Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver hjälp akut!!  (läst 2097 gånger)

Qurp

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Behöver hjälp akut!!
« skrivet: 15 apr-18 kl 15:49 »
Några av mina kycklingar som är 5 dagar gamla hade torkat bajs i rumpan så jag piller bort det under varmt vatten, sen såg jag att det satt en liten plupp kvar i själva analen så jag tog bort den men så började det blöda, har bara tagit bort denna plupp på en av kycklingarna, vad kan ha hänt?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Behöver hjälp akut!!
« Svar #1 skrivet: 15 apr-18 kl 20:49 »
Sluta pilla är väl tipset, det kan ju sitta fast lite i början och det är ju klart att det kan skada kycklingen om du pillar bort det om de fastnat på ett känsligt område, det brukar trilla bort själv efter ett litet tag.

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
SV: Behöver hjälp akut!!
« Svar #2 skrivet: 16 jun-18 kl 18:50 »
De brukar få torkat bajs i rumpan när de får mat för tidigt. Man måste verkligen försöka att inte ge de mat på första dygnet efter kläckningen även de ser hungriga ut. Vatten går bra däremot. När det har väl hänt så kan man se till bara att de fortsatt kan bajsa och försöka rensa det senare när de är något större. Med mycket ljummet vatten och tofs så blir bajset mjuk (tålamod-Det tar tid) igen och riskerar inte skada kycklingen.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Behöver hjälp akut!!
« Svar #3 skrivet: 17 jun-18 kl 08:16 »
Jag har en kycklingkull nu och det är min sjunde. Alla har fått mat när dom varit nykläckta och inte en enda har blivit dålig i magen och haft intorkad avföring i gumpen. Den första veckan får mina hackade havregryn- om man inte hackar är dom för stora för deras små näbbar, undulatfrön och finklippt gräs. Jag lägger grovt grus i botten av ett lågt fat och häller på vatten så att dom kan gå på stenarna och dricka mellan dom - det är ett knep för att försäkra sig om att alla dricker. Fatet ska stå alldeles intill hönan om hon har ägg kvar att ruva. Dom bajsar i det, såklart, så man får tvätta stenarna och hälla på rent ett par gånger om dagen. Då dom blivit lite större utökar jag med brödsmulor, lite sesamfrö, ris mm. Om jag vill göra det lätt för mig köper jag Granngårdens ekologiska basfoder. Vanliga matrester väntar jag med tills dom blivit äldre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare
xaelanar, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser