Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två mammor  (läst 3959 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Två mammor
« skrivet: 12 maj-18 kl 06:54 »
Hej! Om en vecka håller jag tummarna för att det kommer kycklingar! Det är två öländska dvärghöns som hjälps åt att ruva bredvid (nästan uppå) varandra, de fixar och donar tillsammans. De ligger lite upphöjt från golvet och tanken är att flytta ner till en mer avskild kycklingbur när äggen kläcks. Men hur har ni gjort när det är två hönor? Kommer det lösas automatiskt kanske? Om inte, ska jag låta dem forstätta bo ihop eller sära på dem?
Tacksam för svar

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Två mammor
« Svar #1 skrivet: 12 maj-18 kl 11:59 »
Klarar dom av att ruva tillsammans så kan dom nog hjälpas åt att ta hand om kycklingarna oxå.
Avskildhet är inte alla gånger det bästa utan i stället bör man göra det enkelt för kycklingarna att smita undan.
Tex ha en en skiva där kycklingarna kan gömma sig under men en vuxen fågel inte kan komma under.
Gärna flera sådana lösningar i hönshuset och hönsgården.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Två mammor
« Svar #2 skrivet: 12 maj-18 kl 21:08 »
Tack! Ska kolla lite på lösningar och se vad jag kan göra och vilket som funkar!

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Två mammor
« Svar #3 skrivet: 13 maj-18 kl 08:34 »
Så gulligt!  Och praktiskt, de måste ju inte ligga hela tiden, kan turas om.  Enda nackdelen är väl att du inte kan veta härstamningen.  Berätta gärna hur det går efter kläckning!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Två mammor
« Svar #4 skrivet: 13 maj-18 kl 14:24 »
Tack! Nu har nr 3 lagt sig ca 2 dm ifrån, har bara 4 hönor så blir inte många som rör sig
Nej det är en salig blandning mellan "mammor", men de är åtminstone samma ras.. får se om tuppen funkar, om det blir några kycklingar!

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Två mammor
« Svar #5 skrivet: 23 maj-18 kl 20:01 »
Av 6 ägg blev det 6 kycklingar! Och den moderliga tre-enigheten höll i sig ca en vecka efter kläckning. Beslöt att flytta dem till bur utanför hönshuset då det är höga trösklar till ladan där hönshuset är. Efter en vecka i djup harmoni bröt tumult ut och hönorna fick flytta isär med två kycklingar var. När de går ut som de börjar göra så träffar de på varann. Funkar fint och vi får hoppas att kycklingarna växer och frodas och att vänskapen återkommer

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Två mammor
« Svar #6 skrivet: 23 jun-18 kl 20:19 »
Lite uppdatering: kycklingmammornas separation höll i två nätter sen flyttade de samman igen och har nu bott ihop, trångt, i ur och skur i över en månad. Nu som först har en av hönorna börjat lämna kollektivet för att börja lägga ägg igen. Vilken fantastisk historia vi fick uppleva och vilka mammor!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 5 användare (1 dolda)
mommo, xaelanar, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser