Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgval murstock?  (läst 1336 gånger)

hirdman.kunstlicher

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Färgval murstock?
« skrivet: 17 jul-18 kl 12:45 »
Hej,
Vi har en murstock, som ej används som skorsten. Den är tyvärr målad med vit plastfärg. Ett alternativ är att slipa eller blästra bort färgen och måla med färg som andas, stort jobb!. Eftersom vi inte använder skorstenen kan ett alternativ vara att måla med med matt linoljefärg?

Mvh
Annika Künstlicher

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Färgval murstock?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-18 kl 13:46 »
Är det inomhus eller utomhus murstocken är vitmålad? Och om inomhus, är det i boningsrum eller ouppvärmt utrymme?

Om man väl får bort resterna av "plastfärg" (jag antar att det rör sig om latex eller akryl), så skulle det kunna vara lämpligt att antingen vitkalka putsen eller måla med silikatfärg.
Tänk på att murbruk, och i synnerhet kalkbruk kan vara alkaliskt vilket bryter ner oljefärger snabbt (precis på samma sätt som lut och andra färgborttagningsmedel).

hirdman.kunstlicher

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Färgval murstock?
« Svar #2 skrivet: 18 jul-18 kl 12:56 »
Hej,
Tack för svar. Murstocken är inomhus i vinterisolerat rum. Ja om jag lyckas få bort plastfärgen hade jag tänkt att vitkalka stocken . Men eftersom inte musrstocken används var min fråga om jag vill komma förbi det tröstlös arbetet att vlästra bort plastfärgen om ett alternativ kunde vara att måla över plastfärgen med matt vit linoljefärg?.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser