Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla om kakel med linoljefärg  (läst 2813 gånger)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
Måla om kakel med linoljefärg
« skrivet: 28 jul-18 kl 15:25 »
För att trivas lite bättre i köket funderar jag på att måla om vårt bruna mönstrade 70-talskakel. Planen är att bygga om köket  i framtiden, så resultatet måste inte bli perfekt och det mesta blir nog bättre än vad det är nu. Jag var tidigare inne på att måla med äggoljetempera, men nu funderar jag på att testa med linoljefärg som vi ändå har hemma. Handelns rekommenderade kakelfärg vill jag inte befatta mig med.

Någon som provat?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Måla om kakel med linoljefärg
« Svar #1 skrivet: 28 jul-18 kl 16:20 »
Jag har inte testat då jag misstänker att det inte kommer sitta speciellt bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla om kakel med linoljefärg
« Svar #2 skrivet: 28 jul-18 kl 18:00 »
man målar  på glas med linoljefärg så det funkar sådär. när det väl torkat helt igenom bör det tåla en del slitage. Har dock aldrig provat själv just på kakel utan kört med alkydbaserad häftgrund som fortfarande finns i handeln. alkydolja är  idag bättre ur miljösynpunkt då lösningsmedlen i stort är borta ur den färgtypen.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Måla om kakel med linoljefärg
« Svar #3 skrivet: 28 jul-18 kl 21:11 »
Tack för svar!

Kanske är det en dålig idé med linoljefärg... Är lockad av att måla med det eftersom jag har ett bra tillfälle nu. Övriga familjen åker bort en vecka nu och färgen finns redan hemma. Kommer färgen att bli skrapkänslig eller handlar det mer om att den kommer fästa ojämnt?

Modern Alkydfärg kanske inte är så giftig att måla med, men den verkar ohälsosam att ha i sitt hus. Kanske framförallt i köket. 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla om kakel med linoljefärg
« Svar #4 skrivet: 29 jul-18 kl 09:59 »
Ett problem med linoljefärgen är att den torkar långsamt när luftfuktigheten är hög (som man kan vänta sig att den blir nu den närmaste veckan när vädret börjar bli fuktigare i stora delar av Sverige). Så även om den blir klibbtorr inom rimlig tid så kommer den att vara mjuk och känslig länge, kanske hela hösten.
Ett annat problem är att så länge den inte är helt genomhärdad så har den en förmåga att förena sig med eventuellt flott, matos mm som finns i luften.

Om du inte vill se 70-talskaklet och vill ha en tillfällig lösning, så kanske det vore minst lika bra att sätta upp någon slags billig laminatskiva (Perstorpsplatta) framför.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Måla om kakel med linoljefärg
« Svar #5 skrivet: 29 jul-18 kl 11:01 »
Tack för svar! Nu skrotar jag planerna att måla om.

Stänkpanel blir mycket bättre!  :)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla om kakel med linoljefärg
« Svar #6 skrivet: 29 jul-18 kl 14:57 »
Tack för svar!

Kanske är det en dålig idé med linoljefärg... Är lockad av att måla med det eftersom jag har ett bra tillfälle nu. Övriga familjen åker bort en vecka nu och färgen finns redan hemma. Kommer färgen att bli skrapkänslig eller handlar det mer om att den kommer fästa ojämnt?

Modern Alkydfärg kanske inte är så giftig att måla med, men den verkar ohälsosam att ha i sitt hus. Kanske framförallt i köket.
Det är betydligt mer hälsovådligt att ha moderna plastfärger på väggarna än alkydoljefärg på småytor. trots miljömärkning av vattenbaserade färger innehåller de mängder med kemikalier. det som mäts är att vissa av dessa kemikalier skall hålla sig under ett visst gränsvärde men totalen vet ingen något om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser