Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp vad göra med ilsk bagge?  (läst 25876 gånger)

kristallery

  • Inlägg: 10
  • Djurälskande:)
Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« skrivet: 24 sep-07 kl 19:58 »
Behöver hjälp av er vana fårvänner:)

Har börjat jobba på en gård, och på denna gård har vi en bagge som inte är så lite ilsk...Han stångar det mesta han kommer över, jag frågade då varför har vi en sån ilsk dominant bagge här där det finns så många barn. Då fick jag till svar att han ger fina lamm, och jag tänkte då nja dom kanske blir fina men inte om dom ärver hans temparament.
Så till saken; Väldigt många är rädda för denna bagge precis som jag. Jag har oxå fått reda på att det är ett helt gäng han stångat så dom fått uppsöka akuten bl. a en liten pojke som fick 2??!! brutna revben??..
Hur ska man göra? Jag ska alltså gå in i hagen och ge dom hö och än har jag inte kommit på hur jag ska klara detta... om han stångar och man ramlar omkull fortsätter han bara och det kan alltså mao bli dödlig utgång...
Vad gör man och hur hanterar man honom??
Väldigt tacksam för svar

Pigg & Glad tjej som älskar djur, har börjat jobba ideelt och behöver svar på en del frågor. Samtidigt är det väldigt intressant att läsa i diskussionsforumet.

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-07 kl 20:02 »
skaffa en bra vallhund. jag har haft en bagge som kunde stånga rätt så bra men han vågade aldrig så länge hunden var med
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 20:05 »
Ingen bagge är så bra att man ska ha en sån elak bagge kvar.
Och nästa bagge kan ju ge ÄNNU BÄTTRE lamm  :D

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #3 skrivet: 24 sep-07 kl 20:11 »

Håller med Rosa. Går det inte att prata med bossen och be henne/honom göra sig av med baggen? Det där funkar inte!   >:(

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #4 skrivet: 24 sep-07 kl 20:12 »
Säg till chefen att han kan fodra den baggen själv!

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #5 skrivet: 24 sep-07 kl 21:22 »
Den där baggen bör slaktas så fort som möjligt, om han är i kontakt med barn.

Själv kan du försöka hålla undan honom med et björkris eller liknande, som du ger honom ett rapp på nosen med. Det måste inte vara så värst hårt - han tycker väldigt illa om det ändå, och uppfattar det inte som en utmaning på samma sätt som om du försöker putta bort honom.
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 21:24 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

kristallery

  • Inlägg: 10
  • Djurälskande:)
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #6 skrivet: 24 sep-07 kl 22:02 »
Tack för svaren:)

Nja hund kan vi inte skaffa för den kan inte bo på gården.
Håller fullkomligt med när ni säger att en sån ska man ju slakta... Till saken hör även att det hänt att han kommit lös några gånger, och då gäller det att springa... Han är totalt livsfarlig och jag är livrädd för honom... Chefen kan inte alltid gå dit för hon är inte där jämt, suck...

Ska prova lövruskan det lät bra... är bara livrädd för att han stångar mig till marken iaf... kan man inte sätta på någon slags grimma eller helt enkelt binda fast honom i staketet i hornen eller??

Pigg & Glad tjej som älskar djur, har börjat jobba ideelt och behöver svar på en del frågor. Samtidigt är det väldigt intressant att läsa i diskussionsforumet.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #7 skrivet: 24 sep-07 kl 23:29 »
Hej
Som med andra djur gäller det at du inte är rädd och inte ger honom succes med sina anfall. - Jag vet att det kanske är lätt sagt.

Försök att stå stilla, lär dig att läsa honom och låt honom mötas med lövruskan när han attackerar. Den förstår han sig inte på, om han är som andra baggar. Plötsligt kan du uppleva, att det faktisk är du som kontrollerar honom. - fast bara så länge du har koll på honom, du skal inte räkna med att han lär sig respekt av någon längre varighet.
Livrädd skal du inte vara, han är inte livsfarlig för dig som är vuxen
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 23:36 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #8 skrivet: 25 sep-07 kl 07:57 »
En lövruska är bra,du behöver bara ruska med den framför nosen på honom när du går.Det verkar som de inte kan fokusera,och därmed anfalla.Begär att få slippa "umgås"med fanskapet.

kristallery

  • Inlägg: 10
  • Djurälskande:)
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #9 skrivet: 25 sep-07 kl 08:04 »
Okey... Men i o m att han redan stångat så många människor så har han ett sånt övertag.. och han är stor... Men jag tror det är bara att ställa sig framför honom och inte väja... Med en stoor lövruska :o

Vilket bra råd, men jag tycker det är lite otäckt för det verkar som han stångar även när man råkar vända ryggen till.. Och jag måste sitta på huk vid deras vattenskål oxå och rengöra den då är man redan i ganska stort underläge om han kommer farande... men jag ska prova lövruskan.. Hör av mig och berättar hur det gått..Imorgon ska jag dig igen..
Pigg & Glad tjej som älskar djur, har börjat jobba ideelt och behöver svar på en del frågor. Samtidigt är det väldigt intressant att läsa i diskussionsforumet.

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #10 skrivet: 25 sep-07 kl 08:26 »
kan man inte sätta på någon slags grimma eller helt enkelt binda fast honom i staketet i hornen eller??

Testa med lövruskan först, men om du fortfarande känner dig osäker tycker jag att du ska binda honom. Vi hade en ilsk gutebagge en gång, han höll sig helt lugn så länge man höll i hornen. Men "din" bagge kräver nog ett bra rep runt hornen som binds fast ordentligt. Så tycker jag inte du ska acceptera din (eller någon annans) situation. Snacka med facket!   :D  
   Prata med bossen, jag hoppas hon lyssnar! Lycka till imorgon!
« Senast ändrad: 25 sep-07 kl 08:45 av kajan »

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #11 skrivet: 25 sep-07 kl 08:55 »
skicka honom till slakt, han är en stor fara för allmanheten. tänk på stackars barnen, inte ska dem gå med björkris hela dagarna ifall att baggen är på rymmen
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #12 skrivet: 25 sep-07 kl 09:15 »
Jag måste bara berätta om min första bagge som blev göör-ilsken.
Inte hjälpte det med någon lövruska heller och inte heller med pinnen.
Första gångerna blev han fundersam och försökte följa med pinnen/ruskan med blickan, tröttnade och gick därifrån. Sen kom han underfund med att det spelade ingen om hur mycket det viftade framför honom, JAG stod ju kvar på samma plats ändå  :-\ så det var bara att safta på och stånga till  :P aj.

Till slut flyttade baggen till grannen bara för att han inte skulle komma ut och stånga barnen.

Den baggen var så ilsken och frustrerad så han t o m stångade på hö´t innan han fattade att det liksom var meningen att han skulle tugga på det.

Jag måste säga att jag är tveksam till om du egentligen måste gå in till en bagge som är så här ilsken och som redan skadat andra ? Det måste ju finnas säkerhetsregler även för lantbrukare.

Baggen känner dessutom att du är rädd och då blir det knappast bättre.

Men mat måste dom ju ändå ha. Halsband och sätta fast baggen med är ju bökigare då du måste ta tag i honom varje gång och det lär han sig snart. Men några grindar eller nått så du kan lägga upp kraftfodret innan du öppnar åt fåren. Har han bara mat brukar dom vara mer intresserad av att äta.

Min största bagge blir "rädd" om jag skriker i högt NEJ så fort jag märker att han får stånga i blicken och så ger jag honom onda ögat  ;D än har jag både gått in och ut utan att han stångat mig.

Var försiktig !!

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

annan

  • Inlägg: 918
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #13 skrivet: 25 sep-07 kl 14:26 »
ryggytterfile till söndagsmiddag!

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Ull

  • Inlägg: 59
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #14 skrivet: 25 sep-07 kl 16:42 »
Varför är han ilsken?

Är det för mycket folk som springer i hans hage? Blir han stressad av att folk är rädda? Har han ont?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #15 skrivet: 25 sep-07 kl 16:49 »
Skulle tro att han försvarar sitt revir och sina damer. Han ser nog alla inkräktare som en rival!

Jag fick rekommendationen av en mycket bra djurmänniska en gång att man ska lägga baggen på rygg om han gör utfall eller tänker stångas. (Om man hinner ;-) ) Släng omkull honom och låt honom ligga där ett tag och låt honom känna sig hjälplös. Det hela blir alltså en dominansövning...

Jag har prövat detta på ungbaggar som visar att "snart stångas jag". Det brukar sitta i ett tag, en vecka eller så. Problemet är att få ikull dem snabbt!!!

Frysboxen är det bästa botemedlet!

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #16 skrivet: 25 sep-07 kl 17:04 »
Jag tycker nog.Slå ihjäl honom.  Skall man gå in på psykiska orsaker....hmmm.jag säger bara ,om du kan,föreslå slakt.Det här gäller din situation,tänk på det.

ewaldz

  • Inlägg: 41
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #17 skrivet: 25 sep-07 kl 17:34 »
vifta med handen framför ögonen på han då blir han förrbirrad o kan inte mäta avståndet o kan inte stånga. det gör vi med då vår bagge inte e liten precis ;D haha.

spamsy

  • Gäst
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #18 skrivet: 26 sep-07 kl 01:07 »
Hmm...

Varför ens diskutera avlivning av ett djur om dess ägare vill ha kvar det?

Barn ska sitta hårt fastspända i bärselar -inte springa omkring i bagg, hingst eller tjurhagar!
Var håller deras föräldrar hus? Inne i stugan och chattar på msn-dejting? ;)

Mina djur är jätterara, men inte tillåter jag snorungar rännandes i deras hagar.

Skämt åsido, vad som dock ligger på Ägarens ansvar är att baggen håller sig i hagen och inte rymmer och stångar.
Varför inte bygga en stadig hage av trästaket åt honom?
Den kan han inte ta sig ur.

Det är inte särskilt tidskrävande att bygga åt ett enda djur. Om han sedan kan gå avskild från de andra fåren så kanske han blir lugnare, glömmer bort att vakta flocken och lär sig att ty sig mer till människor.

Är han ensam så får du också möjlighet att ge honom det foder han äter, alternativt morötter om han gillar det, ur handen.
Om du testar det i några dagar så kommer han snart att förknippa dig med mat. Du kan stå utanför stängslet och mata honom.

Prata alltid snällt med en bagge. Får är inga fårskallar, de kan precis som andra djur urskilja nyanser i våra röster och de fattar snabbt vem som är vänligt inställd eller ej. Det här med att dominera känns ganska galet dammigt.
Är han ledare för flocken så kommer den "inkräktare" som utmanar honom mest åka på mest motstånd, medan den som visar att den är harmlös välkomnas i flocken.

Får är bland de mest lättlärda djur jag träffat, de lär sig vid tidig ålder begrepp och ord som "höger" "vänster" "vacker tass" eller vad man nu säger till dem. De är väldigt lika hundar på det viset, fast de lär sig mkt snabbare!
Så ropa snällt baggens namn varje gång du kommer med maten.

När han ätit ur din hand ett tag så kan du försöka klia honom i öronen eller under hakan.

Om han böjer ned huvudet, ger dig en skum blick och rullar med ögonen, så lyfter du bara upp huvudet försiktigt genom att hålla under hakan -då glömmer han bort att han vill stångas.

Nästa steg är att vänja honom att gå i grimma. Om han kan hanteras så av de som känner honom kan han lätt flyttas utan risk för att han smiter.

Till sist, stå på dig och kräv att få mata honom på annat vis än att gå in i hagen. Eller säg ifrån dig uppgiften om du inte känner att du vill jobba med just det djuret. Ägaren kan som andra redan skrivit försöka tämja honom själv först, eller anlita någon som är van vid hornförsedda projektiler.

Om han lär sig att lita på människor så kommer det nog i första hand bli de som håller på med honom, det tar mkt längre tid att vänja ett "ilsket" eller "skyggt" djur vid främmande människor som inte vet hur de ska agera. Så tills vidare: Ordentligt staket, med varningsskylt!

Lycka till!!!  :)
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 01:12 av spamsy »

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
Re:Hjälp vad göra med ilsk bagge?
« Svar #19 skrivet: 26 sep-07 kl 09:23 »
Nja spamsy menar du att om man varit snäll mot honom så som du skriver så skulle han inte stångas/börjat stånga ??Vi ha en bagge som är född här & alla har alltid varit snälla mot honom ,godsaker,kel & mys .Han älskar att bli kliad under hakan & över ryggen min dragkedja i jackan står han & drar up & ner han tycker det är kul !Han svarar när jag kallar på honom el. visslar på det sätt jag bara har till honom & töserna.
Men likförb.... så kan han komma som ett lokomotiv över ängen när man går in till honom & det är inte för att kela som han kommer !
Min man gjorde så som vallhunden beskrev i sommras på honom & det fungerar super ,det har räckt att lägga honom 1g .Själv kan jag inte få omkull honom så jag gör som Bondmoran & för mej fungerar det .
Såå oavsett hur snäll man är mot sin bagge så kan han stångas ändå ,så är det här ivf.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser