Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt problem släpkärran  (läst 2712 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Nytt problem släpkärran
« skrivet: 17 jul-18 kl 11:52 »
Bilen går jag blev glad tog kärran och skulle hämta fodersäd är svårt med foder nu lastade för mycket på kärran  fjädringen åkte upp så däcket skaver mot ramen.
Fjäsningen är sådan enkel med gummi bussningar i det fyrkantiga axel röret .

Nu till frågan .  Hur löser jag detta  olja och fett i axeln har inte hjälpt under 5 år den har inte fjädrar på många år .
Min plan är att vända upp och ner kapa ett spår med vinkelslip längs axeln ca halvmeter  in vid varje sida och sedan svetsa på en lapp
Eler kan det funka att för söka trycka tillbaks med hjullastarensgaffel när den ligger upp och ner .
Tar gärna emot tips så jag kan få hem den kan jag sedan ha lite lass på den också är det ännu bättre .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Nytt problem släpkärran
« Svar #1 skrivet: 17 jul-18 kl 12:16 »
Borde väl gå med lastaren och trycka tillbaks, men jag har aldrig gjort det.

Titta här så får du lite tips: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=119&t=151341

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nytt problem släpkärran
« Svar #2 skrivet: 17 jul-18 kl 13:42 »
Olja eller fett i en gummifjädrad axel är aldrig någon god idé, gummit i stavarna är inte oljebeständigt utan kommer att förstöras onödigt snabbt på det sättet. De enda släpvagnsaxlar som ska smörjas med fett är de som har ståltorsionsfjädrar och glidlager för länkarmarna, där brukar det finnas en smörjnippel på vardera sidan som det straffar sig att försumma.

När man väl har fått isär en sådan axel så brukar det alltför ofta visa sig att inte bara gummistavarna är dåliga utan att det finns svåra rostskador i inre eller yttre axelrör också. Jag känner till en gammal erfaren släpvagnsreparatör som har slutat åta sig renovering av gummifjädrade axlar eftersom det är så sällan en axel med dåliga gummistavar visar sig användbar när man väl har dragit isär den - det hände alltför ofta att han fick lämna tillbaks axeln i delar och inte kunde ta betalt för nedlagt arbete.

En tumregel är att om axeln är av en billig konstruktion med länkarmar av pressad plåt eller hopsvetsade fyrkantrör, så är det definitivt ingen mening att kosta på den något arbete. Axlar med smidda länkarmar och stötdämpare kan det däremot möjligen finnas chans att det lönar sig att kosta på.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Nytt problem släpkärran
« Svar #3 skrivet: 17 jul-18 kl 18:27 »
Lite beroende på vad det är för vagnstyp (jag har en IM-3000 1000kg), så har jag hittat kompletta axelpaket på nätet för mellan 4-5000kr inkl påskjutsbroms.

Man behöver veta totalvikt, c-c på bulthål i infästningen samt hur den är infäst. Vissa är bultade i chassit, andra har svetsfäste för chassit.

Jag lyckades renovera bromsarna som kärvade på mitt släp, nya klossar, nya vajrar så nu funkar dom.

/Rikard

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nytt problem släpkärran
« Svar #4 skrivet: 17 jul-18 kl 21:04 »
Om man ska byta axel och vill slippa göra regbesiktning av släpvagnen, så underlättar det om den är av samma märke som den gamla axeln.  Det är bra att uppge axelns TSV-nummer när man ska köpa ny.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser