Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga vattentank av jordkällare  (läst 1426 gånger)

friden

  • Inlägg: 4
  • sysslar med odling och höns
    • Södermanland
Bygga vattentank av jordkällare
« skrivet: 24 jul-18 kl 12:49 »
Hej jag har en hel gjuten jordkällare i betong på tomten ca 15m2. Den fungerar inte som jordkällare då även golvet är betong och det bildas fukt som inte kan försvinna. Då jag odlar mycket och det fins behov av stora vatten reservoarer tänkte jag att ag kunde gjuta för dörren och använda utrymmet till tank. Behöver man behandla betongen så den inte läcker eller är källaren vattentät om man tätar alla hål dvs?


Postat med Alternativ.nu´s app

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Bygga vattentank av jordkällare
« Svar #1 skrivet: 24 jul-18 kl 16:56 »
Om du inte kan få bukt med fukten vi ventilation (naturlig eller tvingas via fläkt) så är nog vattentankar att föredra.
Man brukar behöva speciell betong (addetiv) vid gjutningen för att få det fattentätt.
Alternativt kan man testa med rollat tätskikt, om det står emot därifrån fukten kommer.

Annars pool-liner.

/Rikard

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygga vattentank av jordkällare
« Svar #2 skrivet: 24 jul-18 kl 17:33 »
Fäster man pool-linern i betongen? Tänkte att det blir bekymmer med tätskikt om betongen tar fukt från marken.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Bygga vattentank av jordkällare
« Svar #3 skrivet: 24 jul-18 kl 21:50 »
Fäster man pool-linern i betongen? Tänkte att det blir bekymmer med tätskikt om betongen tar fukt från marken.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



Ja, det blir lite som en blåsa eller ballong innuti betonghuset.
Men det beror som jag skrev även på var fukten kommer ifrån, tränger det in från utsidan, så är vattentankar eller vattenblåsor nog enda alternativet.

Inträngande fukt är nog det största problemet med betongkonstruktioner (tänk oisolerad platta på mark, odränerade eller dåligt dränerade stödmurar mot jordmassor) vittrar sönder över tid.
Torr betong är hårt, blöt betong är "mjuk" i jämförelse.

/Rikard

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bygga vattentank av jordkällare
« Svar #4 skrivet: 24 jul-18 kl 22:19 »
Om källaren är för fuktig för att användas som matkällare så ska man nog inte skylla bara på att den är gjuten av betong, utan det har nog snarare att göra med antingen obefintlig ventilation, att grundvattnet ligger högt, eller att det tränger in regnvatten uppifrån (det senare borde inte ha kunnat blöta ner källaren denna sommar, i och för sig).
Förmodligen behövs det ingen större arbetsinsats för att göra den fullt användbar som källare. Det kan t ex röra sig om att ordna dränering runt den eller gräva fram betongvalvet och vidta åtgärder för att göra det lite tätare utifrån. Ventilation bör ju finnas genom galler (helst reglerbara) i dörren och en ventilationsskorsten mitt uppe på källaren.

Och jag håller med om att det knappast är troligt att man kan få den tillräckligt tät för att fungera som vattencistern. Det är helt andra sorters betong och mycket noggrannare arbetsmetoder som gäller då man ska göra vattentäta betongkonstruktioner (dammar, vattenkraftverk, vissa delar av broar mm), än vad en vanlig husbyggare klarar av.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser