Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyblivna med kycklingbebisar  (läst 7088 gånger)

Troll Skog

  • Inlägg: 7
Nyblivna med kycklingbebisar
« skrivet: 26 maj-18 kl 18:28 »
Hej!!
Vi köpte en flock kycklingar idag, 1-2 veckor gamla!
Vi har längtat ett tag, läst om höns och planerat. Plötsligt har vi dem, det är fantastiskt och de är sååå söta. 9 st dunbollar.
Vi vill att det blir en flock av så sociala hönor som möjligt och att de ska trivas maximalt!! 😄
Nu skulle vi gärna vilja ha alla möjliga tips rörande hur man tar hand om bebisarna på bästa sätt den närmaste tiden.
De bor inomhus i en låda den närmaste vecken.

Tyvärr kan jag inte lägga upp någon bild nu för filen är för stor!!

De har sovit väldigt mycket sedan vi kom hem. De vill gärna krypa upp i händerna på en och gillar när jag håller båda händerna över dem, såååå gulligt!

Jag väckte dem nyss och visade maten för några och de åt, fler blev sugna, visade vatten och några smakade!

De har 26 grader i kartongen där de ligger!

Vi har idéer på hönshuset och gården, det blir kanske en annan tråd 😉
Det finns säkert fler som är i samma sits som oss efter hönsmarknaden! 😉 Tack till er och detta forum och all kunskap, tips, synvinklar och kloka råd som finns att hämta här ❤️
« Senast ändrad: 26 maj-18 kl 19:10 av Gnome Pictures »

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #1 skrivet: 26 maj-18 kl 23:49 »
En värmelampa är nog en viktig sak att köpa in, 26 grader är lite lågt för så pass små kycklingar, kan nog vara därför de sover och gärna vill vara i händerna.

Troll Skog

  • Inlägg: 7
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #2 skrivet: 27 maj-18 kl 10:15 »
Säljaren sa 26-28 grader och att det går bra med element bredvid lådan  ;D

De var nog lite chockade igår, av att vara ute på resa, på marknad och hamna på nytt ställe. Det var svårt för oss att låta bli dem också!  :P

Idag är det en jäkla fart på dem! Jätteskönt! De äter och dricker mycket och ränner runt och kvittrar.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #3 skrivet: 27 maj-18 kl 10:17 »
Går säkert men jag skulle säga att under 30grader är olämpligt.

Dom ligger förmodligen i en hög nästan på varandra när dom sover?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
« Senast ändrad: 27 maj-18 kl 10:24 av simon.arvestrand »

Troll Skog

  • Inlägg: 7
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #4 skrivet: 27 maj-18 kl 10:28 »
Okej!! De får det vara lite varmare. Men vad är maxtemp för dem?



simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #5 skrivet: 27 maj-18 kl 10:34 »
Svårt att säga men du ser det på kycklingarna. sprider dom ut sig långt ifrån varandra så är det för varmt .
ligger dom nästan på varandra så är det för kallt.

Troll Skog

  • Inlägg: 7
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #6 skrivet: 30 maj-18 kl 22:28 »
Hej, kycklingarna lever och växer 😄 Forumet har gett många bra svar på specifika saker som vi har undrat över, när vi har sökt.

Nu undrar jag när det är lämpligt att låta dem börja sitt utomhusliv och hur man bäst introducerar dem för den gröna världen utanför lådan.

Tack och bock

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #7 skrivet: 31 maj-18 kl 16:41 »
Jag har i o f s  bara erfarenhet av kycklingar med hönsmamma.   Men de kan gå ut med mamman redan första veckan.  Vid täta mellanrum får de krypa in under mamman i början,  sedan med längre och längre mellanrum. Vid sex veckor brukar de vara fullfjädrade och ute lika mycket som vuxna höns, utan att mamman ställer upp med värme.   Och de gillar att ligga i solen och att sandbada redan från början.  Redan vid två veckor brukar de vara mycket rörliga och kan flyga upp och sätta sig på stubbar och stenar om man har.   Men de är också duktiga på att hitta kryphål ut från hönsgården och komma ut men inte hitta in igen.   Då kommer strax en kråka och gör slut på den lilla.


Så där har ni några aspekter att tänka på.  Jag skulle ta ut dem efter ett par veckor men bara under sträng övervakning.  Kan man fixa något varmt ställe  (uppgillrad varmvattenflaska att gå under?) kan de vara ute länge. Att de kan välja mellan sol och skugga är säkert också bra.  Fast i denna värme med 28 grader verkar skugga kanske mer viktigt än värme.  Om höns står och flämtar med öppen näbb försöker de kyla ner sig.

Troll Skog

  • Inlägg: 7
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #8 skrivet: 31 maj-18 kl 16:58 »
Tack så mycket för svaret!!  :D Jättebra saker som vi ska tänka på.

Troll Skog

  • Inlägg: 7
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #9 skrivet: 31 maj-18 kl 22:02 »
Nya frågor!

Vi har börjat ge dem gräs som vi klippt i småbitar
- efter att ha gett dem hela klöver , som de lekte vilt med men som jag sedan fick dra ut halsen på två av dem  :'( :-\ Men de överlevde tack Gud

Gräsklippet är jättegott tycker de och slukar det. De får det blandat med havregryn 😄
... men hur mycket är lämpligt att de får? Kan de få för mycket klippt gräs? Vitaminöverdos?

Kan kycklingar äta ihjäl sig?

Fler matfrågor;
Kan jag ge dem hampafrö?

De fick en kvist från ett äppelträd att undersöka idag, det gillade dem, dem är väldigt nyfikna!
Kan jag lägga en kvist i deras låda när de är obevakade eller är det farligt?

Vilka fler gräs/växter/ogräs ska man ge dem? Vad är favoriterna? Nu har de bara fått gräs och dödsklöverna 😄

JoE-

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #10 skrivet: 01 jun-18 kl 00:53 »
Hoppas du ger dem hönsstart också så de får alla näringsämnen de behöver för att växa och bli friska, starka djur.
Du bör inte ge dem vildfågelmat då den inte är kontrollerad för salmonella etc. Dyra hampafrön avsedda för människor går bra men ser inte poängen.

Troll Skog

  • Inlägg: 7
SV: Nyblivna med kycklingbebisar
« Svar #11 skrivet: 01 jun-18 kl 16:31 »
Jadå, de får hönsstart också  ;D

Tack för info om vildfågelmaten.

Jag tittade på hampafågelfröna i affären eftersom jag själv tycker att hampa är en bra grej och vill skämma bort dem helt enkelt 😄
« Senast ändrad: 01 jun-18 kl 16:38 av Gnome Pictures »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser