Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare redan nu?  (läst 11652 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
Avläggare redan nu?
« skrivet: 20 apr-18 kl 16:16 »
Går det att göra avläggare redan nu, om det finns yngel i olika stadier och målet för året fr a är att utöka bigården?

Fördelar/nackdelar?

Hos mig finns även täckta drönartngel, så jag antar att det finns även hos närliggande biodlare.

Mälardalen.
« Senast ändrad: 20 apr-18 kl 16:54 av jotunulf »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-18 kl 17:13 »
Tror det är för tidigt. Jag gjorde en avlägga på Valborgsmässoafton förra året och det är det tidigaste jag testat (den har funkat utmärkt) - men du bor betydligt längre norrut. Drönarna och ungdrottningarna är inte färdiga att para sig bara för att de är utkrupna, allt tar sin tid och mycket, tex väderet, ska klaffa.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-18 kl 20:29 »
Du har antagligen rätt. Men om jag spinner vidare på tanken .. vad är det värsta som kan hända (med avläggaren) - att drottningen inte kläcks/inte blir parad, och jag får slå ihop sh igen? Eller något annat ...?

Postat med Alternativ.nu´s app


addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-18 kl 20:43 »
Du har antagligen rätt. Men om jag spinner vidare på tanken .. vad är det värsta som kan hända (med avläggaren) - att drottningen inte kläcks/inte blir parad, och jag får slå ihop sh igen? Eller något annat ...?

Postat med Alternativ.nu´s app




Det värsta är väl att du får två svaga samhällen, det blir kallt och dåligt väder och båda utvecklas dåligt.
Man tjänar ingen tid på detta. Två mindre samhällen går inte fortare just nu än vad det ursprungliga gör.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-18 kl 21:56 »
Omvänd fråga då: hur tidigt på våren går det att slå ihop samhällen?

Postat med Alternativ.nu´s app

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-18 kl 08:09 »
Ska du förena sh måste du ju leta drottning, vilket kan ta en stund och då är vädret avgörande för tidpunkten, tror jag. Eller ämnar du låta drottningarna göra upp själva?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #6 skrivet: 21 apr-18 kl 13:23 »
Frågan är mest hypotetisk (än så länge). Men jag tyder ditt svar som "så tidigt som vädret tillåter"?

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #7 skrivet: 21 apr-18 kl 16:35 »
Man måste ha väldigt starka skäl att slå ihop eller splitta en vecka tidigare än nödvändigt. Med det menar jag att om ditt mål är t.ex ett starkt samhälle vid en viss tidpunkt, t.ex för till augusti för invintring, eller till försäljning i juli eller till ett starkt drag i juni, så är det ett slöseri med resurser att slå ihop eller splitta för tidigt. Samhället behöver ett visst antal veckor på sig för att bli starkt, gör du det för tidigt så kostar det ramar, alltså om samhället är i stark utveckling så kan du få ut kanske dubbelt så många samhällen vid en split om du väntar två veckor. Så gör det så sent som möjligt, men inte senare än att samhället når den önskade storleken när du vill ha den.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #8 skrivet: 21 apr-18 kl 16:42 »
Om det är vår och bina flyger så kan det väl inte vara några problem? förutom då att de bina du sätter till uppe på inte kan komma ut på ett par dygn. Du får nog bistå med vatten och lite foder i det tillsatta samhället i vart fall om ynglen är med. Jag är ingen expert och har aldrig slagit ihop på våren, så du kan väl berätta hur du gör och hur det går.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #9 skrivet: 23 apr-18 kl 18:23 »
Du har antagligen rätt. Men om jag spinner vidare på tanken .. vad är det värsta som kan hända (med avläggaren) - att drottningen inte kläcks/inte blir parad, och jag får slå ihop sh igen? Eller något annat ...?

Postat med Alternativ.nu´s app


Skulle du låta bina dra fram en ny Drottning nu innan det finns könsmogna drönare, så skulle det resultera i dels ett försvagat samhälle, det du tog avläggaren ifrån, och dels en avläggare med en pucklande Drottning om några veckor.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #10 skrivet: 23 apr-18 kl 18:24 »
Omvänd fråga då: hur tidigt på våren går det att slå ihop samhällen?

Glömde man slå ihop dem på hösten, så kan man ju göra det i februari-mars. Men man måste känna till binas mikroklimat och kyleffekter i vindar osv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #11 skrivet: 23 apr-18 kl 18:43 »
Tänk så här: varför slår jag ihop två samhällen på våren? Vilken eller vilka anledningar kan det vara?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #12 skrivet: 23 apr-18 kl 18:57 »
Själv skulle jag säga att den vanligaste anledningen att slå ihop på hösten är att få ett invintringsdugligt samhälle.
Men på våren är ju vintern avklarad så då är det skörden som gäller, att få ett så starkt samhälle som möjligt till draget.
Ett stort samhälle ger ju inte lika mycket honung som två halvstora, utan som tre halvstora (minst).
Så om båda samhällena är under normal utveckling, fundera inte så mycket på hur tidigt det går att göra saker, utan mer på att göra dem så samhället är rejält när draget börjar i din trakt.

Rättat och lagt till ordet "minst" efter påpekande
« Senast ändrad: 24 apr-18 kl 09:50 av Små »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #13 skrivet: 23 apr-18 kl 19:14 »
Ett stort samhälle ger ju inte lika mycket honung som två halvstora, utan som tre halvstora.

Nej, jag skulle säga att ett starkt sammanslaget samhälle i mars-april, ger i snitt fem gånger så mycket i avkastning under sommaren, sällan så lite som tre halvsvaga ger... 1/2 + 1/2    =     5 x 1/2 alltså.

Till detta kommer att den ena Drottningen inbringar en rejäl slant i försäljning. En övervintrad äggläggande Drottning är som bekant värd sin vikt i guld på våren....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #14 skrivet: 25 apr-18 kl 19:49 »
Skulle du låta bina dra fram en ny Drottning nu innan det finns könsmogna drönare, så skulle det resultera i dels ett försvagat samhälle, det du tog avläggaren ifrån, och dels en avläggare med en pucklande Drottning om några veckor.
Trist läge ... Det är inget jag testar i år i alla fall.

Postat med Alternativ.nu´s app


Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #15 skrivet: 30 apr-18 kl 23:36 »
Ett alternativ är ju att göra ett dubbeldrottningsamhälle ifall du har ett svagt samhälle som behöver stärkas upp...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #16 skrivet: 01 maj-18 kl 09:34 »
Ett alternativ är ju att göra ett dubbeldrottningsamhälle ifall du har ett svagt samhälle som behöver stärkas upp...
Vad är det, hur går det till?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #17 skrivet: 01 maj-18 kl 15:04 »
Vad är det, hur går det till?

Spärrgaller mellan samhällena, och ett svagare samhälle ovanpå ett starkare. Funkar rent praktiskt väldigt bra.
Men med hänseende till risker för sjukdomsspridning, så är det inget som rekommenderas.

Skillnaden mot att slå samman är att man behåller båda Drottningarna en tid, och får kanske något ökad äggläggning än med bara en kvar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #18 skrivet: 01 maj-18 kl 18:06 »
Ok, men blir inte bina totalförvirrade av att ha två olika feromonkällor i samma kupa? Eller dom bara gnetar på som vanligt, städar, sköter yngel och hämtar mat etc...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Avläggare redan nu?
« Svar #19 skrivet: 02 maj-18 kl 18:32 »
De blir inte förvirrade nu på vår/försommar. Men även vilken ras/linje man har på bina spelar roll. Allra enklast går det med Buckfast. Det finns relativt rikligt med exempel på när två Buckfastdrottningar gått i samma kupa även utan spg, företrädesvis under säsongens första halva.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser