Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid kan man förvara äggen innan man lägger dom i kläckaren?  (läst 4122 gånger)

FolkrepublikenBergsjö

  • Inlägg: 9
  • Folkrepubliken Bergsjö's officiella konto
    • Värmland
Hej!
Jag har en vecka kvar på äggen jag nu har i maskinen, men fick 30st ägg av en vän som jag också ska kläcka fram, pga lite missförstånd i tid sitter jag nu här med massvis av ägg.
Äggen jag fått är vända och sparade i en vecka, kan jag vända och ha dom en vecka till?
Eller måste de under en höna omgående?
Tacksam för svar!
/Lalla

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
Jag har för mig att  kläckbarheten håller sig på samma nivå åtminstone de första 12 dagarna, för att sedan minska rätt snabbt, vilket inte  hindrar att folk ibland har lyckats kläcka efter en månad.

I det vilda lägger ju hönan ungefär ett ägg om dagen tills det finns 10-12 ägg och börjar ruva sedan, så det är logiskt att de håller sig i knappt två veckor.   Bästa förvaringstemp lär vara ungefär  16 grader. Förvara med tjockänden uppåt.

The Poacher

  • Inlägg: 286
    • Uppland
Jag har köpt ägg på ICA och kläckt, det funkar och ni kan ju tänka er hur de har blivit behandlade och hur gamla de är... naturen är fantastisk, det mesta funkar...

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
Har Ica andra krav än standardkrav vid äggförsäljning?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 4 användare
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser