Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aldrig haft får  (läst 5297 gånger)

Ellinor_

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Aldrig haft får
« skrivet: 18 apr-18 kl 19:04 »
Vi har köp liten gård. Åkermark på ca 1.6hektar, betesmstk ca 1.1hektar och odling/övrigt ca 0.8 hektar mark.
Betesmarken är inhängnad med elstängsel och tillgång till ligghal på ca 20m2 finns. Dom vi köpt av har haft får och även kor där.

Nu till mina frågor. Vi funderar på får just för underhåll av hagen. Om vi inte verkligen fsstnar för går detta året är tanken slakt till hösten. Hur gamla får ska man köpa? Hur många?

Måste man rotera fåren på olika hagar om man bara har några får? Hur ofta ska dom roteras? Vill ju inte att sydtet med fåren (att beta och underhålla marken) ska försvinna vilket det gör isåfall på den biten som inte används i rotationen.

Ras att rekommendera? Någon man inte behöver klippa? Extra snäll (har små barn). Lättskött.

Måste man ge foder eller räcker det med bete och hö?

Andrs tips är välkomna också 😁

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Aldrig haft får
« Svar #1 skrivet: 19 apr-18 kl 09:41 »
Det låter väl ypperligt för några får!

En liten flock, kanske 5 st, så slipper man känna att dom inte har tillräckligt med bete.

Att rotera eller göra några skiften är ju bra för att få bra betestryck, samtidigt hinner dom andra skiftena växa till sig.

Jag brukar dela upp min hage lite beroende på väder o grönska, det är lätt hänt att fåren annars blir kräsna och rör sig över hela ängen. Då kan man tvinga dom att äta det som inte är den största favoriten just då. Jag har köpte några av dom där elnäten i plast för att dela av betesmarkerna.

Jag har värmlandsfår, en bra ras för mej som även har lite skog i anslutning till betesmarken, vad jag kan fatta så är vissa får av köttras lite mer för gräs än för sly.

Hö behöver du ju bara när det inte finns gräs. Foder är ju bra för att få dom sociala, samt lite extra näring såklart.

Ras får man ju välja efter vad man söker, är det intresse för genbank och allmogefår, kött eller ull?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Ellinor_

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Aldrig haft får
« Svar #2 skrivet: 19 apr-18 kl 10:46 »
Hur ofta bör man rotera mellan hagarna? Hur lång tid tar det till gräset växt till sig igen för att byta?

Vi ska ha dom kuat för att hålla ordning på gräset på betesmarken så det inte blir överväxt. Fastnar vi för får behåller vi dom över vintern till nästa sommar igen. Annars åker dom på slakt till hösten. Vill inte lägga för mycket pengar på dom så nån ras som behöver så lote underhåll som möjligt och som inte äter upp hela betet på två dagar 😂 även barnvänliga då vi har små barn.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Aldrig haft får
« Svar #3 skrivet: 19 apr-18 kl 10:55 »
Det beror ju på väder, jordmån och vegetation...och aptit. Hur ofta behöver man klippa gräset?

Men när dom har betat ner det, så byter man och låter den andra rutan vila en vecka eller två, sen byter man igen...

Det billigast är väl att kolla med en större producent om dom har några som inte riktigt vill vara med i deras produktion, då kan man nog köpa billigt.

Det är väl inga får som är elaka men en del baggar som uttrycker sig med hornen bara... Man ska även ha barn som är fårvänliga..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Aldrig haft får
« Svar #4 skrivet: 19 apr-18 kl 21:15 »
Även om det kanske finns olika ”karaktärer” mellan fåraser så är variationen mellan individer betydligt större så det är svårt att säga att den rasen är si och en annan så.

Jag har haft lite blandat i min flock och t.ex. Hälsingefåren ska ju vara ena hejare på sly men den som haft bäst slyaptit har varit en köttrasdam.

Ellinor_

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Aldrig haft får
« Svar #5 skrivet: 20 apr-18 kl 18:45 »
Vilka rasee behöver man inte klippa? Gutefår bara?
I princip bara plan betesmark så räcker att dom tuggsr gräs 😉
Hade gärna haft mes lite mindre ras som inte äter så mycket. Men vill även gärna slippa klippning.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Aldrig haft får
« Svar #6 skrivet: 21 apr-18 kl 05:32 »
Det finns säkert många här med stor kunskap om får! Och fler gamla trådar så sök och läs i dem med.
Gutefår fäller (mer eller mindre) på försommaren, men man måste oftast (med få undantag) hjälpa till att "dra av" ullen, lödja. Många klipper dem ändå för att underlätta, det blir varmt med mycket ull och så ser de inte så vackra ut när ullen hänger i tåtar efter dem och fastnar i naturen. Tror att vilken ras man än väljer så får man räkna med visst arbete.. Och så kan det vara tråkigt men nyttigt att minnas att de kan bli sjuka som alla andra (tex få parasiter och behöva avmaskas, lusbehandlas, en del som har tjock päls kan få fluglarver som kläcks i skinnet, klövar kan behöva verkas osv). Saltsten och mineraler förutom hö.
Håller med den som skrev att om de är snälla eller inte beror mycket på individ. Baggar mer oberäkneliga, liksom vissa tackor med lamm tex. Fårvänliga barn och vuxna! När jag var liten lärde jag mig (den hårda vägen) att inte lekboxas med söta lamm. De växer..

Postat med Alternativ.nu´s app


Heather

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Aldrig haft får
« Svar #7 skrivet: 22 apr-18 kl 07:08 »
Alternativet att erbjuda bete till nån granne fins ju också. Eftersom ni inte vill ha något jobb med djuren. Alla djur kräver arbete för att må bra. Då får man ju betat utan att behöva lägga ner någon energi.


Postat med Alternativ.nu´s app

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Aldrig haft får
« Svar #8 skrivet: 24 apr-18 kl 12:33 »
Mycket bra som nämnts här redan... om allt från rotation till parasiter och tillsynsbehov.

Vad odlas på åkermarken?

För att minska parasittryck så kan ni förslagsvis låta fåren beta på åkermarken som "efterbete" när ni skördat grovfoder till vintern. (Förutsatt att ni ska behålla dem, att det odlas väll på åkern o att där är inhägnad.

Får och kor som där varit har en del gemensamma parasiter. Finns det grannar med häst hade växelbete varit ypperligt för att få ner parasittrycket.

Det går också att låta marken vila från bete en säsong.... som alternativ för att få ner parasiter.

Även om behandling hjälper mot parasiter om det finns behov hjälper.... så är det inte av nytta för miljön som helhet då t ex många andra mikroorganismer i marken tar stryk.

Har ni några ev funderingar på eko certifiering så får ni inte heller använda parasitehandling i förebyggande syfte... Det måste i så fall finnas ett konstaterat behov först.



Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Aldrig haft får
« Svar #9 skrivet: 24 apr-18 kl 19:09 »
Vill inte lägga för mycket pengar på dom så nån ras som behöver så lote underhåll som möjligt och som inte äter upp hela betet på två dagar 😂 även barnvänliga då vi har små barn.

Det är lätt att vara dumsnål. Tänk om ni köper några billiga får för 500kr styck som ni blir fästa vid och behåller i några år. Sen insjuknar nån och veterinärkostnaderna skjuter i höjden för ni behandlar utan att den blir frisk. Allt beroende på att ni kanske köpt får som har den obotliga sjukdomen MV. Bättre då att köpa lite dyrare får från början som är friska, framförallt fria från MV. Eller ett annat alternativ; man köper in några rymmare som den förra ägaren säljer billigt för de inte håller sig i hagen.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Aldrig haft får
« Svar #10 skrivet: 03 maj-18 kl 14:14 »
Räkna med att alla får behöver klippas. Se också till som nämns ovan att köpa in MaediVisnafria får. Du kan då ta över den statusen på dina får och slipper börja om med provtagning från början.
När det gäller betesrotation är tre veckor lämpligt. Då hinner eventuella parasitägg dö innan fåren släpps på betet igen. Bäst är om du kan putsa betet direkt efter att du flyttat fåren därifrån.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser