Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya hönsglädje-tråden.  (läst 1433 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Nya hönsglädje-tråden.
« skrivet: 16 jul-18 kl 22:39 »
Det har funnits en sådan tråd förr men den tycks ha försvunnit. Hur som helst, jag är glad att hönsen trivs i sommarhettan! Jag har sju hedemorahöns och en av dom har kycklingar så hon värper inte. Idag fick jag sex ägg och det händer lite då o då nu. De två äldsta är riktiga tanter på 6 respektive 7 år men deras kammar har blivit rödare och på den ena ser den till o med ut att ha växt. Jag sparade de två för att jag tycker det är bra med ett par trygga och erfarna flockledare. Sen är det ett hopp ned till 3 år och övriga är 2 och 1.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nya hönsglädje-tråden.
« Svar #1 skrivet: 17 jul-18 kl 10:23 »
 :D  Jaa!  En glädjetråd i torkan!  :D  Kan och vill du öka vår glädje med några bilder?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Nya hönsglädje-tråden.
« Svar #2 skrivet: 17 jul-18 kl 13:45 »
Hur brukar det vara i Värmen?

Jag är ganska ny med höns min mina har börjat värpa mindre och skalen är sämre nu de senaste 2 veckorna i värmen


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Nya hönsglädje-tråden.
« Svar #3 skrivet: 17 jul-18 kl 18:06 »
Det har funnits en sådan tråd förr men den tycks ha försvunnit. Hur som helst, jag är glad att hönsen trivs i sommarhettan! Jag har sju hedemorahöns och en av dom har kycklingar så hon värper inte. Idag fick jag sex ägg och det händer lite då o då nu. De två äldsta är riktiga tanter på 6 respektive 7 år men deras kammar har blivit rödare och på den ena ser den till o med ut att ha växt. Jag sparade de två för att jag tycker det är bra med ett par trygga och erfarna flockledare. Sen är det ett hopp ned till 3 år och övriga är 2 och 1.
Skönt hönsen trivs trots värmen
Längtar tills jag har egna
Kan 4-5 stycken vara lagom starta med? Vad jag förstått så bör jag välja höns av större ras, om jag vill ha lugnare djur med sällskapspotential?

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Nya hönsglädje-tråden.
« Svar #4 skrivet: 17 jul-18 kl 22:22 »
Skönt hönsen trivs trots värmen
Längtar tills jag har egna
Kan 4-5 stycken vara lagom starta med? Vad jag förstått så bör jag välja höns av större ras, om jag vill ha lugnare djur med sällskapspotential?

Postat med Alternativ.nu´s app


4-5 är absolut en bra start.

om du vill ha djur med sällskapspotential så måste jag rekommendera orpington, trevligaste jag haft hittils. har kycklingar av welsumer nu, sägs att även dom är väldigt sociala, skall bli spännande att se.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Nya hönsglädje-tråden.
« Svar #5 skrivet: 17 jul-18 kl 23:01 »
4-5 är absolut en bra start.

om du vill ha djur med sällskapspotential så måste jag rekommendera orpington, trevligaste jag haft hittils. har kycklingar av welsumer nu, sägs att även dom är väldigt sociala, skall bli spännande att se.
Aha! tack, då ska jag läsa och fundera du får rapportera sen hur det blev med nya kycklingarna

Postat med Alternativ.nu´s app


Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Nya hönsglädje-tråden.
« Svar #6 skrivet: 17 jul-18 kl 23:56 »
:D  Jaa!  En glädjetråd i torkan!  :D  Kan och vill du öka vår glädje med några bilder?

Jag har aldrig lagt in en endaste bild på alternativ bara för att jag aldrig förstått hur man gör. Jag kan hemskt lite om datorer och sånt.

 

Guldvinge

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Nya hönsglädje-tråden.
« Svar #7 skrivet: 18 jul-18 kl 10:47 »
Glad för att:
1. Mina Brahma kycklingar växer så det knakar!  :D
2. För att alla 34 kycklingar (6 st Maraner & 28 st Wyandotte) kläckta i maskin är friska och krya. Snart en vecka gamla.....
3. För att min äldsta Brahma höna la sitt första ägg igår....det gick sönder och hon tyckte det såg gott ut  :'( men ändå glad att hon börjat  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser