Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckt kyckling  (läst 2112 gånger)

Eva Haraldsson

  • Inlägg: 4
Nykläckt kyckling
« skrivet: 13 jun-18 kl 13:32 »
Hej
Min höna har precis kläckt en kyckling och jag undrar om jag måste flytta henne ifrån värprede?
Och när ska man börja fodra kycklingen?
Tacksam för svar

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Nykläckt kyckling
« Svar #1 skrivet: 17 jun-18 kl 15:43 »
Om redet är högt upp är det bra om du flyttar henne. Om det är fler ägg hon ligger på som skall kläckas fram. Ramlar ungen ner går hönan efter och de i redet kallnar och dör.
Lägg ett rede på golvet placera hönan med ägg å unge i och spärra av med ex kompostgaller första veckan. De små kan springa ut å in genom gallret men de andra hönorna kommer inte åt dem. Och ha mat och vatten hos dem. Andra dagen kan du ställa in mat. Vatten från första dagen. Tallrik med stenar i eller vattenautomat för kycklingar. Mat ger du dem undulatfrön. Krossad havregryn. Färdig köpt kycklingfoder Kokt ägg mosad.
Gräsklipp.
Ta en sax å klipp i små bitar, lite. Typ 1 dl varje dag å ge dem som extra godis. Mamman lär dem vad d kan äta.
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser