Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?  (läst 11620 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« skrivet: 20 apr-18 kl 13:27 »
Hej folk's!

Jag har länge varit sugen på att bygga en mindre trädgårdsdamm där man kan odla fuktkrävande växter, samt djur trivs (önskar egentligen en damm i full skala här, men just nu är det inte realistiskt... Men var sugen på att experimentera med detta kring material och metoder från naturen som kan tänkas fungera sedan)

Skulle det fungera att helt enkelt bara gräva ett stort hål och täta det för hand med lera, eller kommer det bara att läcka ut?

Om, hur gör man? Är det bara att kleta på, eller behöver man tänka på någonting annat?

Jag skulle vilja ha musslor där sedan, men det kanske inte går, misstänker att det är en fysisk omöjlighet att producera tillräckligt med mat åt dem samt att de troligen kräver bättre genomströmning på vattnet...

.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-18 kl 18:38 »
jag har en liten damm byggd som vattenblänk= skall bara fungera som en prydnad med en vattenspegling.
den är byggd av bentonitlera.  jag har katter med innelådor, de  vill inte  gå ut när det är kallt . i lådorna har jag bentonitlera,oftast inköpt på Lidl eller netto.
rensar man bort fekalierna så går leran att använda till t.ex dammar. Du lägger ut den torr och antingen låter regnet blöta den eller använder en vattenslang med stril. När den blir blöt så kornen smälter kan man enkelt med valfritt platt verktyg dra ut den till önskad tjocklek. Leran är vattentät (används till tätningsmaterial i typ tunnlar) och löses inte upp. Dock blir det sprickor om man låter leran torka men är den under vatten hela tiden funkar det. Har ofta haft tanken att bygga en stor damm då jag ju får ett ständigt tillskott av lera som ingen vill ha och är besvärlig att hantera på tomten.Min stora damm är byggd med duk men den håller nog på att åldras sönder då jag upptäckt att vattennivån sjunker. blir nog ett lerexperiment där...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-18 kl 19:46 »
Tror du att man kan använda vanlig blålera?  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

VS

  • Gäst
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-18 kl 20:35 »
Jag är inte det minsta kunnig i det här området men är också inne på att göra en damm av natur produkter som man kan skaffa själv eller i varje fall enkelt och billigt. Ler och sand blandning på botten och ovanpå ett lager natur sten för att minska trycket på så viss undvika läckage. Så tänkte jag preliminärt. 

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-18 kl 10:18 »
Lera fungerar att täta med, men den är inte helt säker. Ett problem är ju som ovan nämnts när den torkar och spricker, när då vattnet stiger igen så tar det ett tag innan den är tät igen. Det kan också bildas kanaler där vatten rinner ut (rötter och annat som kan starta vattenflödet som sedan fortsätter).

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-18 kl 17:23 »
Då får det bli ett test när tjälen släpper här med en liten yta för experiment...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-18 kl 15:50 »
Tänkt mycket på samma fråga. Tror det kan vara bra med någon slags armering i leran. Sen kanske det inte gör så mycket med ett visst läckage om man har tillflöde från regn.

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #7 skrivet: 30 apr-18 kl 09:28 »
Ler och sand blandning på botten och ovanpå ett lager natur sten för att minska trycket på så viss undvika läckage. Så tänkte jag preliminärt.

Där får du nog tänka om. Natur sten kan inte på något sätt neutralisera vattentryck. Däremot så kan det öka belastningen på botten då sten har högre densitet än vatten. Sten i dammen är främst en dekoration.

Mvh
Magnus

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #8 skrivet: 30 apr-18 kl 11:12 »
I min gamla trädgårdsbok kör dom med ett lager lera på 30-40cm. Står att leran ska vara fet och fri från sand och grus. Botten i dammen ska vara hårt packad sedan på med välarbetad lera som inte får torka ut under tiden. När klart lägger man ett tunt lager grus över botten som då håller vattnet klart.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-18 kl 15:22 »
Förr pratades det om ältad lera vilket styrker inlägget ovan som säger väl bearbetad lera, samma sak.
Här lägger vi en markduk på leran och sedan ett sandlager för att det ska bli lättare att dra noten.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #10 skrivet: 30 apr-18 kl 21:59 »
Kanske markduk under leran också, hjälper till att hindra rötter att växa in. Fast rötter är knepiga, de kan växa in i stenar mellan mineralkornen och spränga fram en gång med hjälp av celltrycket. Hindrar leran att blandas med underlaget. Har sett när de tätar vid vägbyggen för att inte förorena grundvatten. Lera mellan två dukar, 1-2 cm tjock som rullades ut. Spännande.
Jag funderar på damm på sikt. Ska rena sista steget på avloppet där. Sista fosforreduktionen. Ihop med en Alnarpanläggning.
/Zven
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #11 skrivet: 02 maj-18 kl 17:39 »
Förr pratades det om ältad lera vilket styrker inlägget ovan som säger väl bearbetad lera, samma sak.
Här lägger vi en markduk på leran och sedan ett sandlager för att det ska bli lättare att dra noten.
Dra noten? Vad menar du? Fiskeredskap not? Vad fångar ni då?

Postat med Alternativ.nu´s app


VS

  • Gäst
SV: Bygga trädgårdsdamm tätad med lera?
« Svar #12 skrivet: 05 maj-18 kl 21:49 »
Där får du nog tänka om. Natur sten kan inte på något sätt neutralisera vattentryck. Däremot så kan det öka belastningen på botten då sten har högre densitet än vatten. Sten i dammen är främst en dekoration.

Mvh
Magnus
Nä jag var inte tydlig nog där. Det är så att det finns några lagom stora stenar på tomten och vid en av dem större är marken lite som en liten träsk. Jag tänkte gräva "träsken" för hand så när ena sidan av dammen gränser mot stenen tänkte jag "på nåt sätt" (På gammaldags vis med stenhammare står högst i drömvision listan) göra massa små stenar från stentoppen och låta dem falla på lerbotten och sedan jämna ut dem. Som sagt är jag inte det minsta kunnig men har massa konstiga ide. Jag får nog läsa mer först och tänka sedan :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, Oskari, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser