Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar piper men kommer inte ut ur äggen  (läst 3448 gånger)

Qurp

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Kycklingar piper men kommer inte ut ur äggen
« skrivet: 09 apr-18 kl 17:41 »
Hej!

Det är första gången jag kläcker fram kycklingar. Nu är det så att jag har tio ägg som skulle kläckas igår kväll (21:a dagen), men ingen av dem har ens börjat göra hål i sina ägg och jag börjar bli orolig eftersom att jag kan höra dem (ibland) men inget händer.

Luftfuktigheten under kläckningar (från dag 19) har legat på ca 62% och tempen på 37,7, men nu har jag höjt luftfuktigheten lite.

Finns det något jag kan göra?

en ik

  • Inlägg: 0
    • Finland
SV: Kycklingar piper men kommer inte ut ur äggen
« Svar #1 skrivet: 09 apr-18 kl 19:23 »
Hos oss kläcks kycklingarna under höna, har väldigt lite erfarenhet av maskinkläckning. Men ungefär 70% luftfuktighet låter väl bra?
Särskilt om hönan har gjort längre pauser (till exempel haft svårt att hitta tillbaka till rätt rede när hon varit ute) och äggen hunnit bli svala ett par gånger kan de ta längre tid på sig än de föreskrivna 21 dagarna. Vad jag vill säga med det är: att det piper om dem är i allmänhet ett gott tecken, även om det kan ta timmar innan något hål kommer till synes. Fast utgången är alltid osäker ända tills man står där och kan se de torra kycklingarna i ögonen.
Hoppas det går vägen.

Qurp

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Kycklingar piper men kommer inte ut ur äggen
« Svar #2 skrivet: 10 apr-18 kl 19:53 »
Tack så mycket för svaret!
Av tio ägg kläcktes iallafall två fram nu runt kl 5 och det verkar inte blir några fler (ser inga fler hål i andra ägg och hör inga pipanden).

Men när kan jag ta ut kycklingarna ur kläckaren och in i buren? Den ena är nästan helt torr och den andra är lite fuktig. Just nu piper dom för fullt och verkar vilja ta sig ut. Funkar kutterspån som underlag?

Mvh, Ludvig

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingar piper men kommer inte ut ur äggen
« Svar #3 skrivet: 10 apr-18 kl 22:14 »
Dag 19-22 tillsätt mer fukt men ge fan i äggen, öppna inte heller kläckaren om du inte måste.

Luftfuktigheten bör vara runt 75-80% under kläckningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser