Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Totalt eldningsförbud  (läst 2541 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Totalt eldningsförbud
« skrivet: 25 jul-18 kl 18:35 »
Jag vill påminna alla biodlare som använder rökpust om den extrema brandfaran i nästan hela landet. En enda gnista ute i skog och mark nu kan få enorma konsekvenser... En brandsläckare intill rökpusten skulle inte alls räcka om det vill sig illa, så använd förnuftet ute bland bigårdarna, och njut  ;) av värmen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #1 skrivet: 25 jul-18 kl 18:38 »
Jag kan intyga det, det gäller HELA landet såvitt jag vet, här brinner det på många ställen, en skogsbrand är inte alls roligt när det händer på riktigt, man inser snabbt att en brandslang  inte gör mycket mot själva elden...

Man bör inte elda inomhus i kaminer och liknande nu heller av samma orsak, inte ens tända myggspiraler, det är inte ett skämt längre.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #2 skrivet: 25 jul-18 kl 18:44 »
Såg att några grillade mitt ute på sjön i en båt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #3 skrivet: 25 jul-18 kl 18:52 »
Såg att några grillade mitt ute på sjön i en båt.

Ja, ligger man en bit ut så är det ju riskfritt. Om nu inte båten fattar eld och driver iland ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #4 skrivet: 25 jul-18 kl 19:21 »
Turat jag har bättre koll på blomsprutan än rökpusten då.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Juniperus

  • Gäst
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #5 skrivet: 25 jul-18 kl 22:13 »
Jag kan intyga det, det gäller HELA landet såvitt jag vet, här brinner det på många ställen, en skogsbrand är inte alls roligt när det händer på riktigt, man inser snabbt att en brandslang  inte gör mycket mot själva elden...

Man bör inte elda inomhus i kaminer och liknande nu heller av samma orsak, inte ens tända myggspiraler, det är inte ett skämt längre.

Här har det regnat fyra dagar i sträck så inte riktigt hela landet.
« Senast ändrad: 25 jul-18 kl 23:20 av Kulkuri »

Lingonberry

  • Gäst
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #6 skrivet: 25 jul-18 kl 22:24 »
Ja, ligger man en bit ut så är det ju riskfritt. Om nu inte båten fattar eld och driver iland ;D

Tyvärr är inte heller det riskfritt. Däremot på en kal kobbe mitt i havet.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #7 skrivet: 25 jul-18 kl 23:19 »
Varför använda rök? Blomspruta med bara vatten eller vatten med ett gäng hela nejlikor i botten fungerar lika bra.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #8 skrivet: 26 jul-18 kl 10:25 »
Varför använda rök?

Det har jag också undrat i många år... Vatten är bra att ge bina, det släpar de ju ändå hem, och kan samlarbina ägna sig åt att flyga hem pollen och nektar istället är det bra.

Svaret torde vara att det finns biodlare som envisas med att hålla sig med aggresiva och/eller väldigt rörliga bin i sin biodling. Med sådana bin kan rök vara det enda som lugnar ner dem.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lingonberry

  • Gäst
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #9 skrivet: 26 jul-18 kl 10:51 »
Det har jag också undrat i många år... Vatten är bra att ge bina, det släpar de ju ändå hem, och kan samlarbina ägna sig åt att flyga hem pollen och nektar istället är det bra.

Svaret torde vara att det finns biodlare som envisas med att hålla sig med aggresiva och/eller väldigt rörliga bin i sin biodling. Med sådana bin kan rök vara det enda som lugnar ner dem.

Då borde ju en skogsbrand vara något bra kan man ju tycka.... ;)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #10 skrivet: 26 jul-18 kl 12:01 »
Då borde ju en skogsbrand vara något bra kan man ju tycka.... ;)

Det tar ett par-tre år, sedan kommer biodlare där bränderna ägt rum att få rekordskördar av honung. Orsaken heter vildhallon. Själv har jag bigårdar nära de värst drabbade områdena för orkanen Gudrun. Åren efter orkanen gav de ovanligt stora områdena med vildhallon så mycket att man nästan fick lust att koppla honungsslungan till avloppet.....  8) Effekten varar i två-tre år, sedan tar "Sveriges ogräs" björken över och kväver hallonriset.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #11 skrivet: 26 jul-18 kl 13:10 »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #12 skrivet: 26 jul-18 kl 13:54 »
Och rallarrosor inte att förglömma  :D
http://www.wermdobiodlare.se/wp-content/uploads/2015/11/Biblomster.pdf


Försökte räkna humlorna som är på mina rallarrosor och kom fram till ca 100-200 st på en kvadratmeter och det är massor av rallarros.

Hade besök av en Alternativare och han verkade lite förvånad av mängden humlor.
Han sa även att det vore ett bra ställe för biodling.

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Totalt eldningsförbud
« Svar #13 skrivet: 27 jul-18 kl 12:24 »
Bevisligen förstår inte zigenarna från Rumänien detta då de eldar helt fritt på Öland.   >:D




Större bild: https://s6.postimg.cc/8r58f88oh/eldning.png

OBS! bilden är redigerad av mig då jag klippt bort Ölandsbladets annonser.   ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 1 användare
Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser