Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggen stångar lammen.  (läst 3719 gånger)

Boden

  • Inlägg: 18
Baggen stångar lammen.
« skrivet: 29 mar-08 kl 13:48 »
Hej!

Jag släppte ihop tacka med två lamm, med resten av flocken och baggen buffade och stångade lammen. Tackan försökte freda sina lamm men hade svårt att ha koll på båda sammtidigt. Hon (ledartacka) klarade av att hålla de andra tackorna borta men baggen var svårare.
Lammen hade möjlighet att gå in i lammbox men höll sig hellre nära sin mamma.  Lammen är en tacka och en bagge (3 dagar gamla) men han gav sig på båda ungefär lika mycket. Tacka och lamm är nu tillbaka i sin lammningsbox.

Måste man flytta baggen om han är elak mot lammen eller går det att vänja dem vid varandra genom att släppa ihop dem några övervakande stunder varje dag?

Om inte det går hur länge bör man vänta innan man kan släppa ihop bagge och lamm?

Vi har Värmlandsfår.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Baggen stångar lammen.
« Svar #1 skrivet: 29 mar-08 kl 13:55 »
Jag hade plockat bort baggen och satt i en egen box. Har här fått lära mig att baggar i det vilda håller sig för sig själva eller med andra baggar efter betäckningen är klar. Om du vill släppa ihop dem igen längre fram hade jag väntat med att prova tills alla tackor lammat klart och yngsta lammet är ett par veckor och lite mer självgående. Då borde alla i gruppen lukta likadant och baggen är den som kommer utifrån.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Monamolly

  • Inlägg: 167
    • Närke
    • Monas Hemsida
SV: Baggen stångar lammen.
« Svar #2 skrivet: 29 mar-08 kl 15:28 »
Min bagge stångar tackorna när dom är högdräktiga så han får vara i en egen box tills alla lamm är födda och dom vuxit till sig.
Sen släpper jag ut honom och då fungerar han som en lekfarbror till lammen. Dom t o m klätttrar på honom när han ligger ner och han bryr sig inte ett dugg.Då fungerar det utmärkt.
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Baggen stångar lammen.
« Svar #3 skrivet: 29 mar-08 kl 15:41 »
Vi har alltid "lammade" tackor i en grupp för sig.  :)

Boden

  • Inlägg: 18
SV: Baggen stångar lammen.
« Svar #4 skrivet: 29 mar-08 kl 19:42 »
Tack för svaren.
Då får baggen byta plats med tacka och lammen ett tag.

Vilse

  • Gäst
SV: Baggen stångar lammen.
« Svar #5 skrivet: 29 mar-08 kl 19:53 »
Min bagge går året runt med tackorna och jag tar bara ut honom när lamningen startar och då i ca 3-4 dagar.
Han tyckte att tackorna luktade eau de cologne när dom lammat och föste bort lammen och försökte para sej med tackorna.
Efetr 2-3 dagar i ensam hage så är han tillbaka inne igen med tackorna utan problem.
Det är nått i lammningslukten som startar upp honom till att tro at det är parning.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Baggen stångar lammen.
« Svar #6 skrivet: 12 apr-16 kl 11:19 »
Släppte ut mina första lamm idag, baggen fick direkt ta över platsen i båset. Där får han väl fundera på livet nu i några dagar tills alla har lammat samt börjat hoppa med glada steg i hagen..

Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser