Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Änder / Ankor rymmer dom?  (läst 5219 gånger)

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Änder / Ankor rymmer dom?
« skrivet: 24 jun-07 kl 16:37 »
Ja, jag vet inte riktigt skillnaden...

Iaf: Om man nu skaffar sig ett sådant gäng (mördarsnigelätare), kommer dom att hålla sig hemma då? Räcker staket och fårastängsel? Ska jag vingklippa dom?

carmencha

  • Gäst
SV: Änder / Ankor rymmer dom?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 02:10 »
Hej!

Jag har ett par myskankor och mina fungerar såhär:

Hanen flyger ibland och sätter sig på ett staket längre bort, men för det mesta går han med gässen. Honan håller sig alltid nära ladugården. Ingen av dem har någonsin rymt eller varit utom synhåll. Båda möter mig gärna då jag är på väg för att mata djuren.

Mvh Carmen

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Änder / Ankor rymmer dom?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-07 kl 06:48 »
jag har vingklippt mina, den ena hade jag missat ovch hon flög omkring lite, inte låmngt men vi fick hämta henne hos grannen ena gången för att hon stod på deras gård och såg förvirrad ut.....
vi har dubbla fårstängsel (trådar inte i metall)mot den andra grannen som har mkt grönsaker... men de kommer de igenom, bara de hittat ett hål att stoppa in huvudet så är det bara att "pressa"
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Änder / Ankor rymmer dom?
« Svar #3 skrivet: 25 jun-07 kl 08:45 »
Hmmm. Jag har ju en trevlig granne åt ena hållet (lite alternativa månskensbönder). Skulle vara hemskt om fåglarna bestämde sig för att glufsa i sig deras odlingar. Fast å andra sidan gör sniglarna ett ganska bra jobb just nu...

Antar att jag får prata lite med dom och se vad dom säger om det hela... Jag verkar ju inte kunna garantera smitning.

carmencha

  • Gäst
SV: Änder / Ankor rymmer dom?
« Svar #4 skrivet: 25 jun-07 kl 08:55 »

Hej igen.

Du kan ju att vingklippa om du vill!

Jag har sett en hane som var så dåligt vingklippt att den fick men... >:( Man ska ju veta vad man gör...

mvh Carmen

Paulina

  • Inlägg: 152
SV: Änder / Ankor rymmer dom?
« Svar #5 skrivet: 25 jun-07 kl 12:23 »
Alla mina ankor stannar i trädgården utan staket. Ibland tar sig mysken en flygtur men aldrig utanför trädgården.
Skillnad på ankor och änder är väl att anden är mindre tex. smaragdand eller har det med att göra om dom är vilda från början?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser