Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt ved bör jag beställa? Och lite andra funderingar [emoji848]  (läst 6805 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Du kan sätta en jordfelsbrytare i centralen så får du reda på en del om läckaget i elledningar och apparater. Kan vara irriterande, men kan göra att du slipper brand. Inte 100%-igt, men bra för säkerheten.


Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Du kan sätta en jordfelsbrytare i centralen så får du reda på en del om läckaget i elledningar och apparater. Kan vara irriterande, men kan göra att du slipper brand. Inte 100%-igt, men bra för säkerheten.
Har man så mycket läckage i en elledning att det löser ut en JFB är det riktigt illa. Men oavsett så kräver det ju en jordledare i kabeln, vilket det kanske inte finns om det är gamla grejer

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Vad har du för eldstad? Har du en kökspanna? Står det vatten i systemet nu? Om elen är på så tror jag det mest är målarfärg som behövs för att få ledningarna fina. Ett råd som jag fått var att ordna det trivsamt i en del åt gången. Vist det är dyrt med el men det är svårt att vara utan. 24 eller 12 volts el som du kan producera själv är både osäkert och du måste kunna serva den själv. Det är krångligt och fodrar kunnande. Lägg du in din ved i ditt magasin och lämna dörren öppen så där är ventilerat.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Har man så mycket läckage i en elledning att det löser ut en JFB är det riktigt illa. Men oavsett så kräver det ju en jordledare i kabeln, vilket det kanske inte finns om det är gamla grejer

Visst, men det kan vara många fel. Och det finns risk att någon klåpare varit där innan och gjort specialare.

Förresten så räcker det att det slår över ut till kulon om den inte sitter helt isolerad. Och sätter man dit en jordfelsbrytare så slipper man få mer än 30 mA i sig när man upptäcker sådant på fel sätt. Ont gör det, men man slipper bli bränd.

Gurkmeja

  • Gäst
Har man så mycket läckage i en elledning att det löser ut en JFB är det riktigt illa. Men oavsett så kräver det ju en jordledare i kabeln, vilket det kanske inte finns om det är gamla grejer
Jordfelsbrytare finns bara ute i magasinet för pumpen & bastu. Den elen är nyare, dock ser den mesta kabeldragningen ut som holabandola där ute...

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
Vad har du för eldstad? Har du en kökspanna? Står det vatten i systemet nu? Om elen är på så tror jag det mest är målarfärg som behövs för att få ledningarna fina. Ett råd som jag fått var att ordna det trivsamt i en del åt gången. Vist det är dyrt med el men det är svårt att vara utan. 24 eller 12 volts el som du kan producera själv är både osäkert och du måste kunna serva den själv. Det är krångligt och fodrar kunnande. Lägg du in din ved i ditt magasin och lämna dörren öppen så där är ventilerat.
Jag har vedspis och en kakelugn. Ja, kablarna behöver säkerligen dras om i vilket fall.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
Visst, men det kan vara många fel. Och det finns risk att någon klåpare varit där innan och gjort specialare.

Förresten så räcker det att det slår över ut till kulon om den inte sitter helt isolerad. Och sätter man dit en jordfelsbrytare så slipper man få mer än 30 mA i sig när man upptäcker sådant på fel sätt. Ont gör det, men man slipper bli bränd.
finns kanske risk för specialare..

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Det vattenburna systemet är det inte i drift alls?
kretslopp

 

Gurkmeja

  • Gäst
Det vattenburna systemet är det inte i drift alls?
Vilket vattenburet system?
Jag har bara vatten från brunn/pump draget till bastu & magasin. Dvs inget vatten inne i torpet alltså.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Dom där fula radiatorerna? Är det elelement?
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Dom där fula radiatorerna? Är det elelement?

Om man läser hela stycket där de fula radiatorerna omnämns, så framgår det ganska tydligt mellan raderna att det rör sig om elradiatorer även om det inte uttryckligen står i texten.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Ok det var kanske en dum fråga, men jag ville veta om där fans vattenburet system också.
kretslopp

Gurkmeja

  • Gäst
Ok det var kanske en dum fråga, men jag ville veta om där fans vattenburet system också.
Jag kanske var otydlig, men det var bara elradiatorer. Har inget vatten indraget.

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
Annars hade ju en vedpanna varit finemang
Jag har iaf beställt ved nu,
känns bra

Postat med Alternativ.nu´s app


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
 Mycket går ju att lagra i jordkällare om du har någon ?

Gurkmeja

  • Gäst
Mycket går ju att lagra i jordkällare om du har någon ?
Det finns en, men den behöver bland annat saneras från skräp....

Postat med Alternativ.nu´s app


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Det finns en, men den behöver bland annat saneras från skräp....

Postat med Alternativ.nu´s app
Ok då får den vänta något år då då det finns annat att göra som är viktigare .

Gurkmeja

  • Gäst
Ok då får den vänta något år då då det finns annat att göra som är viktigare .
Ja

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser