Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma kycklingar  (läst 9289 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Könsbestämma kycklingar
« skrivet: 11 jul-18 kl 09:32 »
Hej,
Vid vilken ålder brukar ni andra vara säkra på könsbestämningen av era kycklingar?

Vid de senaste omgången med kycklingar så har det blivit en väldigt hög andel tuppar som jag nu fått plocka bort, och jag har då letat efter hönkycklingar men det verkar som många säljare knappt ens kan gissa könet innan de börjat lägga ägg...
Har kollat på 7-10V gamla kycklingar men nästan alla säljare säger att de inte har en aning om könet utan vill sälja osorterat = jag får ännu mer tuppar att nacka..

Jag har haft höns i lite drygt 1 år som i 80% av fallen har fötts upp från inköpta ägg, som glad amatör tycker jag kunna urskilja vad det lutar åt någonstans runt 4-5 veckor, det brukar synas på dem och man ser hur de uppför sig mot varandra.

Är det bara ett knep för att sälja av alla tuppar eller vad beror det på att man säger sig inte kunna se könet på så pass stora kycklingar?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Könsbestämma kycklingar
« Svar #1 skrivet: 11 jul-18 kl 12:14 »
Det beror på  ;D
Vissa raser är vad jag förstått nästintill omöjliga att könsbestämma innan de gal eller värper. Andra kan man könsbestämma då de är nykläkta.
Jag brukar kunna könsbestämma vid 4-6 veckors ålder. Någon enstaka senare än så.
Så vissa av de du talar med kan nog inte avgöra andra kör säkert en fuling för att bli av med ett problem.
Ett problem som jag ser ibland är att folk inte vill betala med för könsbestämda än för osorterat. Säljer jag könsbestämda så vill jag ha  vuxenpris för djuren. Jag har tröttnat totalt på folk som ska ha 8 veckors kycklingar, bara höns, och inte vill betala mer än en knapp hundring för dem. Det blir då totaltförlust för mig med tanke på allt jobb jag haft med dem och så står jag med ett gäng ohängda tuppar som ställer till problem i flocken som jag måste ta hand om. Behöver jag säga att jag helst bara föder upp till mig själv numera?

Det senare beror även på alal som beställer och sen inte ska ha, folk som inte kommer på utsatt tid utan dyker upp några timmar senare, folk som ska pruta, folk som ska ha hemlevererat osv osv.
Genbank för Gotlandshöns

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Könsbestämma kycklingar
« Svar #2 skrivet: 11 jul-18 kl 13:01 »
Har haft orpington som jag trott varit tupp ändå tills jag märkte att den la ägg.

Vissa raser är helt enkelt väldigt svåra.


Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Könsbestämma kycklingar
« Svar #3 skrivet: 11 jul-18 kl 13:34 »
Har svarat på blocket annonser senaste tiden, har aldrig nämnt nått om priser, det är bara på hobbynivå så om jag betalar 50 eller 250kr är av mindre betydelse, däremot tycker ju barnen de är kul att köpa och hitta på namn till dem, betydligt svårare att förklara var tuppen tog vägen...

Kopparmaran är väl det jag letar efter just nu, vi har flera olika raser bara för att få olika färg på äggen, vet inte om de är svårare att könsbestämma?


Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Könsbestämma kycklingar
« Svar #4 skrivet: 11 jul-18 kl 19:17 »
Det beror på  ;D
Vissa raser är vad jag förstått nästintill omöjliga att könsbestämma innan de gal eller värper. Andra kan man könsbestämma då de är nykläkta.
Jag brukar kunna könsbestämma vid 4-6 veckors ålder. Någon enstaka senare än så.
Så vissa av de du talar med kan nog inte avgöra andra kör säkert en fuling för att bli av med ett problem.
Ett problem som jag ser ibland är att folk inte vill betala med för könsbestämda än för osorterat. Säljer jag könsbestämda så vill jag ha  vuxenpris för djuren. Jag har tröttnat totalt på folk som ska ha 8 veckors kycklingar, bara höns, och inte vill betala mer än en knapp hundring för dem. Det blir då totaltförlust för mig med tanke på allt jobb jag haft med dem och så står jag med ett gäng ohängda tuppar som ställer till problem i flocken som jag måste ta hand om. Behöver jag säga att jag helst bara föder upp till mig själv numera?

Det senare beror även på alal som beställer och sen inte ska ha, folk som inte kommer på utsatt tid utan dyker upp några timmar senare, folk som ska pruta, folk som ska ha hemlevererat osv osv.

Men ursch vilka problem du har haft med folk! Verkar inte som om dom tar er på allvar. Jag tycker väl att vuxenpris för en 8-veckors höna är lite för mycket, men strax under då? Om vuxen höna kostar 300 så kan man väl ta 225 för 8 -veckors? Själv har jag bara fött upp till mig själv och en bror. Men jag har genbank och då godkänns bara naturruvning. Tycker det är rätt mycket pyssel med kycklingar, inte minst för att dom måste skyddas mot alla tänkbara faror. Om jag skulle få några över skulle jag inte sälja utan att försäkra mig om att köparen kan erbjuda dom ett tryggt hem.

johannes2526

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Könsbestämma kycklingar
« Svar #5 skrivet: 13 nov-23 kl 21:03 »
Köpte några Cream Legbar för att kunna könsbestämma kycklingar redan vid födseln och sortera ut tuppar. Men tyvärr fick jag inte med någon tupp av samma ras så jag undrar om någon vet om kommande kycklingar till dessa hönor går att könsbestämma vid födseln om pappan tuppen är av annan ras? Kan det eventuellt gå med någon nära besläktad till rasen Cream Legbar?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Könsbestämma kycklingar
« Svar #6 skrivet: 14 nov-23 kl 09:23 »
Köpte några Cream Legbar för att kunna könsbestämma kycklingar redan vid födseln och sortera ut tuppar. Men tyvärr fick jag inte med någon tupp av samma ras så jag undrar om någon vet om kommande kycklingar till dessa hönor går att könsbestämma vid födseln om pappan tuppen är av annan ras? Kan det eventuellt gå med någon nära besläktad till rasen Cream Legbar?

Du kan aldrig veta hur kycklingen kommer att se ut när den kommer ut. 50% av mammans och 50% av pappans gener "kastas" ju bort och det kan vara de gener som bestämmer hur den ser ut, så det är omöjligt att säga. Jag skulle tro att några kommer ut och ser ut som mamma, några som pappa och några som en blandning. Det betyder att du eventuellt kan se på några som ser ut som CL om de blir tupp eller höna men inte de andra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser