Christine


Jag har en willab och jag har svensk bruksanvisning. Men den är inställt från fabrik på 37,5grader sedan fukten styr du genom vatten i behållare A fram tills dag 18 då fyller du även vatten i behållare B. Temp givaren piper om tempen blir för låg. Reglage fram på locket ska vara 1/3-1/2 öppet första 18 dagarna. Vändning utav ägg sker automtiskt och stängs utav dag 18 och då tar man bort plattan som gör att äggen vänder på sig.

Bodyguard 58

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #165 skrivet: 03 jul-23 kl 08:57 »
Jag har en willab kläckare som har fungerat bra 3 ggr men nu denna gång är det omöjligt att få den att hålla jämn fuktighet har någon några tips?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #166 skrivet: 03 jul-23 kl 09:10 »
Glömde du att återställa nedräkningen för den nya kläckningen.?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser