Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 120026 gånger)

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #20 skrivet: 29 jul-09 kl 16:19 »
hej! kul att detta kom upp med en kunskaps- och rådsida. till min fråga: har kläckt kyckligar i äggkläckningsmaskin, ville nu försöka sätta in dem hos en höna som inte vill lämna redet och trodde hon skulle bli glad då det kommit kycklingar från träägget hon legat på. Inte då! kycklingarna pep och hon sprang runt. kom kycklingarna för nära pickade hon till dem, livrädd alltså, eller?. Hur tycker ni man skall göra, det är ju bättre med en adoptivmamma än en kull utan mamma?

Kanske är svårt om hon inte redan själv fått fram åtminstone en kyckling, men du kan ju prova att lägga under kycklingarna, när det är mörkt. Om du inte redan gjort det alltså.

Lycka till!
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #21 skrivet: 21 sep-09 kl 17:58 »
Haha, jo det fattar jag ;) Men ännu har det ju inte gått tre veckor. tänkte du skulle kläcka ägget för att kolla om det är befurktat, men hittar inte den gamla tråden om det och orkar inte hitta bilder :P men jag skulle lägga in i maskin och så kan du lysa om ca 5 dagar och se om det är befrukat..

Geli

  • Inlägg: 14
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #22 skrivet: 17 okt-09 kl 17:18 »
Hej vänner. Jag behöver er hjälp, med att få veta vad jag köpt för begagnad äggkläckare.
Det står Broedmachines på ovansidan. På instrumentpanelen som sitter ovanpå står det Teko 362  Enclosures.
På baksidan type 35, 145 watt
Made in Italy.
Skulle behöva en instruktionsbok på svenska, samt en ny fläktmotor. Botten på motorn är rund, och 5,5cm i diameter och trycks fast underifrån , utan skruvar. Fick inte det att funka att sätta in bild.
Geli
« Senast ändrad: 17 okt-09 kl 17:22 av Geli »
Bor i Västerbotten, med 5 Welsh Corgi Pembroke, samt höns av Holländsk dvärg, Vithätta, svarta o helvita.

Geli

  • Inlägg: 14
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #23 skrivet: 18 okt-09 kl 09:56 »
Försöker med bild igen. Måtten är H 34, B 42, D 42.
Endast en hyllrad för ägg. Helautomatisk. Fläkten ligger ovanpå.
Geli.
« Senast ändrad: 18 okt-09 kl 09:58 av Geli »
Bor i Västerbotten, med 5 Welsh Corgi Pembroke, samt höns av Holländsk dvärg, Vithätta, svarta o helvita.

trallallaa

  • Gäst
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #24 skrivet: 18 okt-09 kl 10:41 »
vad tror du om den här?
http://www.broedmachine.nl/

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #25 skrivet: 03 nov-09 kl 21:25 »
i början när jag inte visste så mycket om kläckning så vände jagfrån dag 1 till dag 20-21 och fick ca 100% kläckning och har fått samma nu när jag inte vänt. så att dom dör tror jag inte, men som JBF skriver så kan dom ha det lite trixigt att komma ut

trallallaa

  • Gäst
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #26 skrivet: 02 jan-10 kl 20:38 »
Citera
Nån som har andra förslag eller tips

i den här tråden fins det lite mer förslag:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=78385.0

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #27 skrivet: 15 mar-10 kl 17:09 »
har ögnat igenom tråden här.. kanske missat det men - vad ska det vara för temp? har en "smart"-kläckare från nordpost - den har gått nu i snart ett dygn utan ägg, den har stannat på ca 35-36 grader... ska det vara samma temp hela tiden?

37,7 grader har jag för mig.

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #28 skrivet: 15 mar-10 kl 17:23 »
Jag tycker att det låter rätt. 37,7 någon grad högre om man inte har fläkt. Sen på dag 18 tror jag det var så är det ner till 37,0 har jag för mig.
Kolla ruvmax sida där står det (om jag inte minns totalt fel)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #29 skrivet: 16 mar-10 kl 13:30 »
har ögnat igenom tråden här.. kanske missat det men - vad ska det vara för temp? har en "smart"-kläckare från nordpost - den har gått nu i snart ett dygn utan ägg, den har stannat på ca 35-36 grader... ska det vara samma temp hela tiden?

På min Covatutto står det att det ska ligga runt 100 F - och det blir 37,78 C i en omvandlare jag hittar.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Center

  • Inlägg: 303
    • Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #30 skrivet: 16 mar-10 kl 13:38 »
Hej

Jag inskaffade för ca 1 år en hemel kläckare, det var kanske lite
dyrare men aut för 140 ägg(tror jag) finns en str mindre också.

Har haft jättebra kläckning,lätt att ställa in och det största
pluset jättelätt att städa ur. Har även haft cavatotti men
svårare att städa lite svårare att ställa in!

Så enligt mig skaffa en Hemel,tror mig  att den är inte
förstor !!!!!!!!!!

Nettan

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #31 skrivet: 23 apr-10 kl 10:24 »
Det kan ta från någon timme från första sprickan till dagar, beroende på olika omständigheter.
Du behöver inte oroa dig för att kycklingarna inte skall förstå hur de äter, de har ett inbyggt beteende att picka på allt, men om du känner dig osäker kan du "picka" lite med fingret i maten och vattnet. Observera att du inte skall ge dem mat första 2-3 dagarna då de kan få magproblem. De har tillräckligt med näring för den tiden i gulesäcken.

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #32 skrivet: 09 jun-10 kl 15:19 »
Hejsan!

Hur stor chans (om man nu kan säga det) finns det att få en av sina hönor att ta han om sina maskinkläckta kycklignar...? Är risken att de bli sönderhackade större än chansen att de bli omhändertagna?


Har du en höna som lagt sej att ruva brukar det inte vara något problem, annars är chansen noll...
"Kärleken är livets bäste vän"

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #33 skrivet: 14 jun-10 kl 11:03 »
Hur ofta fyller ni på vatten
varannan el var tredje dag.

Jag läste att det inte är volymen vatten som spelar roll utan vattenytan, så egentligen räcker det väl med en bottenskyla? Men då är det ju enklare att fylla upp en gång och så kanske det räcker hela vägen ut?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #34 skrivet: 11 jul-10 kl 10:50 »
Hej

Nu är kläckaren köpt men var några år sen sist så hur var det nu i temperatur och fuktighet från dag 1 till var det dag 19?
Och sista dagarna ska det ju vara mara fukt men hur mycket?

Tack för svar och glad fortsättning


Kan tipsa om den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=74618.0

Jag kör ca 30% luftfuktighet nu i början och tänker gå upp till iaf 60% på dag 18 och sen när det börjar kläckas ev gå upp lite till. Å andra sidan bör det gå upp av sig själv när det börjar kläckas...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

finntorparn

  • Inlägg: 18
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #35 skrivet: 16 aug-10 kl 11:28 »
Hej!

Jag har nyligen satt igång kläckaren och stötte genast på problem. Under de första 12 timmarna äggen låg i kläckaren, gick temperaturen tillfälligt upp till 42 grader (under ca en timme) och luftfuktigheten låg på 70% (i minst 10 timmar).

Kan äggen ha tagit skada?

Jag fick snabbt ner värmen till 38 grader, luftfuktigheten däremot tog det mycket längre tid med, men har efter det legat kring 50%. Vad ger ni mig för råd, avbryta kläckningen eller fortsätta försöka?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #36 skrivet: 16 aug-10 kl 15:01 »
42grader är inte bra. Tyvärr mycket stor risk att äggen dött :( Du kan ju låta dem ligga ett par dagar och lysa dem för att se om de mot förmodan har klarat det.

När man startar en kläckare är det alltid viktigt att låta den stå på ett par timmar upp till ett dygn innan för att stabilisera temperaturen. Detta för att minska risker för att tempen skenar när man lägger in ägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

finntorparn

  • Inlägg: 18
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #37 skrivet: 18 aug-10 kl 08:40 »
Undrens tid är inte förbi! Jag trodde loppet var kört, men igår lyste jag äggen och hittade (åtminstone) 4 tydliga spindlar  :) Nu hoppas jag att de lever och utvecklas som de ska! Hade svårt att se något i de större äggen (har lite olika raser), men förhoppningsvis har också nån av dom klarat sig.

Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #38 skrivet: 03 okt-10 kl 10:50 »
Vart får man tag på  "virkon S"??? Har sökt men inte hittat svar på det.

kiik

  • Inlägg: 65
    • Småland
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #39 skrivet: 03 okt-10 kl 11:05 »
Det finns på Lantmännen,Granngården heter det väl nu för tiden.
Jag gillar natur och trädgård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser