Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp vad göra med ilsk bagge?  (läst 25875 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #20 skrivet: 26 sep-07 kl 19:36 »
Man ska aldrig kela med en bagge!  Då mister han respekten/är inte rädd längre. Det leder till att han ser dig som en rival, vilket gör att han börjar stångas.

Jag tycker inte att det är riktigt schysst att sätta en bagge ensam i en hage, får är flockdjur. De är beroende av att ha andra får runt sig annars känner de sig utsatta.  (De vet att om det ska bli fårmiddag så är menyn given, det finns bara ett djur att välja på!)

Under denna tiden på hösten så kan man tvingas att ha baggen ensam i en box borta från tackorna, men då kan man sätta in ett bagglamm som sällskap. Pass på så att boxen inte är för stor bara! Baggen ska inte kunna ta sats mer än en knapp halvmeter max!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #21 skrivet: 26 sep-07 kl 20:50 »
Jag vet att man inte ska kela me en bagge men då jag fick reda på detta var det redan försent  :-\ ,fast igentligen var det väl så att man inte ska klia dom på huvet utan under hakan ist .Om du menar att min bagge går själv (?) så är det fel ,han går med sin familj & har aldrig varit ensam .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Hasse Heiva

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #22 skrivet: 26 sep-07 kl 21:22 »
Vi kelar alltid med våra baggar. Det har vi alltid gjort. De har aldrig stångat oss eller visat några agressiva tendenser. Kela mer med baggen istället! Jag tror han behöver mer kärlek inte mindre.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #23 skrivet: 27 sep-07 kl 12:02 »
Min erfarenhet är att en bagge som är ilsken inte blir snällare. Dessutom verkar det som jag märkt gå i arv. Finns ingen anledning att avla på dåliga anlag.
Det ska vara trevligt att jobba med fåren. Personligen vill jag gärna att barnen ska få vara med. En ilsken bagge är en risk.....Slå ut den!

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Ull

  • Inlägg: 59
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #24 skrivet: 27 sep-07 kl 15:24 »
Vi har också alltid kelat med våra baggar. Vi hanterar djuren lugnt och med respekt utan rädsla. De gånger jag blivit stångad har jag förtjänat det genom respektlöshet.

Att lägga omkull baggen, vifta med saker framför ögonen på honom eller slå honom med pisk på näsan ökar knappast förtroendet. Våra baggar skulle bli irriterade och frustrerade, och skulle kunna stångas i en sådan situation.

Att ha små barn springande inne hos en bagge, tycker jag är vansinningt. Jag håller med Spamsy att små barn skall vara under sina föräldrars beskydd i närheten av djur.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #25 skrivet: 27 sep-07 kl 18:46 »
Vi ska inte förmänskliga djuren.  Om vi utgår från det ursprunglga naturliga fårlivet slåss baggarna. Det är fullkomligt naturligt och behöver inte ha med frustration eller brist på kärlek att göra. De tränar sina färdigheter redan som små lamm och det tycker vi ofta är gulligt. Vissa har starkare instinkt än andra och sådana baggar kan bli rejält svårhanterliga. Rasskillnader förekommer också. I avelsurvalet spar vi gärna sådana djur som har för oss ett gynnsamt beteende.

Det märkliga med ilksna baggar är det är mest ett nybörjarfenomen. De som har hållit på ett tag kan alltid berätta historier om ilskna baggar men de ligger ofta långt bak i tiden.

Vad kan det bero på?

Man lär sig att inte ha för tama baggar och inte hålla baggar ensamma. Två, tre baggar ihop i en avskild hage brukar fungera utmärkt. I betäckningstider ska man alltid veta var man har en äldre bagge innan man går in till tackorna. Annars får man skylla sig själv...

Jag håller fullkomligt med Spamsy om barn och djur. Tyvärr är det många föräldrar som har väldigt lite erfarenhet av djur. Då blir det djurskötarens uppgift att förklara och sätta gränser. (inte alltid så lätt)


Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #26 skrivet: 28 sep-07 kl 08:29 »
Ja,ja, jag tar på mig rollen som oansvarig när barnen är med mig i fårhagen. De förvisso inte så små längre, barnen alltså. Att försöka hålla dem borta från fåren vore nog inte speciellt praktiskt. Fåren är en så pass stor del av det dagliga livet att de helt enkelt måste vara med ibland. Bättre då att de lär sig leva med djuren.
Jag har sysslat med får ett tag. Man stöter på baggar som är ilskna ibland. Jag tror som någon annan att det till stor del handlar om en genetiskt inlärd reaktion att hävda revir, skydda damer  och liknande, starkare hos vissa individer.  

Men visst, självklart får man djur som man behandlar dem också. Retar man baggen, kastar saker på den, slår den med en påk och liknande jag dessvärre sett exempel på, blir temperamentet givetvis inte bättre.
Dessutom, vilket jag själv råkat ut för, kan ju en bagge vara illa behandlad och ilsken  när man köper den ;D
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #27 skrivet: 28 sep-07 kl 08:33 »
Baggen ska dö. Han är feluppfostrad. Han har förmodligen blivit kelad med som liten. Det är ett fel många många gör med baggar och bockar.
En bagge ska i möjligaste mån ignoreras, bara en vänskaplig klapp och prat. Inte kel som med tacklammm. Min bagge Bengt som jag uppfostrade var den snällaste i världen och som vuxen var han snäll även med barn. Och då hade vi inte kelat med honom när han var liten. Ägarens ansvar för denna bagge du talar om kan inte frångås. Han har ett djur där du inte kan gå in i hagen. Den ska bort.

amarantus

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #28 skrivet: 28 sep-07 kl 14:05 »
"skratt" men allt snack om feluppfostran är befängt...

Baggen är högst normal eftersom en hane ska skydda sina honor ifrån inkräktare...

Har själv tillämpat alla metoder som beskrivits och trott att bara vi lägger baggen så visar vi att vi bestämmer eller metoden ta en lövriska och ruska framför honom så kommer han UR gängorna eller ge han kärlek så blir han vad man ger ;D NEJ NEJ det hjälper inte...

Efter tvåårsåldern så har man en stångande bagge i röven oavsett :-[

Sen finns det personligheter som är skrala i sitt självförtroende att de är som ni säger SNÄLLA men ingen naturlig bagge som skyddar sina tackor.

Sätt honom med andra baggar och kan man inte det som vi så slaktar man av och lånar in vid brunst.
Man ska inte heller bry sig om baggen mer än vanlig omvårdnad.

Vi försökte nämligen att ha honom på ett skogsbete en bit ifrån och DÅ sprang han bara igenom tråden som har högsta volten utan att blinka och tackorna gapade efter honom hela dagarna.
Även försökt med en fålla bredvid men den tråden och fårstängslet var nere blixtsnabbt.

Barn ska absolut inte vara i hagen med baggen då det kan gå blixtsnabbt fast det inte har hänt hittills...Egen erfarenhet

Det är så lätt att prata baggpsykologi innan man får det bekräftat "första åren" som Henning menar ;) var precis som en del här för ett antal år sedan... :-[ och så tänker man -Nä så är det INTE! men så ÄR det bara! ni får se ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #29 skrivet: 28 sep-07 kl 17:31 »
Klart man ska kela med baggen!  Men om han kommer som ett lokomotiv, då är han helt klart inte inställd på att kela.  Nog måste det finnas snällare baggar som också ger fina lamm?  Även om man har djur ENBART för köttets skull, så kan det ju vara kul att kunna hantera dem, kanske till och med behålla de anställda och/eller barnen?

Frågan om han har ont eller är stressad på annat vis är intressant.  Men vore han min, skulle jag definitivt förpassa honom till frysboxen, på djurvänligast tänkbara sätt, och absolut idag, inte i morgon.  Innan han skickar någon mer till akuten.

Har Du provat att ställa ultimatum:  Bed bonden välja mellan baggen och Dig som anställd?

Vallhunden, jag tycker synd om det bagglamm som Du vill sätta in till den där benkrossaren!

En ensam bagge i en box, skild från den flock hans instinkter befaller honom att skydda blir rimligen så stressad att han kan bli ilsk av det.  Kan det månne vara så det har börjat?  Vad har han för erfarenheter egentligen?

Min åsikt är att barn och djur ska uppmuntras till att umgås.  Det är trevligt och nyttigt för båda parter.  Men Man Måste Stå Och Stirra På Dom!!!  En vuxen som känner såväl barnen som djuren måste hela tiden vara intill och iaktta vad de gör, beredd att ingripa.  För den gången det går galet, så kan det gå fort!  Som en del på denna gård har märkt.  :o

Amarantus skriver:  ”Efter tvåårsåldern så har man en stångande bagge i röven oavsett.”

Nej, alls icke!  Om Du är flockens ledare, så utmanar ingen Din position.  Men då får Du förstås uppträda som en sådan, komma med mat och så.  Och kela.  Och, i förekommande fall visa vem som är chef.  Om baggen ändå gör uppror, så är han antingen ”ilsken” eller har ont.  I vilket fall som helst passar han bäst i nämna frysbox.

Sådant här uppkommer inte över en natt.  De visar länge först vad de tänker, innan de gör uppror.  Då måste man förstås visa vem som bestämmer, ha omkull honom en gång ordentligt, och hålla i.  Så slipper man sen.

Fast jag ska erkänna att mina baggar aldrig visade minsta tendens, så visst är beteendet ”stånga folk” ärftligt”!  Som hans döttrar också ärver.  Okej, jag hade tur, under mitt decennium som fårägare hade jag bara snälla baggar.  De var inte alls onaturliga, bara fredliga.  Ansåg, helt riktigt, att det är ett stort slöseri med energi att hålla på och slåss, om man kan komma överens.  När en tacka var brunstig, gick den mindre till bortersta hörnet av hagen, och den större bevärdigade honom inte med en blick.  Efter brunsten var de tillsammans igen.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #30 skrivet: 28 sep-07 kl 18:11 »
Borde man inte kunna göra som med hästar som man inte vill bli störda av ovidkommande saker... bind för ögonen, givetvis inte så ögonen tar skada...Ilskna hönor kan man ju ge ögonskydd med och det funkar. Men baggar har väl gott luktsinne och kan lokalisera offret ändå... provtänkte bara...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #31 skrivet: 28 sep-07 kl 18:18 »
han behöver inte ha folk i hagen, har ont i kroppen osv för att bli ilsken. baggar är bara så. jag skickade min bagge till slakt efter att jag gick min till honom utan hund och han försökte att stånga mig. vi har grannar med mindre barn som går igenom gården till skolbussen och jag vill inte ha på mitt samvete att han har rymt och skadat ett barn. i min värld är det det alltid människan som går före en ilsken bagge
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

amarantus

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #32 skrivet: 28 sep-07 kl 20:02 »
Nej du Trollmor ;D baggen har varken smärta eller är aggressiv bara för han stångas...naturliga djur pratar vi om ;)


spamsy

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #33 skrivet: 28 sep-07 kl 23:46 »
Känner att jag måste ta den här diskussionen till en högre nivå, nämligen till kiss och bajs-stadiet, höhö:

Många av er verkar ha glömt bort att djur använder sig långt mer av samtliga sina sinnen än vi människor.

Baggar luktar på varandras urin. Det är SÅ de känner igen sina rivaler. Så jag tror faktiskt inte att baggar normalt ser människor som andra rivaliserande baggar, förutsatt att ni alternativare inte använder hemmagjorda hygienprodukter tillverkade av gettestiklar.  ;D

Det är därför helt fruktlöst att försöka agera något slags alfabagge, flockens dominanta överhuvud som är störst och starkast, för erat kiss duger förhoppningsvis inte till slika uppgifter.
Dominans inom djurvärlden handlar oftast om konkurrens om honor eller om konkurrens om mat. Där är det oklokt att som människa lägga sig i och fullständigt onödigt.
Vill man fostra sitt djur genom att härma djurbeteende så ska man hellre ta efter fårmoderns sätt att hantera sina lamm. Det blir så mkt trevligare då.
Låt bli att "förbagga" er gott folk! Eller gör det men räkna med en evig kamp om ledarskapet och ännu tjockare skalle  ;)

Ni som tror att man "sätter en bagge på plats" för gott genom att golva honom med ett judokast har troligtvis gjort en ganska skissartad iakttagelse av fårens beteende eller stirrat för mycket på TV-sporten.

Det som händer när ni lägger honom är att han blir perplex. Så reagerar den här typen av bytesdjur när rovdjur fäller dem.
Ni uppfattas följaktligen närmast som just rovdjur när ni gör så, inte som störste baggen på byn.
Baggen håller sig undan ett tag eftersom han inte vill återuppleva obehaget. Det betyder inte att han erkänner er som flockledare utan enbart att han ser er som ett hot mot hans flock.

Har man inte tid eller lust att lära känna alla sina djur ordentligt så kan sådana metoder säkert vara behjälpliga. I en nödsituation kan det vara okej. Men någon hållbar lösning är jag osäker på om det är.

Hos ett flyktdjur inpräglas alla omtumlande händelser ganska hårt och får har i likhet med hästar ypperligt minne. I klartext så riskerar du alltså att göra bort dig för en bra tid framöver om du fladdrar för häftigt med armar, lövruska eller stämband.

Åter till problemdjuret i fråga:

Det verkar som om det förekommer problembaggar som i betäckningstider stångar hejvilt omkring sig. Man kan förklara det genom att som vissa av er härleda beteendet till instinkter. Men än sedan då?

Alla djurarter har väl sitt ursprung och sina instinkter och medfödda beteenden. Det finns folk som kan träna ystra hingstar att uppföra sig när man leder dem förbi brunstiga ston, andra tränar jakthundar att inte jaga katter.
Varför skulle det då inte gå att jobba med en bagge om man har rätt inställning? Får är för sjutton tamdjur av rang som varit i människans tjänst i några år nu  :D

Grizzlyn är svår däremot, eftersom dess instinkt är att bita huvudet av folk. Min granne som kommer från Kanada hade en tam sådan i sitt hemland men han säger att han började tveka lite på björnungen han tämjt allteftersom den växte sig större. Det kan man ju förstå.
« Senast ändrad: 29 sep-07 kl 02:55 av spamsy »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #34 skrivet: 29 sep-07 kl 06:55 »
Nej du Trollmor ;D baggen har varken smärta eller är aggressiv bara för han stångas...naturliga djur pratar vi om ;)

Så mina skulle ha varit onaturliga då?   Äsch, vi pratar om variationer, och lynnet är lätt att påverka med avel!  Titta bara på vallhundarna, de har så stark bithämning att många av dem inte skulle överleva på egen hand.

Smärta är en av flera tänkbara orsaker till det här beteendet.

Spasmy:  Att härma modern är helt visst både trevligare och effektivare.  Problemet med det här baggaset är att han redan är vuxen och att beteendet är ordentligt etablerat.

Mina funderingar om hur man blir chef över en bagge grundar sig mera på många timmars tittande på mina bockar än på TV-sporten.  Baggar och bockar slåss på rätt olika sätt, men principen verkar vara densamma:  Man testar varandras styrka, utan avsikt att skada varandra.  Men att hålla på och bråka dagligen som baggen i tråden (vad heter eländet, förresten?) är inte funktionellt.  Så något är fel här.  Baggen tycker antagligen att det är Kristallerys fel, eftersom hon kommer tillbaka ideligen och gör intrång på hans revir.  Att alternativet är att svälten tar både honom och alla hans tackor ska man inte begära att han begriper.  Och jag tycker att felet är att ägaren inte tar sitt ansvar gentemot såväl anställda som medmänniskor.  Och kommande lamm, som kanske ärver tendensen.

Och får är nog lite mera domesticerade än björnar, jo.  Undras, vad som kan sägas om oss människor i det avseedet. :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

spamsy

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #35 skrivet: 29 sep-07 kl 08:15 »
Trollmor!

Kul att du också tycker att det är effektivare att härma modern  :)
Att det inte skulle vara effektivt på vuxna baggar kan jag inte se.

Vet inte om jag exakt försöker härma modern egentligen, det var ett stilistiskt grepp jag drog till med  ;)
Jag försöker väl mest bete mig som det jag är, en människa.
Men jag är överdrivet daddig mot alla mina djur för att jag tycker om dem. En bonus är att de inte uppfattar mig som rovdjur.

Baggen jag pussar här på bilden fick jag som halvt vuxen bagge, inte som lamm. Han hade rymt ifrån slakten så han var minst sagt skeptisk till människor. (Dock var han mer rädd än arg som baggen i det här fallet.)
Lärde känna honom genom att göra mig så liten som möjligt.
Sitta på huk för att inte skrämmas som man gör med andra smådjur.
Hur många dominerar sina kaniner, jag bara frågar?

Trollmor, du skriver om dina observationer av baggar i hagen men du skriver precis som alla andra här bara om slagsmål etc.
Jag skrev långt och barnsligt här ovan om urin för att poängtera att våra observationer av the wildlife måste bli noggrannare än så.
Slagsmålet är bara en del av bagglivet. De har en värld av dofter och instinkter som vi tvåbenta är portade ifrån.
Sedan kan baggar gosa med varandra kind emot kind när de tröttnar på att stånga.
Testa det, det gjorde jag med mina baggar, gick in i hagen och gosade med gossarna om de stångade varandra. Inga bråk så länge jag var på gården.

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #36 skrivet: 29 sep-07 kl 11:14 »

kristallery!
Hur har det gått?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #37 skrivet: 29 sep-07 kl 14:14 »

Kristallery:
Det är nog flera än Kajan som undrar hur det går?  Du ligger väl inte på sjukhus?

Spasmy:
Jodå, att gosa med dem är även enligt min erfarenhet det effektivaste.  Om får och människa ömsesidigt tycker om varandra, så kommunicerar vi (egentligen är det fantastiskt att det går, tvärs över en artgräns!) och då förebyggs många problem.  Vad jag frågar mig är vad Problembaggen (något namn ska han ha!) har varit med om tidigare i livet.  Kanske har han lyckats knuffa omkull folk, och det tyckte han antagligen var jättekul.  Eller kanske han är ”dresserad” som en bock jag var dum nog att köpa:  Ägaren skulle visa mig bocken.  Han stod tjudrad, och hon tog med sig en lövruska.  När han körde hornet i hennes jumske, släppte hon ruskan.  Tydligen skedde det dagligen.  Vad lärde han sig på det?  

Att även jag skriver mest om slagsmål här beror på ämnet.  Att doftstämpla djuren (=klappa dem!) är helt visst en förträfflig förebyggande metod.  Kristallery har ett akut problem, som eventuellt för henne till akuten.   :P :o

Mina observationer gällde mest bockar, eftersom jag hade får i bara femton år.  Många gånger gick jag emellan två bockar som brottades.  De undvek mig och brakade ihop med varandra så att det ekade i landskapet.  Naturligt?  Ja, jag tror det.  Mina baggar var sällan så jämspelta att de hade några uppgörelser.  Därför vet jag inte vad som skulle hända om någon gick emellan två baggar som slåss, men jag inbillar mig att de kan ha svårt att stanna eller väja, eftersom deras metod är att backa ganska långt, och därefter helt enkelt springa i full fart tills kollision inträffar.  Det är större krafter än ett människoskelett klarar.  Det lär ju faktiskt förekomma att den ene bryter nacken.

(Bilden till vänster är fin, men nog kunde Du lägga ut den till oss i större format?  De där signaturbilderna gör sig inte ALLS i mitt skrivbords-bildspel!  Blir alldeles för pixlade.)

Ja, det är riktigt att människan i stort sett saknar luktsinne.  Och visst är människan Jordens genom årmiljonerna farligaste rovdjur, men det behöver vi väl inte berätta för våra får?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

birgit

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #38 skrivet: 01 okt-07 kl 08:11 »
Det här med stångande baggar är knepigt. Dels ur säkerhetssynpunkt, men också varför de börjar stångas.
Vissa baggar stångas aldrig, även om de blir 10 år, medan andra börjar redan vid 6 mån. Har själv inte kunnat se något samband.
Har aldrig haft problem med ungbaggar t.ex. Men för nåt år sedan skickade jag en box med såna till slakt. De var ca: 1 år då. Vi hade vid tillfället tre såna boxar med ca: 10 djur i var + en baggrupp med äldre avelsbaggar från 1 till 4 år.
I nämnda box var det förenat med livsfara att gå in utan försvarsredskap. Vad jag tror är att en eller två av baggarna var väldigt stångiga och fick igång alla andra i boxen. I de övriga boxarna hade vi super tama o snälla baggar. Alla var ju en blandning av våra avelsbaggar och inte sorterade efter en viss bagge. Däremot tror jag inte att det går att få bort ett sånt beteende. Har det kickat in så blir det.
Fast dominans övningar är inte alls fel. Det är något jag lärt mig när jag börjat med boskapsvaktande hundar. Eftersom de ska vara under fåren i rang och fåren ska vara under dig i rang, funkar det inte med en bagge som anfaller. För det äventyrar ju ordningen och kan få hunden att försöka klättra med. Så ryggläge funkar på får också. Fast bara i början, innan dominans beteendet är etablerst.
Dessutom ska barn kunna hantera fåren. Med förstånd naturligtvis. Det ska inte vara en lekplats. Men i alla äldre kulturer, även här för hundra år sedan och mer, användes ju barnen som vallare av boskap. Hur funkade det med en stngandes bagge? Dessutom om man forskar lite mer finner man att det är först i modern tid som baggarna har börjat behållas i fler år. De använde årslammen till avel, sedan åt de upp dom. Med vissa undantag naturligtvis.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #39 skrivet: 01 okt-07 kl 08:30 »
Hur många dominerar sina kaniner, jag bara frågar?

En kanin som betedde sig som baggen i den här tråden skulle hamna i grytan. Hans mer hanterlige bror skulle ha chans att avlas vidare på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser